Argumente pro și contra compatibilității între mandatul de parlamentar și funcția de membru al Guvernului

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1398
Mărime: 33.56KB (arhivat)
Publicat de: Brîndușa M.
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Potrivit Constituției României, Parlamentul este organul repre zentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării. Acesta are în alcătuire două Camere: Camera Deputaților și Senatul, care au puteri egale.

Cele două Camere ale Parlamentului sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, potrivit Legii nr. 373/2004 , iar numărul deputaților și al senatorilor se stabilește în raport cu populația țării. Deputații și senatorii se aleg în cele 42 de circumscripții electorale pe bază de scrutin de listă, potrivit principiului reprezentării proporționale, precum și pe bază de candidaturi independente.

Constituția României, în articolul 68, stabilește trei reguli în ceea ce privește incompatibilitățile între mandatul de parlamentar și alte funcții sau ocupații: a) nimeni nu poate fi în același timp deputat și senator, b) calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă cu exercitarea oricărei funcții publice de autoritate cu excepția celei de membru al Guvernului, c) alte incompatibilități sunt stabilite prin lege organică.

Calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă, printre altele, cu exercitarea oricărei “funcții publice de autoritate” , cu excepția celei de membru al Guvernului.

Prin natura ei, incompatibilitatea este întotdeauna doua valențe și este reciprocă, întrucât privește relația dintre două funcții și nu o stare de infirmitate a uneia dintre aceste funcții. De asemenea, incompatibilitatea are caracter imperativ, fiind de ordine publică și, deci, obligatorie pentru toate autoritățile publice, inclusiv membrii Parlamentului. Incompatibilitatea nu constituie doar o măsură de protecție a funcției în considerarea căreia a fost instituita, ci și a celor cu care această funcție devine incompatibilă, implicând cumulul lor întrucât confuzia de competențe și roluri pe care ar crea-o un asemenea cumul este în dauna celor două funcții, a imparțialității, obiectivității și independenței pe care exercițiul lor corect îl presupune

Analog articolul 104 din Constituția României prevede că funcția de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcții publice de autoritate, cu excepția celei de deputat său de senator. În comparație se arată că funcția de membru al Guvemului este incompatibilă cu exercitarea unei funcții de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizațiilor cu scop comercial.

Bibliografie

1. Benone Pușcă, Iulian Georgel Savenco, Drept Constituțional Și Instituții Politice II, Note de curs, Editura Universitară Danubius, Galați 2015, pag. 92 - 117

2. Tudor Draganu, Drept constitutional si institutii politice, Tratat elementar, vol. I si II, editura Lumina Lex, Bucuresti, 1998

3. Legea nr. 373/24.09.2004 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, publicată în M.O. nr. 887/29.09.2004.

4. LEGE nr.96 din 21 aprilie 2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor

5. Legea nr. 90/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001

Preview document

Argumente pro și contra compatibilității între mandatul de parlamentar și funcția de membru al Guvernului - Pagina 1
Argumente pro și contra compatibilității între mandatul de parlamentar și funcția de membru al Guvernului - Pagina 2
Argumente pro și contra compatibilității între mandatul de parlamentar și funcția de membru al Guvernului - Pagina 3
Argumente pro și contra compatibilității între mandatul de parlamentar și funcția de membru al Guvernului - Pagina 4
Argumente pro și contra compatibilității între mandatul de parlamentar și funcția de membru al Guvernului - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Argumente pro si contra compatibilitatii intre mandatul de parlamentar si functia de membru al Guvernului.docx

Alții au mai descărcat și

Familie și Căsătorie

Sectiunea I- Consideraţii generale cu privire la familie şi căsătorie 1. Familia şi rolul ei pentru societate Sub aspect juridic, familia...

Procedura încheierii căsătoriei

I. Definitia si caracterele casatoriei Notiunea de casatorie este prezentata in Codul Familiei sub doua aspecte, pe de o parte se face referire la...

Drept român

1.Cutuma ca izvor al dreptului roman In epoca veche cel mai important izvor al dreptului roman a fost cutuma sau obiceiul (este definita ca ecea...

Căsătoria și Divorțul în Dreptul Roman și Contemporan

Căsătoria în dreptul roman I.Căsătoria romană În epoca romană întemeierea familiei era un eveniment de o importanţă deosebită.Cu toate acestea,...

Administrația publică de stat - Guvernul

I. Istoric si drept comparat 1. Sorgintea ministrilor si a Consiliului de ministri Consiliul de Ministri sau Guvernul, ca organ de sine statator,...

Dimensiunea Europeană a Drepturilor Omului

I. Noţiuni generale privind drepturile omului La momentul actual, respectarea drepturilor omului reprezintă unul dintre standardele politice...

Parlamentul ca instituție legislativă

Institutia politica legislativa. Parlamentul Alaturi de institutia sefului statului si guvern, parlamentul constituie, in cadrul oricarei...

Președintele României

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI Președintele României este șeful de stat al României. El are rolul de a reprezenta statul român în relațiile internaționale....

Te-ar putea interesa și

Drept Constituțional

INTRODUCERE ÎN DREPTUL CONSTITUŢIONAL. OBIECTUL DE STUDIU, METODA DE CERCETARE, IZVOARE. SISTEMUL CONSTITUŢIONAL ROMÂN MODERN – DINAMICĂ,...

Ai nevoie de altceva?