Capitolul I Clauze abuzive in dreptul intern 3 Sectiunea I Definirea clauzelor abuzive 3 Sectiunea a II a Determinarea partilor contractante 5 Sectiunea a III a Enumerarea clauzelor abuzive 6 Sectiunea a IV a Reprimarea clauzelor abuzive 6 Capitolul al II lea Aspecte de drept comparat 10 Bibliografie 11
Capitolul I Clauze abuzive in dreptul intern Sectiunea I Definirea clauzelor abuzive Conform art. 4 alin (1) din Legea nr. 193/2000: ,,o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor''. Elementele constitutive ale clauzei abuzive sunt, potrivit acestui articol, urmatoarele: 1. caracterul nenegociat sau insuficient negociat al acestor clauze, sau altfel spus, lipsa negocierii directe consumator - comerciant. Negocierea poate lipsi in situatia in care informarea nu isi are vreun sens sau poate fi obligatorie atunci cand legea o cere. Art. 4 alin (2) din Legea nr. 193/2000 prevede: ,,o clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitate consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv''. Conform art. 4 alin (2) din Legea nr. 193/2000, contractul de adeziune este denumit ,,contract standard preformulat'' iar clauzele sale ,,clauze standard preformulate''. Faptul ca anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze a fost negociata direct cu consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor Legii nr. 193/2000 pentru restul contractului, in cazul in care o evaluare globala a contractului evidentiaza ca acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Daca un comerciant pretinde ca o clauza standard preformulata a fost negociata direct cu consumatorul, este de datoria lui sa prezinte probe in acest sens. 2. incalcarea exigentelor generale de buna-credinta. Existenta clauzelor abuzive presupune incalcarea obligatiei de buna-credinta. Buna-credinta este prezumata de lege, art. 970 din Codul Civil avand o aplicare generala. 3. clauza prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, trebuie sa creeye in detrimentul consumatorului un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor. Legea insa nu defineste dezechilibrul semnificativ, acesta obiectivandu-se in functie de specificul fiecarei clauze abuzive sesizate. Implica un dezechilibru de natura obiectiva care se apreciaza de judecator prin raportarea la un echilibru ideal, dar insa, poate fi vorba si despre un dezechilibru economic atata timp cat clauzele abuzive au drept scop protectia intereselor economice ale consumatorului. Momentul fata de care se aprecieaza dezechilibrul, ca regula, este starea partilor din momentul incheierii contractului. Potrivit legii, dezchilibrul trebuie sa fie semnificativ, antrucat nu orice dezechilibru poate releva o clauza abuziva. Trasatura semnificativa a dezechilibrului poate fi constatata in functie de natura prestatiei, reciprocitatea sau nereciprocitatea unor drepturi si obligatii in contextul unei interpretari sistematice a contractului. Aceste reglementari speciale deroga de la dreptul comun, in ceea ce priveste regimul sanctionator. Producerea dezechilibrului contractului prin inserarea unor clauze abuzive, in favoarea comerciantului si avand efect lezionar asupra consumatorului atrage sanctiunile prevazute de lege.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).