Atributiile si Puterile Comisiei Europene

Extras din referat Cum descarc?

Atributiile si puterile Comisiei Europene
Atributiile si puterile Comisiei Europene sunt descrise in mai multe prevederi ale Tratatelor institutive sau ale celor subsecvente si pot fi rezumate astfel:
a) Comisia participa la procedura comunitara legislativa, avand drept de initiativa legislativa. in plus, Comisia are o putere normativa proprie sau poate emite recomandari si opinii;
b) Comisia este gardianul tratatelor comunitare, fiind imputernicita sa intareasca aplicarea dreptului comunitar 
c) Comisia este un organ executiv, care exercita puteri de decizie ce i-au fost conferite de catre Consiliu. De asemenea, ea implementeaza buge!tul si publica raportul anual asupra activitatilor Comunitatii/Uniunii;
d) Comisia reprezinta interesele Uniunii si poate negocia acorduri sau intelegeri internationale conform mandatului dat de Consiliu.
a) Participarea la procedura legislativa
In conformitate cu prevederile tratatelor comunitare, Consiliul UE poate adopta acte normative comunitare numai pe baza unei propuneri a Comisiei.
Aceasta atributie de initiativa legislativa face din Comisie ,,organul mo!trice al integrarii europene. Peste 100 de articole diferite din Tratatul Uniunii Europene se refera la obligatia Comisiei de a ,,face propuneri", incepand de la asigurarea bunei functionari si a dezvoltarii pietei comune si continuand cu , bugetul, revizuirea tratatelor, negocierea de noi acorduri internationale sau de acte de adeziune de noi state.
Conform art. 14 pct. 4 si art. 42 din Tratatul uniunii Europene, Comisia trebuie sa propuna Consiliului masurile necesare punerii in aplicare a actiunilor comune in domeniul Politicii Externe si Securitatii Comune . in acelasi sens, conform art. 34, pct. 2 din Tratatul Uniunii Europene, ea face propunerile pentru deciziile-cadru. Deciziile si masurile de executare ce vor fi adoptate de Consiliu in domeniul cooperarii politienesti si judiciare penale a statelor membre. Pentru realizarea rolului sau de initiator legislativ, Comisia lucreaza doar in conformitate cu interesul comunitar, adica propunerile sale trebuie sa se refere la realizarea obiectivelor comunitare prevazute de tratate.
De asemenea, Consiliul poate cere Comisiei, conform art. 208 din Tratatul Uniunii Europene, sa faca propuneri pentru realizarea unui anumit obiectiv comunitar sau,sa prezinte masurile necesare punerii in practica a actiunilor comune adoptate in domeniul Politicii Externe si Securitatii Comune.
In sistemul tratatelor CE si Euratom, ori de cate ori Consiliul actioneaza pe baza propunerilor Comisiei, se considera ca aceasta are un drept exclusiv de initiativa legislativa. In anumite situatii, Comisia este obligata sa-si prezinte propunerile intr-o perioada determinata, si nerespectarea acestei date da dreptul oricarei institutii comunitare sau oricarui stat membru de a cere Curtii de Justitie sa constate omisiunea colegiului de a actiona. 
In toate cazurile cand Comisia isi exercita dreptul sau de initiativa legisla!tiva se considera ca propunerile ei reprezinta fundamentul pe baza caruia Consiliul poate cere consultarea Parlamentului si poate adopta un act comunitar valabil.
Atata vreme cat Consiliul nu a luat nici o decizie, Comisia isi poate oricand modifica propunerile prezentate pentru a putea tine cont de amendamentele propuse de Parlamentul European sau de modificarea situatiilor avute in vedere la formularea propunerii.
De asemenea, un act comunitar al carui continut este diferit de propunerile Comisiei nu poate fi adoptat de Consiliu decat cu unanimitate de voturi,deoarece aceasta ar insemna ca ,,dreptul de initiativa al Comisiei este privat de orice relevanta.
In vederea elaborarii propunerii sau dupa ce ea a fost trimisa Consiliului, Comisia poate sa consulte Comitetul Economic si Social sau sa initieze astfel de consultari. Consultarea Comitetului poate fi impusa si prin tratate.
In orice caz, Comisia nu are dreptul, de a consulta direct Parlamentul European, acest drept apartinand numai Consiliului.
Pe de alta parte, Comisia consulta in mod uzual experti ai statelor membre atunci cand pregateste propunerile si participa la intalnirile COREPER, unde acestea sunt discutate. in acest moment, Comisia poate de asemenea sa-si modifice propunerile sale.
In cazul neintelegerilor din cadrul COREPER sau grupurilor sale, referitoare la propunerile prezentate de Comisie, aceasta din urma poate sa ceara Consiliului sa discute el insusi respectivele propuneri de acte normative, sperand ca ,,o solutie acceptabila va putea fi gasita la nivel politic".
Parlamentul sau Consiliul poate cere Comisiei sa-si justifice propunerile facute.
De asemenea, Curtea de Justitie poate verifica legalitatea actelor comu!nitare adoptate de Consiliu si/sau de Comisie, si astfel controleaza indirect legali!tatea propunerii Comisiei.
Propunerile Comisiei sunt publicate in Jurnalul Oficial al UE, seria C, fiind cunoscute ca ,,documente COM".
Orice parte interesata are dreptul ca, de la data publicarii acestor do!cumente, sa reactioneze direct in fata Comisiei sau indirect fata de alte institutii comunitare implicate in procesul de luare a deciziilor, pentru a-si exprima punctele de vedere referitoare la propunerile Comisiei.
In afara atributiei normative proprii, prevazute de Tratatul CECO, Comisia dispune chiar in sistemul CE de puterea de a adopta acte normative obligatorii.
Astfel, in domenii limitativ enumerate de Tratatul CE, cum ar fi uniunea vamala sau concurenta,Comisia are o putere normativa autonoma, putand adopta regulamente, directive sau decizii.
Pe de alta parte, inca prin Tratatele institutive, Comisiei i s-a recunoscut o putere normativa subordonata, bazata pe abilitarea Consiliului de a-i delega executarea regulilor pe care le-a adoptat. Pentru cooperarea in domeniul pilonului al treilea al Uniunii, Comisia nu are un drept de initiativa exclusiv, din moment ce sesizarea Consiliului poate fi facuta si de catre statele membre.
In acelasi timp, aceasta delegare a puterii normative a Consiliului nu poate aduce atingere echilibrului institutional comunitar si deci nu se poate referi decat la masurile de executare a caror adoptare este prevazuta expres de actele votate deja de Consiliu.
De asemenea, Comisia poate, prin decizii individuale" adresate statelor membre sau intreprinderilor, sa intervina direct in domeniul intelegerilor, ajutoarelor publice sau concentrarilor.
in sfarsit, Comisia poate, pentru a asigura functionarea corespunzatoare si dezvoltarea pietei comune, sa , formuleze recomandari si sa emita opinii (avize) referitoare la problemele (economice) de care se ocupa tratatul, fie ca tratatul prevede expres aceasta, fie ca Comisia insasi considera acest lucru necesar.
Aceste recomandari si opinii (avize) nu au forta obligatorie, ci ele sunt un mijloc special prevazut de tratat pentru a obtine un anumit comportament din partea statelor membre.
De asemenea, continutul acestor acte neobligatorii, de recomandare, trebuie sa se refere doar la problemele de care se ocupa tratatul. Recomandarile si avizele pot fi folosite de Comisie ca mijloc de actiune si in domeniul uniunii economice si monetare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Atributiile si Puterile Comisiei Europene.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!