Bilant cincinal al dreptului in Romania Voi incerca in acest studiu sa schitez un raspuns la intrebarea daca putem sau nu sa vorbim de o transformare in bine sau in rau in Romania celor cinci ani de la aderare. Ar fi greu, dar nu imposibil, sa evaluam sau sa masuram in vreun fel capacitatea de transformare a Romaniei si a institutiilor sale intr-un rastimp atat de scurt. Avand in vedere faptul ca la data de 1 ianuarie 2012 s-au implinit 5 ani de cand Romania a devenit tara membra a Uniunii Europene, aceasta are inca un drum lung pana la atingerea unui nivel performant in valorificarea avantajelor ce deriva din aceasta calitate, imbunatatirea utilizarii resurselor pe care le are Romania la dispozitie atat in ce priveste atragerea de fonduri europene, cat si administrarea relatiei cotidiene cu Uniunea Europeana. Uniunea Europeana a adoptat, dupa 1 ianuarie 2007, o serie de masuri si dispozitii speciale menite sa faciliteze si sa sprijine aderarea in bune conditii a Romaniei, dar si sa protejeze buna functionare a politicilor si institutiilor Uniunii. La randul ei, Romania a acceptat, in virtutea drepturilor si obligatiilor care ii revenea ca stat membru, sa adopte si sa implementeze normele si practicile comunitare din sfera politicului si mai cu seama din cea economico-sociala. Problematica integrarii era vazuta in stransa legatura cu fenomenul europenizarii, care reflecta atat impactul pe care Uniunea Europeana il are asupra statelor candidate si membre, cat si influenta acestor state asupra cadrului institutional si decizional al Uniunii. Participarea Romaniei la UE are in principal o justificare economica deoarece UE detine suprematia in schimburile comerciale externe si in volumul de ISD atrase de Romania. Aderarea la UE are insa si o semnificatie strategica in sensul dovedirii capacitatii economice si motivatiei politice de participare plenara la arhitectura comunitara. In ceea ce priveste avantajele palpabile ale introducerii euro pentru cetatenii romani, acestea se vor face simtite treptat, o data cu adancirea procesului de integrare europeana, proces in cadrul evidentelor, a contractelor si procedurilor financiar-contabile, nemaifiind necesara intocmirea unor documente distincte pe fiecare moneda in parte. In plus, se reduc costurile schimburilor valutare si scade riscul valutar aferent tranzactiilor iar cresterea vitezei decontarilor bancare va fi resimtita si de agentii economici si de persoanele fizice care apeleaza la serviciile intermediarilor financiari. Aparitia euro este gandita sa aduca o adancire a cooperarii la nivel mondial, pe baza apropierii si convergentelor in politicile valutare ale liderilor economici mondiali. Probabil, acesta este unul dintre marile castiguri ale lansarii euro: constientizarea de catre puternicii lumii a riscului de a actiona de unul singur si a avantajelor pe care aduce coordonarea demersurilor. Desi mai putin abordate in literatura de specialitate, costurile neaderarii Romaniei se considera a fi reprezentate, de aspecte economice si politice precum imposibilitatea substituirii relatiilor cu tarile dezvoltate cu cele de pe axa Sud-Sud in conditiile adancirii interdependentelor economice la scara globala, nebeneficierea de sistemul de securitate european si in general, marginalizarea Romaniei pe continentul european si etichetarea sa ca "ruda saraca a familiei europene". Poate mai mult decat majoritatea tarilor europene candidate, Romania vede in relatia cu Uniunea Europeana sansa extraordinara de a invinge capcana inapoierii si realizarea aspiratiei seculare de modernizare, integrarea ne-ar pune la adapost de instabilitatea si perturbatiile din restul spatiului mondial. Totodata, forta de munca din aceste tari acopera golurile de baza pe piata fortei de munca din Vest.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.