Ratiunea principala de a fi a politicii in domeniul concurentei (PDC) este determinata de faptul ca piata nu poate, in mod natural, sa functioneze normal, fiind necesare interventii din afara, care sa-i asigure o evolutie corespunzatoare. Este bine cunoscut rolul fundamental jucat de piata si concurenta in garantarea bunastarii consumatorilor, in realizarea unei repartitii optime a resurselor si in oferirea unei motivatii puternice privind cresterea eficientei si a nivelului tehnic si calitativ al productiei. Totodata, principiul economiei de piata deschise nu implica existenta unei atitudini pasive fata de modul de functionare al pietelor, ci dimpotriva, impune mentinerea unei vigilente constante, pentru a permite mecanismelor pietei sa functioneze corect. Acest lucru devine cu atat mai necesar in actualul context mondial, al globalizarii, caracterizat prin adancirea integrarii la nivelul pietelor. Raportul Spaak studiaza in detaliu diferitele feluri de reglementari de piata, necesare intr-o Piata Comuna; demonstreaza necesitatea politicii de competitie pentru evitarea practicilor discriminatorii, necesitatea metodelor de atac a politicilor monopoliste si necesitatea unor reguli clare referitoare la ajutorul de stat acordat industriei. Sunt studiate probleme din domeniul economic care apar datorita practicilor legislative si reglementatorii, diferite de la un stat la altul. Conform teoriei economice, cresterea concurentei pe piata va conduce la o mai buna alocare a resurselor, ca urmare a faptului ca preturile bunurilor si serviciilor vor tinde catre nivelul costurilor marginale. In conditiile concurentei perfecte, preturile vor fi egale cu costurile marginale astfel incat profiturile vor fi zero. Ca atare, producatorii vor avea tendinta sa intervina pentru a-si creste profiturile, prin initierea unor masuri care sa duca la restrangerea concurentei. Intr-o guvernare caracterizata prin ,,laissez-faire", nu se va putea interveni impotriva unei asemenea optiuni strategice. Factorii care au contribuit la introducerea de reguli in domeniul concurentei sunt de natura diversa si au variat in timp. Fara a incerca sa facem trimiteri mult prea indepartate in timp, trebuie sa observam ca, primul set de reguli in domeniul concurentei a fost continut in US Sherman Act, din 1890. Masurile au fost adoptate ca rezultat al ingrijorarilor crescande legate de cresterea numarului de intelegeri din domeniul cailor ferate, petrolului si bancilor de la sfarsitul secolului al XIX-lea, concentrari economice care amenintau stabilitatea sistemului economic si politic. In diferitele tari europene, de la inceputul secolului al XX-lea, regulile in domeniul concurentei au cautat sa asigure o balanta intre beneficiile economice generate de colaborarea dintre firme si riscurile politice si economice pe care le implica. Atat in Germania, cat si in Japonia dupa al doilea razboi, fortele aliate au impus o legislatie anti-monopoluri cu scopul de a restrange puterea unor uriasi financiari-industriali, care sustinusera eforturile de razboi ale acestor tari. Din motive similare, prevederi anti-trust au fost introduse si in Tratatul CECO, semnat la Paris in 1954, care, spre deosebire de Tratatul CEE, a inclus de la inceput si reglementari privind controlul concentrarilor. In cazul Comunitatii Europene, regulile au fost introduse in 1957, prin Tratatul CEE, dar din ratiuni diferite. In acest caz, regulile privind concurenta au servit pentru a asigura faptul ca restrictiile - tarifare si netarifare - existente in cadrul relatiilor comerciale dintre tarile membre si anulate prin acest tratat, nu vor fi inlocuite de carteluri intre companii din diferite tari. Conform reglementarilor comunitare, politica in domeniul concurentei nu reprezinta un scop in sine, ci o conditie necesara realizarii pietei interne. Astfel, Art. 3(g) TCE subliniaza faptul ca scopul urmarit este acela de a permite instituirea unui ,,regim care sa asigure faptul ca, in cadrul pietei interne, concurenta nu este distorsionata".
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.