Armonizarea Reglementarilor cu Legislatia Europeana Privind Protectia Consumatorilor

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Consumatorul este persoana fizica ce cumpara de pe piata si consuma marfuri si/sau servicii de tot felul, produse si oferite spre vanzare de diversi agenti economici. In conditiile unei piete concurentiale autentice, consumatorului trebuie sa i se subordoneze intregul profesionalism al producatorului de bunuri, al comerciantilor si prestatorilor de servicii.
Consumatorul apare defavorizat in raporturile sale cu ofertantii de bunuri si servicii in plan juridic deoarece agentul economic cunoaste mai bine legile care guverneaza relatiile comerciale si se foloseste de ele cu ajutorul consilierilor juridici, pe cand consumatorul poate ca ignora chiar si existenta unei legi care il apara, prin prevederile ei.
In prezent, consumatorul in calitatea sa de purtator al cererii de marfuri a devenit un real partener de piata, ale carui pozitii ocupate in cadrul pietei se consolideaza pe masura dezvoltarii societatii. Comportamentul de cumparare al consumatorilor afecteaza din ce in ce mai multe intreprinderi, organizatii, organisme si institutii; de aceea, consumatorului ii este acordata o atentie din ce in ce mai mare.
Protectia consumatorilor inglobeaza mai multe seturi de activitati specializate, care au ca scop apararea si conservarea integritatii bio-psiho-sociale a persoanei, in calitate de utilizator al bunurilor si serviciilor distribuite sau comercializate prin intermediul retelelor publice de oferta sociala, sau prin piata nationala. Aceste seturi de activitati trebuie structurate pornind de la filosofia asigurarii unei dezvoltari umane armonioase, prin aplicarea politicilor de protejare a consumatorilor fata de incidenta unor pericole ce pot afecta sanatatea, siguranta, sau bunastarea economica si sociala a acestora.
Organizarea protectiei consumatorilor sub forma unui proces complex, in care este implicata atat puterea publica, cat si consumatorul insusi, are in vedere:
- legislatia asigurata la nivel national si international care sa stea la baza protectiei consumatorilor;
- institutiile publice create special pentru a veghea asupra protectiei consumatorilor din fiecare tara (Oficiul de Protectie a Consumatorilor);
- ministere, departamente, sau alte organisme guvernamentale ce actioneaza in ramuri in care, pe langa obiectivele de baza specifice sectorului in cadrul caruia activeaza, au in sarcina si protectia consumatorilor; 
- institute sau centre nationale de cercetare stiintifica;
- organizatiile sau asociatiile de consumatori;
- consiliile consultative de consumatori;
- organizatiile internationale de protectie a consumatorilor. 
PROTECTIA CONSUMATORILOR
PE PLAN INTERNATIONAL
Pe plan international, protectia consumatorilor constituie un concept si o practica bine incetatenita, prin aplicarea caruia consumatorii sunt in mod real protejati.
Conceptul privind ,,drepturile consumatorilor" isi are originea in ,,Carta drepturilor consumatorilor" definita de fostul presedinte al S.U.A. J.F.Kennedy - in martie 1962, sub forma unui mesaj special adresat Congresului american. Ea a servit drept model de referinta la elaborarea legilor de protectie a consumatorilor ce au aparut in deceniile sapte si opt in S.U.A. si in alte tari din continentul american (Canada, Mexic), cat si in Europa (Belgia, Franta, Germania, Suedia).
Dezvoltarea politicii de protectie a consumatorilor s-a facut in mai multe etape, dar ea s-a bazat in principal pe prevederile diverselor articole din tratatul de la Roma din 1957. In preambulul la Tratatul Comunitatii Economice Europene se facea referire la imbunatatirea constanta a conditiilor de viata si munca in interesul consumatorilor din tarile membre. Articolul 2 din Tratatul CEE include intre obiective "cresterea rapida a
nivelului de trai".
Intrarea in vigoare a Actului Unic European (AUE) in 1987 a marcat un moment important in evolutia politicii de protectie a consumatorilor, intrucat noul articol 100a (3) al tratatului CEE permitea Comisiei Europene sa propuna masuri de protejare a consumatorilor comunitari, care inainte constituiau atributul tarilor membre. AUE stabilea in acest fel bazele cadrului legal pentru protectia consumatorilor in interiorul Comunitatii si aceasta prevedere a fost ulterior completata in tratatul de la Maastricht (1992) in titlul XI, cu articolul 129a, actualul articol 153, care facea referiri explicite la actiuni specifice privind protectia sanatatii, sigurantei si intereselor economice ale consumatorilor. Au urmat Carti Verzi si initiative legislative vizand domenii importante pentru protectia consumatorului. Tratatul de la Amsterdam, care a intrat in vigoare la 1 mai 1999, cuprinde noi reguli care raspund preocuparilor concrete ale cetatenilor privind asigurarea si protejarea drepturilor lor, inclusiv in calitate de consumatori.
Comunitatea mondiala, prin cel mai inalt forum al sau - Organizatia Natiunilor Unite, a considerat necesar sa puna in discutia structurilor sale problematica pe care o presupune protectia consumatorilor, adoptandu-se, prin Rezolutia nr.39/248, in 8 aprilie 1985, ,,Principiile directoare pentru protectia consumatorilor". 
Potrivit acestui important document ,,guvernele tuturor tarilor trebuie sa dezvolte, sa intareasca si sa mentina o politica puternica de protectie a consumatorilor, tinand cont de principiile directoare declarate".


Fisiere in arhiva (1):

  • Armonizarea Reglementarilor cu Legislatia Europeana Privind Protectia Consumatorilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!