Abstract: The person's civil ability, having as constitutive elements the capacity to have rights and obligations and the legal competence, assigns thejuridical capacity specific to the civil law. Depending on the stage of the discernment development, the Civil Code classifies natural persons in four classes, namely: persons missing the legal competence, persons having a restrained legal competence, persons having an anticipated legal competence and persons having full legal competence.Natural persons placed in one of the respective classes either cannot contract civil juridical documents, or can contract by themselves only certain civil juridical documents, or can contract certain juridical documents with the permission of the legal protector, and others even with the authorization of certain protecting organisms, or can contract by themselves any civil juridical documents allowed by the valid legislation at a certain time. 1. Despre persoana in general Omul este o fiinta sociala, diferit de celelalte fapturi prin limbaj si moralitate. Este adevarat, insa, acest fapt este doar o caracterizare partiala a omului, deoarece acesta este totodata o persoana. O data cu nasterea omului se naste si aspiratia catre implinirea corporala si spirituala. Omul a devenit subiect al istoriei datorita aspiratiilor si nazuintelor sale. Omul este o fiinta dinamica, metamorfozata si contradictorie. Saint Exupery ne arata prin scrierile sale, ca: ,,Omul se descopera pe sine insusi cand se masoara cu obstacolul". Iar Socrate ne relateaza ca: ,,in lume-s multe mari minuni, minuni mai mari ca omul nu-s" . In vechea China, Confucius (Kung Fu Tzi - aprox. 551-479 i. Hr.) gandea ca o societate armonioasa nu poate fi posibila decat daca oamenii care o compun sunt calauziti de principii de inalta moralitate, fiindca totul nu trebuie sa fie decat un efort continuu spre bine. Omul, aflat in centrul sistemului sau filozofic si moral, trebuie sa-si iubeasca semenul si sa-l respecte, moralitatea fiind primul principiu al universului. Moderatia in toate, dreptatea si mai cu seama umanitatea sunt principalele virtutii pe care filozoful chinez le recomanda . Unul dintre cei mai celebrii sofisti, Protagoras din Abdera, acum mai bine de 2400 de ani, a gandit ca ,,omul este masura tuturor lucrurilor". Ideile lui Protagoras acorda incredere fiintei umane considerand-o capabila sa se perfectioneze, mai ales in plan moral, cu consecinte benefice in plan politic si juridic . Destinatarul oricarui drept - scria Ihering - este omul pentru ca orice drept corespunde cu un interes al omului. ,,Interesul este motorul de toate zilele in actiunile noastre obisnuite" - atragea atentia profesorul Mircea Djuvara. Dar, interesul ,,nu poate sa fie luat in considerare decat cand este in conformitate cu idealul de justitie", explica profesorul M. Djuvara in continuare. La temelia dreptului privat a ramas si trebuie sa ramana individul si acel drept individual care, de obicei, izvoraste din exercitiul liberei vointe, dar care este tarmuit de drepturile firesti ale colectivitatii. Individul este omul, iar omul pentru stiinta dreptului inseamna persoana. In fine, aratam ca, la Roma nu aveau capacitate de exercitiu impuberii, cei care nu implinisera o anumita varsta, femeile, risipitorii si nebunii. Totusi, dreptul roman il considera complet incapabil pe copilul in varsta de pana la 7 ani, in timp ce copilul intre 7-14 ani era capabil dar numai in privinta actelor ce ii sporeau patrimoniul; de la varsta de 14 ani dreptul roman primitiv cunostea capacitatea deplina .
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).