Capitolul I - Prezentare generala Centrala Incidentelor de Plati (CIP) este un centru de intermediere care gestioneaza informatia specifica incidentelor de plati, pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile utilizatorilor. Temeiul legal principal este Regulamentul BNR nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati. Prin incident de plata se intelege neindeplinirea de catre o persoana intocmai si in timp a obligatiilor asumate, inaintea sau in timpul procesului de decontare a unui instrument de plata, obligatii care rezulta prin efectul legii si/sau in temeiul unui contract si a caror neindeplinire este adusa la cunostinta CIP. Incidentul de plata se aduce la cunostinta CIP in scopul apararii interesului public de catre persoane care au calitatea de persoane declarante. In categoria persoanelor declarante se numara institutiile de credit, persoane juridice romane, inclusiv unitatile teritoriale ale acestora, sucursalele din Romania ale institutiilor de credit, persoane juridice straine si CIP. Persoana declaranta care, ca urmare a asigurarii conditiilor tehnice corespunzatoare, are posibilitatea accesarii in mod direct a sistemului informatic al CIP constituie un nod de acces. Angajatul autorizat de conducerea unei persoane declarante sa furnizeze, sa solicite si sa primeasca informatii la si de la CIP reprezinta o persoana acreditata. Pentru scopurile administrarii situatiilor considerate incidente de plata, prin instrument se intelege oricare dintre urmatoarele mijloace de plata: cec, cambie si bilet la ordin. Utilizatori ai informatiilor referitoare la incidentele de plati pot fi: 1. Banca Nationala a Romaniei, persoanele declarante; 2. instantele judecatoresti; 3. Parchetul General de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie; 4. Ministerul de Interne; 5. mass-media; 6. alte institutii ale statului cu atributii de supraveghere si control; 7. persoanele fizice si persoanele juridice altele decat cele enumerate; 8. institutii similare CIP din strainatate. Datele specifice incidentelor de plati sunt transmise, difuzate si valorificate pe baza informatiilor, chiar anterioare platii, continute in evidente si care sunt ocazionate de acte si fapte avand potential fraudulos, litigios si/sau producand riscuri de neplata, inclusiv dintre cele care pot afecta finalitatea decontarii. Valorificarea informatiei privind incidentele de plati se realizeaza prin exploatarea in interes privat sau public a datelor puse la dispozitie de CIP din proprie initiativa sau la cererea utilizatorilor. Un incident de plata este considerat incident de plata major daca este determinat de inregistrarea unor situatii specifice legate de utilizarea cecului, cambiei si biletului la ordin. In cazul cecului, se considera ca a intervenit un incident de plata major in urmatoarele ipoteze: - a fost emis fara autorizarea trasului; - a fost refuzat din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare; - a fost refuzat din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare; - a fost emis cu data falsa sau acestuia ii lipseste o mentiune obligatorie; - cecul circular sau de calatorie a fost emis la purtator; - cecul a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara. In cazul cambiei si a biletului la ordin se considera ca intervenit un incident de plata major daca: - cambia a fost scontata fara existenta in total sau in parte a creantei cedate in momentul cesiunii acesteia; - biletul la ordin/cambia cu scadenta la vedere a fost refuzat(a) din lipsa totala/partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen; - biletul la ordin/cambia cu scadenta la un anumit timp la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa a fost refuzata din lipsa totala/partiala de disponibil, in cazul in prezentarii la plata la termen. Daca prezentarii la plata a unui instrument este diferita dupa cum se au in vedere platile interbancare. In acest caz se are in vedere data transmiterii instrumentului de la unitatea prezentatoare la unitatea primitoare, conform circuitelor de compensare, data la care titularul de cont depune la banca sa, in vederea incasarii, borderoul de incasare si instrumentul de plata. In cazul in care se produce un incident de plata major cu un cec se aplica sanctiunea specifica a interdictiei bancare, interdictie care consta intr-un regim impus de banca unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de cecuri pe o perioada de un an. Persoanele declarante au obligatia sa furnizeze CIP informatiile aferente incidentelor de plati, in forma si la termenele prevazute de Banca Nationala a Romaniei, precum si orice informatie solicitata de aceasta, in scopul desfasurarii propriei activitati.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).