Ajutoarele de Stat

Extras din referat Cum descarc?

Preliminarii
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a avut un impact major asu!pra sistemului juridic national, inclusiv asupra cadrului juridic al controlu!lui ajutoarelor de stat. Chiar inainte de aderare, Romania a amendat anu!mite acte normative. Cel mai important, Constitutia Romaniei a trebuit sa fie amendata pentru a transpune, printre altele, principiile fundamentale ce stau la baza dreptului comunitar, si anume precedenta sau prioritatea dreptului comunitar asupra dreptului intern, precum si efectul direct al nor!melor juridice comunitare. Incepand cu 2007, aceste principii sunt funda!mentale si pentru functionarea controlului ajutoarelor de stat in Romania post-aderare.
In aceasta privinta, Constitutia revizuita contine prevederi specifice ce recunosc prioritatea dreptului comunitar si efectul direct in ordinea juridica interna dupa aderare. Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor consti!tutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
Suprematia dreptului comunitar solicita statelor membre ale CE sa se abtina de la adoptarea de norme contrare dreptului comunitar. Atunci cand astfel de norme sunt in vigoare, statele membre le vor amenda in vederea armonizarii lor cu dreptul comunitar, fiind obligate sa nu adopte acte con!trare in viitor.
In practica europeana, masurile de sprijin sunt considerate ajutoare de stat daca sunt acordate de autoritatile publice, din resursele aflate la dis!pozitia statului; masurile trebuie sa fie selective, favorizand anumite zone, activitati sau anumiti operatori economici si sa se refere la comertul intre statele membre, distorsionand astfel concurenta.
Masuri importante in materie au fost implementate prin Strategia de la Lisabona, la care s-a impus redirectionarea ajutoarelor de stat catre anumite obiective orizontale vizand cercetarea, inovarea si optimizarea capitalului uman; de asemenea, s-a impus o mai buna informare la nivel european, constituirea unei zone europene referitoare la cercetare-inovare, infiintarea si dezvoltarea de afaceri inovatoare, alocarea de resurse pentru educatie, protectie sociala etc.
Ajutoarele de stat acordate, care denatureaza concurenta de pe piata interna a comunitatii, sunt interzise prin Tratatul CE. Prin acordarea unor tratamente preferentiale anumitor firme sau unei productii in detrimentul altora, concurenta normala este distorsionata. Totusi, in anumite situatii, Comisia Europeana aplica exceptiile permise de Tratat si ia in considerare impactul benefic al unei scheme de acordare a ajutoarelor in conditiile generale stabilite de Tratatul CE. De asemenea, Comisia poate autoriza acordarea de ajutoare atunci cand acestea sunt justificate, de exemplu pen!tru dezvoltarea regionala, pentru politicile de interes comun de protejare a mediului ambiant, de cercetare si dezvoltare, pentru educatie etc.
Cel mai des, autoritatile publice acorda ajutor pentru a sustine o anu!mita intreprindere, o activitate economica sau o regiune, pentru a-i pro!mova dezvoltarea sau a o ajuta sa-si rezolve problemele cu care se con!frunta. La prima vedere, mai ales din punctul de vedere al celui care pri-meste ajutorul de stat, acesta pare a fi foarte avantajos. Din pacate, cel mai adesea el nu reuseste decat sa amane un proces inevitabil de restructurare si nu-1 ajuta pe cel care primeste ajutorul sa redevina competitiv.
Daca analizam lucrurile intr-un context mai larg, mai ales din punc!tul de vedere al firmelor concurente care functioneaza fara niciun ajutor, ajutorul de stat seamana mai mult cu o forma nedorita de discriminare. Firmele concurente trebuie sa faca eforturi singure pentru a-si dezvolta afa!cerile si pentru a ramane competitive fata de cele care, datorita ajutorului primit de la stat, nu trebuie sa-si diminueze costurile de productie sau sa finanteze programe de diversificare sau de dezvoltare. Firmele care nu pri!mesc ajutoare de stat pot chiar sa se confrunte cu dificultati economice care le influenteaza competitivitatea si abilitatea de a pastra locurile de munca pentru salariatii lor, de a-si moderniza si diversifica productia etc.
Unele ajutoare de stat sunt acceptate, conditionat, sa contribuie la dez!voltarea regiunilor care se confrunta cu probleme deosebite, care incearca sa rezolve o situatie economica grava existenta intr-una din tarile membre, care incurajeaza anumite activitati si practici de interes comun pentru toate tarile membre sau sa aiba scopuri sociale utile. Ajutorul acordat regiunilor care sunt subdezvoltate economic contribuie la revigorarea programului de redresare al acestora. De indata ce aceste regiuni nu mai sunt marcate de handicapul subdezvoltarii, nu mai exista nicio justificare pentru conti!nuarea alocarii de ajutoare de stat. Acest lucru ar insemna exercitarea de practici discriminatorii in raport cu regiunile dezvoltate, unde schemele de ajutor nu sunt operationale. in consecinta, Comisia Europeana considera ca este ilegal sa se acorde ajutor pentru dezvoltare regionala in astfel de conditii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ajutoarele de Stat.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!