Operațiunile de stare civilă îndeplinite de către ofițerii de stare civilă

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Actele de stare civila au o natura mixta,pentru ca se supun atat regulilor de drept civil cat si regulilor de drept administrativ.

Din punctul de vedere al dreptului civil,actele de stare civila sunt o specie de acte autentice,iar pentru dreptul administrativ ele reprezinta actul doveditor al actului administrativ individual care este tocmai inregistrarea de stare civila. Totusi ,se sustinem ca actele de stare civila pot fi eventual privite ca rezultat al unor operatiuni tehnico-materiale,precum si ca inscrisuri doveditoare ale acestor operatiuni.

Organizarea starii civile

Exercitarea atributiilor de stare civila este de competenta serviciilor publice comunitare de evidenta populatiei care functioneaza la nivelul consiliilor locale. Presedintii consiliilor judetene,primarul general al municipiului Bucuresti si secretarii consiliilor judetene organizeaza prin serviciile de specialitate indrumarea si controlul asupra activitatii de stare civila desfasurata de serviciile publice comunitare.In exercitarea atributiilor de stare civila, primarul actioneaza si ca reprezentant al statului in unitatea administrativ-teritoriala respectiva.

Registrele de stare civila se intocmesc in doua exemplare, ambele originale, si la completarea lor se foloseste o cerneala speciala de culoare neagra.Actele se numeroteaza pe ani calendaristici. Primul exemplar al registrelor de stare civila se pastreaza la serviciul public comunitar local unde a luat fiinta registrul; iar al doilea exemplar se inainteaza la serviciul public comunitar al consiliului judetean , interment de 30 de zile de la data cand toate filele au fost completate. Cele 2 exemplare ale registrelor de stare civila se trimit Arhivelor Statului dupa trecerea a peste 100 de ani dela data completarii lor.

Inregistrarea actelor si faptelor de stare civila precum si inscrierea mentiunilor se fac la cerere , avand in vedere declaratia persoanei obligate la aceasta, sau din oficiu,

dupa caz.

Ofiterii de stare civila

Persoanele desemnate sa intocmeasca actele de stare civila (de nastere,casatorie sau deces) sunt numite ofiteri de stare civila. Art. 3 din Legea 119/1996 stabileste ca sunt ofiteri de stare civila: primarii municipiilor,oraselor si comunelor, sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare de cariera ale Romaniei precum si comandantii de nave si aeronave.Atributiile de ofiter de stare civila ale primarului pot fi delegate viceprimarului,secretarului sau altor functionari cu competenta in acest domeniu. Tot astfel, sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare pot delega exercitarea atributiilor de ofiter de satre civila unuia dintre agentii diplomatici sau unuia dintre functionarii consulari.

In ce priveste competenta ofiterului de stare civila, este de mentionat ca el este abilitat sa isi exercite functia numai in circumscriptia administrativ-teritoriala unde a fost numit.Aceasta inseamna ca, de regula, domiciliul sau resedinta partilor reprezinta un element determinant in ce priveste competenta teritoriala a ofiterului de stare civila; un alt element ce atrage aceasta competenta fiind locul unde s-a intamplat un fapt juridic (locul nasterii,al decesului).

In ipoteza in care nasterea sau decesul au avut loc intr-un mijloc de transport, dar intre granitele tarii, actul respectiv de stare civila se va intocmi de catre ofiterul de stare civila al localitatii de coborare sau debarcare.

In comformitate cu Legea 119/1996, ofiterii de stare civila intocmesc acte de stare civila nu numai pentru cetatenii romani ci si pentru persoanele fara cetatenie; de asemenea ei inregistreaza la cerere actele sau faptele de stare civila ale cetatenilor straini daca acestia au domiciliul sau se afla temporar in tara noastra.

Reprezentantii diplomatici si consulari ai Romaniei in strainatate pot inregistra numai actele si faptele de stare civila ale cetatenilor romani aflati acolo. Comandantii de nave inregistreaza faptele de stare civila care au loc pe nave in jurnalul de bord,iar comandantii de aeronave in jurnalul de drum. La bordul unei nave casatoria se poate incheia numai intre cetateni romani si numai daca nava se afla in apele teritoriale ale tarii.

Orice modificare ce intervine in statutul civil al unei persoane fizice ca urmare a intocmirii unui act de stare civila sau,dupa caz, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva sau printr-un act administrativ, se comunica din oficiu in termen de 10 zile serviciului public comunitar local unde s-a intocmit actul de nastere,casatorie sau deces al persoanei respective in vederea inscrierii mentiunii corespunzatoare.

Dupa actele de stare civila se elibereaza certificate de nastere si de casatorie titularulor sau reprezentantilor legali; certificate de deces se eliberandu-se familiei decedatului.

Daca ofiterul de stare civila refuza sa intocmeasca un act sau sa inscrie o mentiune ce intra sub atributiile sale,persoana solicitanta poate sa sesizeze judecatoria in raza careia domiciliaza pentru solutionare. Pe de alta parte, ofiterul de stare civila nu poate intocmi acte de stare civila cand este parte sau declarant. Daca se ivesc astfel de cazuri,ofiterul de stare civila va delega o alta persoana pentru efectuarea acestor operatiuni ,in conditiile legii.

Ofiterul de stare civila are obligatia de a verifica realitatea continutului declaratiilor precum si sa verifice identitatea declarantului. Dupa aceste verificari,actul de stare civila trebuie semnat atat de catre ofiterul de stare civila cat si de declarant.

Pot exista situatii exceptionale cand atributiile ofiterului de stare civila sunt indeplinite de catre persoane care nu au fost desemnate potrivit legii.Aplicarea regulilor in materie ar conduce in asemenea cazuri la nulitatea absoluta a acestor acte,cu consecinte pagubitoare pentru parti.

De aceea, art. 7 din Legea 119/1996 stabileste ca actele de stare civila intocmite de o persoana care a exercitat in mod public atributiile ofiterului de stare civila sunt valabile chiar daca acea persoana nu avea acea calitate. Astfel se face aplicarea principiului validitatii aparentei in drept, insemnand ca actul de stare civila incheiat de un ofiter se stare civila necompetent trebuie mentinut ca valabil daca acea persoana a exercitat in mod public atributiile respective.

Bibliografie:

- Maria HARBADA - "Dreptul familiei si starea civila", editura Junimea, Iasi, 2004;

- Ioan P. FILIPESCU, Andrei FILIPESCU - "Tratat de dreptul familiei", Bucuresti, 2002;

- Ion IMBRESCU - "Tratat de dreptul familiei", editura Luminalex, Bucuresti, 2006;

- Ovidiu UNGUREANU, Calina JUGASTRU - "Drept civil.Persoanele", editura Hamangiu, Bucuresti, 2007;

- Paraschiv PETU, Elena VELICU, Viorel MARDARE - "Starea civila-mijloc de identificare a persoanei fizice", editura Muzeum, Bucuresti,2003;

- Legea 119 din 16 octombrie 1996 cu privire la actele de stare civila si Metodologia de aplicare a legii.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Operatiunile de stare civila indeplinite de catre ofiterii de stare civila.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
10 pagini
Imagini extrase:
10 imagini
Nr cuvinte:
3 712 cuvinte
Nr caractere:
21 700 caractere
Marime:
19.10KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Drept Civil
Tag-uri:
acte civile, reguli, drept administrativ
Predat:
Facultatea de Stiinte Juridice si Administrative , Universitatea Crestina "Dimitrie Cantemir" din Bucuresti
Materie:
Drept Civil
Sus!