1. Bugetul public national.Notiune; 1.1. Trasaturile bugetului public. 2. Rolul bugetului public. 3. Dreptul bugetar si principiile bugetului public national. 4. Continutul bugetului public national: 4.1. Veniturile publice; 4.2. Cheltuielile publice. 5. Cuprinsul bugetului public national. 6. Concluzii. 7. Bibliografie.
1. BUGETUL PUBLIC NATIONAL. NOTIUNE In literatura noastra juridica, bugetul public national a fost definit ca fiind "planul financiar al statului prin care sunt prevazute veniturile si cheltuielie pentru o perioada determinata de timp". Pe cale de consecita, bugetul nu este un act care emana de la un oragan al autoritatii de stat, ci este un ansamblu coerent de indicatori de plan in care sunt inscrise veniturile si cheltuielile satului pentru o perioada de timp viitoare. Luand in considerare acest fapt, in toate tarile cu economie de piata, este unanim acceptat ca finantele publice reprezinta singurul domeniu al vietii social - economice unde este necesara o actiune planificata prin care sa se prevada - cu precizie - veniturile si cheltuielile statului, pe o perioada viitoare determinata, de regula, un an. In prezent, in Romania, in conformitate cu prevederile Legii finantelor publice, a fost introdus conceptul de "resurse financiare publice" a caror formare, administrare, intrebuintare si control asupra modului de utilizare sunt strict reglementate.1 1.1.Trasaturile bugetului public Trasaturile bugetului public, evidentiate in literatura de specialitate, largesc si mai mult aria de definire, in sensul ca, bugetul public: - Este un act de autorizare, deoarece se prezinta sub forma unui tablou evaluativ, stimativ si comparativ de venituri publice, prin care sunt indicate veniturile banesti ale statului si destinatia acestora, exprimata im cheltuieli bugetare; - Este un act de autorizare, prin care puterea legislativa, imputerniceste executivul sa perceapa venituri si sa faca cheltuieli, in acord cu prevederile legale; - Este un act anual, anul bugetar, ca exercitiu finaciar, in care se efectueayaprogramarea si se urmareste executia veniturilor si cheltuielilor; - Este un instrument de politica a satului, in domeniul bugetar si al fiscalitatii, in sensul ca orice cheltuiala trebuie sa aiba indentificata si sursa de finantare.2 1. Constantin D. Popa, Drept financiar, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2003, pag. 27. 2. Nita Nelu, Drept financiar si fiscal, Editura Tipo Moldova, Iasi, 2010, pag. 191. 2. ROLUL BUGETULUI PUBLIC Rolul bugetului public, intr-o economie de piata, este exprimat prin influenta pe care acesta o exercita, in toate sferele activitatii economico-finaciare, ca act interventional al statului, in mod special prin actinea veniturilor, asupra structurii economice si de productie. Actiunile care exprima rolul intervetional al statului, prin bugetul de stat, pentru influentarea activitatii economico-finaciare, sunt numeroase, dintre care, cu titlu de exemplu, pot fin mentionate: - Autorizarea unor impozite si/sau taxe, care sa favorizeze sau sa nu favorizeze progresul economic, tehnologic, etc.; - Aprobarea unor subventii, destinate unor ramuri economice, a caror dezvoltare se doreste, situatie in care poate fi agricultura; - Finantarea integrala a unor obiective economice, considerate importante, in dezvoltarea economica a satatului; - Capitalizarea unor institutii financiar-bancare cu capital de stat, cum este cazul CEC Bank, pentru acordarea de credite in vederea dezvoltarii IMM-urilor; - Garantarea depozitelor bancare ale populatiei, pentru a mari increderea in sistemul bancar si economisirea, din partea populatiei; Politica de interventie a statului, se poate stabili pentru diferite orizonturi de timp, lung, mediu si scurt, sau chiar conjunctural, in situatii de criza. Bugetul public national, in exercitarea actului interventional, are un rol: alocativ, redistributiv si de reglare a vietii economice, astfel: - Rolul alocativ, al bugetului public, reflecta modul de alocare a resurselor fiecarui an bugetar. Statul se poate manifesta cu agent economic, fie prin dezvoltarea unor activitati industriale si comerciale proprii, fie participand la finantarea unor activitati in sectorul privat; - Rolul redistributiv, al bugetului public, este pus in evidenta de natura lui specifica, respectiv aceea de intrument, ce reflecta relatii de mobilizare a resurselor si de repartizare a acestora pentru finantarea unor activitati si actiuni determinate expres; - Rolul de reglare a vietii economice, decurge din importanta bugetului public, de instrument cu putere de lege, prin care se reflecta politica economica, promovata de guvern.3
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).