Concurența Comercială

Previzualizare referat:

Extras din referat:

aIn economia de piata, cele doua principii importante: libertatea comertului si libera concurenta constituie coordonatele activitatii comerciantilor.

Libertatea comertului si a industriei semnifica: libertatea de intreprindere si libertatea de exploatare '.

Libertatea de intreprindere consta in dreptul persoanelor fizice si persoanelor juridice de a efectua activitati comerciale sau industriale, fara restrictii, direct sau prin constituirea de intreprinderi ori prin achizitionarea sau dobandirea con?trolului asupra unor agenti economici preexistenti.

Libertatea de exploatare exprima dreptul comerciantului de a conduce si administra asa cum doreste, fara constrangere, ceea ce implica doua importante prerogative: dreptul de a decide cu privire la toate problemele comertului sau si dreptul de a contracta cu orice agent economic existent.

Libera concurenta consta in dreptul agentilor economici de a folosi in com?petitia pe piata libera, mijloacele si metodele proprii pentru mentinerea si dez?voltarea comertului, atragerea, pastrarea si cresterea clientelei in scopul obtinerii unui profit cat mai mare. Aceste mijloace si metode concurentiale nu se limi?teaza la conceptul traditional care atribuie concurentei rolul exclusiv de a in?fluenta pretul marfii determinandu-i scaderea pe masura cresterii ofertei de pro-duse pe piata respectiva ' si nici la calitatea pe care agentii economici o asigura produselor (marfurilor) spre a atrage clientela, ci poate consta si in variate in?strumente care constituie logistica intreprinderii, intre aceste mijloace si metode importante mentionam: modul de prezentare a marfii; ambalajul, difuzarea, re?clama, noutatea produsului sau serviciului, renumele si traditia producatorului, asigurarea canalelor si a retelelor de distributie si actiunile promotionale.

Competitia libera si stimulativa dintre agentii economici defineste un anumit tip de comportament si un anumit grad de moralitate. Concurenta are in vedere inainte de toate exercitarea cu buna-credinta a activitatii comerciale. Este o exigenta prevazuta de art. l din Legea nr. 11/1991 care decurge din prevederile art. 54 din Constitutie, potrivit caruia cetatenii romani, cetatenii straini si apa?trizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile cu buna credinta fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti.

In al doilea rand, comerciantul trebuie sa-si desfasoare activitatea comerciala cu respectarea uzantelor cinstite.

Este o conditie prevazuta de art. l din Legea nr. 11/1991 care rezulta din art. 10 bis al Conventiei de la Paris pentru protectia proprietatii industriale si din art. 134 al Constitutiei Romaniei.

Potrivit textului mentionat al Conventiei de la Paris, ,,constituie un act de concurenta neloiala orice act de concurenta contrar practicilor cinstite in materie industriala sau comerciala". Art. 134 din Constitutie prevede obligatia statului de a asigura ,,libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".

Sectiunea 2. Notiunea de concurenta comerciala

Definitie: concurenta care respecta-normele de conduita pe piata impuse de deontologia profesionala si este conforma cu practicile cinstite in materie industriala sau comerciala este denumita concurenta licita sau onesta '.

Concurenta care se abate de la exigentele ce decurg din buna credinta si uzantele cinstite in activitatea economica este denumita de art. l din Legea nr. 11/1991, concurenta neloiala.

Concurenta presupune cu necesitate independenta si descentralizarea ac?tivitatilor de productie, de distributie si de consum, initiativa privata exercitata fara constrangeri si limitari' de ordin administrativ si proprietatea privata asupra mijloacelor de productie, in conditiile economiei de piata, concurenta ii confera acesteia o structura specifica in functie de: 1) numarul si categoria vanzatorilor si cumparatorilor; 2) gradul de diferentiere a produselor; 3) posibilitatea de a intra intr-o ramura de activitate; 4) gradul de libertate al determinarii preturilor.

3. Caracteristici. Concurenta, in conditiile economiei de piata prezinta ur?matoarele caracteristici:

a). intervine, in principiu, intre comercianti care ofera pe aceeasi piata pro?duse sau servicii si care urmaresc sa satisfaca nevoi asemanatoare ale consu?matorilor;

b). este o competitie libera in sensul ca fiecare agent economic are posibili?tatea sa hotarasca cum si cand intervin mijloacele pe care le utilizeaza.;

c). este o stare comuna intretinuta de actele celor care participa la comert si variabila in raport de cresterea si scaderea actiunilor concurentiale ale agentilor

economici;

d) echilibreaza cererea si oferta in diferitele domenii de activitate economica determinand strategiile competitionale ale participantilor, particularizarea si spe?cializarea intreprinderilor in relatiile cu consumatorii;

e). este factorul determinat in stabilirea preturilor impiedicand obtinerea de profituri de monopol;

f) stabileste o repartizare a beneficiilor proportional cu aportul agentilor eco?nomici in procesul de productie si de distributie a bunurilor.

In practica, concurenta poate fi ingradita si influentata de diferiti factori obiectivi, in primul rand, competitia chiar bine organizata nu impiedica ten?dintele monopoliste de natura sa pericliteze libertatea competitiei si corelativ tu acestea asigurarea unor pozitii dominante in anumite sectoare ale pietei.

Barierele vamale, tarifare si netarifare, conduc si ele la crearea unor ,,rente de situatie" pentru o categorie de agenti economici ocrotiti, dispensandu-i de o confruntare reala cu alti agenti economici, provoaca inevitabil si un anumit ,,efect de risipa", o crestere sau o diminuare artificiala a preturilor si pierderi inutile de valori in lupta concurentiala.

In concluzie, concurenta poate fi caracterizata ca fiind confruntarea dintre agentii economici cu activitati identice sau asemanatoare, exercitate in dome?niile deschise pietei pentru castigarea si conservarea clientelei, in scopul ren?tabilizarii propriei intreprinderi.

Aceasta definitie precizeaza, in primul rand, ca notiunea de concurenta im?plica competitia de piata intre persoane fizice sau juridice, care exercita activitati lucrative asemanatoare.

In al doilea rand, concurenta actioneaza numai in sectoarele pietei in care adversitatea dintre agentii economici este permisa, nu si in acelea sustrase con?curentei.

In fine, concurenta inseamna mentinerea si sporirea clientelei ca finalitate majora urmarita de agentii economici pentru a

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Concurenta Comerciala.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
29 pagini
Imagini extrase:
29 imagini
Nr cuvinte:
20 403 cuvinte
Nr caractere:
107 360 caractere
Marime:
64.19KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Drept Comercial
Tag-uri:
piata, produse, concurenta, preturi
Predat:
la facultate
Materie:
Drept Comercial
Profesorului:
Ioana Apan
Sus!