I. Istoric II. Cadrul organizatoric 1. Camerele Notarilor Publici 2. Birourile Notariale III. Cadrul legislativ IV. Dimensiunea internationala a UNNPR V. Buletinul Notarilor Publici
ISTORIC Institutia, in forma ei actuala, dateaza din 17 noiembrie 1995, data la care fostele Notariate de Stat si-au incheiat activitatea, luand fiinta institutia notarului public, asa cum este cunoscuta astazi publicului larg. Totusi, nu credem ca este lipsit de interes sa amintim ca primele forme de organizare notariala au aparut pe teritoriul romanesc in plin Ev Mediu, atestarile documentare cu privire la acestea plasand inceputurile institutiei undeva intre secolul XIII si secolul XIV. Atat cancelaria princiara si cea domneasca, cat si "locurile de adeverire" constituie, in timp, un ansamblu de practici privind redactarea, autentificarea, pastrarea si copierea actelor ce-si trag originea din sistemul de functionare al cancelariei papale si, mai departe in timp, din cel roman. In toate provinciile romanesti, statutul notarului (logofat, gramatic, in Tara Romaneasca si Moldova) a fost de la inceput bine delimitat, iar proeminenta sociala, precum si nivelul taxelor percepute pentru redactarea actelor - in majoritate privind litigii de proprietate - au facut ca aceasta functie sa fie foarte cautata, uneori aceasta indeletnicire transmitandu-se in familie. Implicati in intocmirea actelor publice si private, a tratatelor internationale, notarii isi imprumuta anume formule, adopta stilul vecinilor, preiau unii de la altii diferite forme, culori, dimensiuni ale sigiliilor (de aur, de ceara, de fum) cu care autentificau actele respective. In Evul Mediu, notarii constituie unul din primele corpuri profesionale structurate din tara. Indiferent de politica domnilor, de starea de suveranitate, suzeranitate ori dependenta, de instituirea regimului fanariot in Tara Romaneasca si Moldova, ori de dominatia austriaca, apoi austro-ungara in Transilvania, notarii au vegheat la intocmirea cat mai riguroasa a actelor. Timp de mai bine de cateva secole, au existat in paralel compartimentele notariale de pe langa judecatoriile ce functionau in Principatele Romane, precum si notarii publici care isi desfasurau activitatea in Transilvania si Bucovina de Nord. Aceste doua sisteme paralele vor disparea o data cu aparitia noii legislatii notariale, care a instituit notariatul de stat. Astfel ca, in conformitate cu Decretul nr. 79/31.03.1950, ia fiinta Notariatul de Stat. Acesta va fi ulterior restructurat in temeiul Decretului nr. 3771990 ca organ adminstrativ cu atrubutii specifice procedurii necontencioase. Prin aparitia Legii notarilor publici si a activitatii notariale, nr. 36/1995, sunt abrogate textele de lege mentionate mai sus, stabilindu-se bazele moderne pentru desfasurarea activitatii notariale. In Romania, noul sistem de organizare, potrivit Legii notarilor publici si a activitatii notariale, nr. 36/1995 a insemnat trecerea de la sistemul etatizat la unul liberal, configurat in special de statutul autonom al functiei de notar public. CADRU ORGANIZATORIC In conformitate cu art. 27 din Legea nr. 36/1995, notarii publici din Romania se constituie in Uniunea Nationala a Notarilor Publici, organizatie profesionala cu personalitate juridica. Uniunea ii cuprinde pe toti notarii in functie, organizati in cele 15 Camere care functioneaza in circumscriptia fiecarei Curti de Apel. Organul de conducere al Uniunii este Consiliul format din reprezentanti ai fiecarei Camere. 1. Camerele Notarilor Publici In circumscriptia fiecarei Curti de Apel functioneaza cate o Camera a Notarilor Publici, cu personalitate juridica, alcatuita din toti notarii publici care functioneaza in circumscriptia Curtii de Apel respective. Camera notarilor publici este persoana juridica de drept privat, infiintata prin lege, fara scop patrimonial. Organele de conducere ale Camerei sunt : Adunarea Generala a Notarilor Publici, Colegiul director si presedintele. Adunarea generala a notarilor publici se intruneste simestrial in sedinta ordinara si, ori de cate ori este necesar, in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui Colegiului director sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor sai ori la solicitarea Consiliului Uniunii. Adunarea generala este legal constituita in prezenta majoritatii membrilor sai, cu exceptia Adunarii generale de revocare, constituita legal din doua treimi din numarul total al notarilor publici ai Camerei respective. Prezenta notarilor publici la adunarile generale este obligatorie. Adunarea generala a Camerei are urmatoarele atributii principale : a. aproba Regulamentul de organizare si functionare a Camerei; b. alege si revoca Colegiul director compus din presedinte, vicepresedinte si 3-5 membri si stabileste cuantumul indemnizatiilor acestora; alegerea Colegiului director are loc in perioada septembrie - octombrie in cel de-al treilea an al mandatului; mandatul Colegiului Director incepe la data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator alegerii sale; mandatul Colegiului Director este pe o durata de trei ani;
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).