Actele ce Deriva de la Guvernul Romaniei

Cuprins referat Cum descarc?

1. Actele institutiilor publice - actele exclusiv politice;
- actele juridice. 
2. Guvernul Romaniei - structura si rol conform Constitutiei romane si Legii nr. 90/2001.
3. Actele Guvernului - clasificare si generalitati.
4. Regimul constitutional al hotararilor Guvernului.
5. Regimul constitutional al ordonantelor Guvernului.
6. Doctrina privitoare la ordonantele Guvernului (Consideratii in legatura cu regimul juridic aplicabil ordonantelor guvernului de Tofan-Apostol Dana, Revista Dreptul nr. 4 din 1998, pag. 36).
7. Doctrina privitoare la ordonantele de urgenta ale Guvernului (Consideratii in legatura cu regimul juridic aplicabil ordonantelor guvernului de Tofan-Apostol Dana, Revista Dreptul nr. 4 din 1998, pag. 36; Continutul ordonantei de urgenta a guvernului de Constantinescu Mihai, Revista Dreptul nr. 8 din 1998, pag. 30; Aprobarea ordonantei de urgenta de Muraru Ioan, Constantinescu Mihai, Revista Dreptul nr. 7 din 1998, pag. 12).
8. Controlul jurisdictional al actelor Guvernului. (Decizia nr. 548/1997 a Curtii Supreme de Justitie, sectia de contencios administrativ; Decizia nr. 369/1998, a Curtii Suprema de Justitie, sectia de contencios administrativ).
9. Decizii ale Curtii Constitutionale privitoare la neconstitutionalitatea unor ordonante ale Guvernului.
10. Scurte concluzii


Extras din referat Cum descarc?

1. Actele institutiilor publice
Doctrina romana de drept public prezinta doua categorii de acte ce emana de la institutiile publice, acestea fiind:
- actele exclusiv politice;
- actele juridice.
Actele exclusiv politice sunt cele ce reglementeaza organizarea politica a institutiilor de stat si includ in sfera lor programe, motiuni, declaratii, etc. 
Actele juridice pe de alta parte si modul lor de adoptare sunt reglementate inca din constitutiile statelor unde se prevad norme clare privitoare la autoritatea statala care le poate emite si totodata la conditiile sub care pot fi ele emise.
Constitutia contine norme cu privire la administratia publica atat in sens organic cat si material, fiind sursa tuturor prerogativelor de administratie publica, care, conform parerii prof. Vedel , formeaza " bazele constitutionale." 
Astfel, in Titlul III al Constitutiei romane sunt prevazute prerogativele administrative ale Presedintelui si ale Guvernului si sunt precizate normele esentiale privind administratia publica. Articolul 61 din Titlul III prezinta prerogativele Parlamentului ca fiind "unica autoritate legiuitoare a tarii" si le completeaza prin articolul 74 privitor la initiativa legislativa care poate apartine atat deputatilor, senatorilor, cat si Guvernului si cetatenilor in numar de cel putin 100.000.
Articolul 108 din constitutie, intitulat "Actele Guvernului" delimiteaza clar conditiile in care Guvernul poate emite hotarari si ordonante. (alin. 2: "Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor" ; alin. 3: "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta." )
Totusi, pe baza articolului 61 s-a iscat o controversa legata de constitutionalitatea unor acte emise de catre Guvern care, conform Constitutiei, nu are autoritate de putere legiuitoare. Doctrina romana vorbeste mult despre aceasta problema facand referire la numeroase decizii ale Curtii Constitutionale privitoare la ridicarea unor exceptii de neconstitutionalitate legate de unele acte emise de Guvern sau de articole din ele, decizii pe care le vom trata si noi in partile finale ale lucrarii de fata. 
In temeiul art. 144 (1) din Constitutie Guvernul poate fi abilitat printr-o lege de abilitare sau autorizare sa emita ordonante intr-o gama de domenii precizate prin respectiva lege si pentru o perioada de timp de asemenea bine determinata. 
Presedintele are si el o serie de acte juridice pe care le poate emite, printre care, amintim cu titlu de exemplu decretele prezidentiale care trebuiesc sa fie semnate de Primul-ministru, altfel fiind lovite de nulitate. Ele pot fi atacate, asemeni tuturor actelor juridice administrative in cadrul contenciosului administrativ, exceptie facand doar cele ce intra in sfera finelor de neprimire ale Legii contenciosului administrativ. 
2. Guvernul Romaniei - structura si rol
conform Constitutiei romane si Legii nr.90/2001
Guvernul este institutia cu sarcina fundamentala de a realiza politica unei natiuni, el initiaza, modeleaza si executa masurile de redresare economica, de scadere a inflatiei si stabilizare economica, raspunde de ordinea publica, de apararea nationala si de raporturile statului cu alte state. 
Aparitia sa in Romania este strans legata de aparitia primelor constitutii, el imbracand initial forma Consiliului de Ministri. Un exemplu ar fi Constitutia de la 1923, in care se gasesc formulari de genul: " Consiliul de Ministri este un organ de deliberatiune si deciziune" Doctrina considera insa ca aparitia ministerelor o precede pe cea a aparitiei Guvernului insusi, ele fiind initial create prin Regulamentele Organice prin desfiintarea unor ranguri boieresti deveniti ministri.
Una dintre controversele existente in doctrina este cea privitoare la calitatea Sfatului administrativ de Guvern de fapt. Argumentele cele mai multe contrazic insa aceasta parere deoarece Sfatul administrativ a reprezentat doar o etapa premergatoare in calea aparitiei Guvernului, lucru probat de lipsa autoritatii acestui sfat in fata Domnului care detinea puterea de conducere si administrare a statului, el putand aproba sau respinge hotararile Sfatului administrativ.
Prima constitutie romana care lumineaza si contureaza institutia guvernului este cea din 1923, care precizeaza in art. 92: "Guvernul exercita puterea executiva in numele Regelui in modul stabilit de Constitutie.", dupa ce prima care numeste aceasta institutie "guvern" este Constitutia din 1866, ea neprecizand insa prea multe atributii pentru el. 
Guvernul in Constitutia romana
Constitutia actuala legifereaza rolul Guvernului prin intermediul articolului 102(1): "Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice." , iar prin intermediul alineatului 3 al aceluiasi articol ii descrie componenta: "Guvernul este alcatuit din prim-ministru, ministri si alti membri stabiliti prin lege organica."
Principiul separatiei si echilibrului puterilor in stat se rasfrange si asupra Guvernului prin intermediul unui control parlamentar permanent, asigurandu-se astfel mentinerea si respectarea statului de drept. Astfel, spre deosebire de alte constitutii care permit Guvernului sa stabileasca exclusiv liniile politicii natiunii pe plan intern si extern, constitutia noastra acorda Guvernului dreptul de a conduce politica generala a tarii in limita liniilor stabilite de Parlament.


Fisiere in arhiva (1):

  • Actele ce Deriva de la Guvernul Romaniei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!