Administratia Publica in Franta si Germania

Extras din referat Cum descarc?

1 FRANTA
Franta se caracterizeaza printr-un inalt grad de centralizare administrativa, cu vechi radacini in istoria tarii, pastrat si accentuat de-a lungul domniei lui Napoleon si continuat, practic, de toate regimurile ulterioare.
Pe de alta parte, acest sistem a fost determinat si de structura unitara a statului, iar, apoi de regimul semiprezidential care a accentuat concentrarea puterii executive in mainile sefului statului.
Regimul juridic instituit de Constitutia celei de-a V-a Republici a perpetuat aceasta stare, dar politica de integrare europeana a determinat ca, dupa anul 1970, sa inceapa o orientare necentralizatoare spre deconcentrarea administrativa in urma transferului puterii de decizie de la departamentele centrale catre cele subordonate din teritoriu, inclusiv asupra autoritatilor locale, insotita si de o descentralizare prin cedarea puterii de decizie in probleme de interes local de catre stat pe seama autoritatilor administratiei publice locale autonome.
Legislatia anilor 1972,1982/83 a realizat reforme regionale si municipale, in acest sens, dar esenta exercitiului unitar al puterii centrale nu a fost afectata in modul de conducere unitara si directa a Frantei si nici controlul central.
Administratia publica centrala are o structura ierarhica si o alcatuire bicefala sau un executiv dualist.
Intr-adevar presedintele republicii este cel care il numeste pe primul ministru, iar la propunerea acestuia din urma numeste si revoca pe ceilalti membrii ai guvernului in functiile lor executive.
Seful statului prezideaza sedintele Consiliului de Ministri, semneaza ordonantele si decretele adoptate in urma dezbaterilor in guvern, de regula contrasemnate de premier si, eventual de ministri de resort, numeste in functii civile si militare de stat.
Guvernul stabileste si conduce politica nationala, dispunand de administratie si de forta armata si raspunzand in fata parlamentului.
Ministrii nu pot cumula functia de parlamentar si conduc institutiile executive de resort dintre care cele mai multe au si structuri in teritoriu.
Primul ministru conduce activitatea guvernului si raspunde pentru activitatea acestuia in fata Adunarii Nationale, putand delega unele atributii ale sale ministrilor din subordine, iar, uneori, in mod exceptional poate prezida sedintele guvernului, iar actele sale sunt contrasemnate de ministri insarcinati cu aplicarea lor.
Guvernul are o competenta de reglementare (acte cu .., reglementar) deosebit de larga in conditiile in care, prin Constitutie, Parlamentul are atributii legislative strict delimitate (art.34), ceea ce inseamna ca poate interveni in orice domeniu care nu intra in sfera de atributii rezervate puterii legiuitoare, emitand decrete.
Pe de alta parte, el poate interveni in situatii exceptionale precum stare de asediu decretata in sedinta executivului sau cea de urgenta.
in sfarsit, exista si sistemul legislatiei delegate care permite guvernului sa ceara, in indeplinirea programului sau, autorizarea parlamentului pentru adoptarea unor ordonante in domenii care revin in mod normal legii.
Parlamentul abiliteaza prin lege domeniul si termenul pana la care astfel de acte guvernamentale pot fi emise, dupa care vor trebui supuse in parlament spre ratificare.
Ordonantele trebuie avizate de Consiliul de Stat si intra in vigoare imediat dupa publicare, dar devin caduce daca proiectul legii de ratificare a acestora nu este depus in legislativ inaintea datei fixate de legea de abilitare.
Dupa expirarea acestui termen ordonantele nu mai pot fi modificate decat prin legi in domeniile care sunt de competenta legislativului.
Consiliul Constitutional controleaza legea de abilitare sub aspectul concordantei sale cu legea fundamentala.
Administratia publica in teritoriu este formata din administratia publica locala si din structurile teritoriale ale administratiei publice centrale.
Administratia publica locala este compusa din regiuni (21), departamente (96) si comune (3621) iar cea centrala isi exercita puterea indirect prin intermediul serviciilor publice deconcentrate apartinand ministerelor si altor autoritati nationale de resort.
Unitatile administrativ-teritoriale reprezinta colectivitati locale, de nivel diferit, cu statut propriu ce exercita multiple atributii expresie a autonomiei locale si a descentralizarii avand o natura administrativa, stabilite conform legii, si garantata constitutional (art. 72/1,2).
Statul, detinatorul suveranitatii nationale, desi degrevat de multiple sarcini locale, isi exercita suprematia puterii publice prin emiterea reglementarilor legislative si executive de nivel central, concomitent cu exercitarea controlului juridic (administrativ si judiciar, in special) in mod curent, constant, din oficiu sau la sesizare, ori de cate ori acesta se dovedeste a fi necesar, util si eficient pentru remedierea incalcarilor de lege.
Exercitarea atributiilor organelor reprezentative ale comunitatilor locale are sa baza unele principii :
- administrarea libera, prin consilii alese, in conditiile prevazute de lege;
- interdictia exercitarii tutelei unei colectivitati locale asupra alteia;
- transferul de competenta normativa de la nivel central spre nivel local pentru exercitarea sferei de atributii transferate in acest mod;
- transferarea de bunuri, persoane si servicii in competenta locala insotita de compensarea financiara pe baza cheltuielilor suportate de stat la data transmiterii acestora.
Caracteristicile structurilor administrative ale comunitatilor locale constau in:
a) existenta consiliilor ca organe de conducere locala, cu caracter eligibil, colegial, deliberativ, reprezentativ si de conducere, alaturat carora exista un presedinte executiv, respectiv primar pentru localitati, persoane alese de catre si din randul membrilor organului colegial;
b) intre autoritatile locale nu opereaza principiul subordonarii, dar nici intre acestea pe de o parte, si reprezentantul statului in teritoriu, pe de alta parte (tutela administrativa), ci numai principiul subsidiaritatii;


Fisiere in arhiva (1):

  • Administratia Publica in Franta si Germania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!