Eutanasia

Extras din referat Cum descarc?

Prin eutanasie, care din greceste inseamna ,,moarte frumoasa" sau usoara, se subintelege ajutorul medicului in curmarea vietii bolnavului ce sufera de o boala incurabila. Pentru prima data in istoria omenirii eutanasia a fost legiferata in anul 1906 in statul Ohio, SUA. A fost practicata si in Germania hitlerista, unde erau omorati copii nou-nascuti cu neajunsuri fizice, bolnavii incurabili si invalizii. Mai tarziu, in unele state eutanasia a devenit ceva normal. Numai in anul 1995, in Olanda, au murit prin eutanasie 3% din cei decedati. In Olanda, unde practica a fost legalizata, 30% dintre cei care au solicitat sa fie eutanasiati au renuntat in cele din urma
In istorie au existat intotdeauna cazuri de eutanasie. Popoarele nomade isi abandonau pe cale batranii si bolnavii care deveneau povara in permanentele lor deplasari. De regula, ranitilor in razboaie li se dadea lovitura de gratie. Uneori, cei incercuiti, pentru a nu cadea vii in mainile dusmanilor, se omorau reciproc. Asa au pierit cei aproximativ o mie de evrei asediati de romani la Masada. 
Practici asemanatoare gasim la popoarele primitive. La Battakii din Sumatra, tatal ajuns la batranete ii invita pe copiii sai sa-i manance carnea. Urca intr-un copac, lasa sa cada jos ca un fruct copt, dupa care cei din familie il omoara si il mananca. Se practica uciderea batranilor la unele triburi din Aracan (India), din Siamul inferior, la triburile Cachibas si Tupi din Brazilia, in Europa la stravechea populatie slava Wendi, iar la inceputul secolului nostru o practica in Rusia asa-numita secta a "strangulatorilor". 
Se stie ca in Sparta copiii handicapati erau expusi si lasati sa moara, lucru aprobat de Aristotel, pentru motive de 
utilitate publica (Politica VII). Platon extindea aceasta practica la batranii grav bolnavi (Republica 460). 
Eutanasia vine si ca o urmare logica a avortului. Legalizarea avortului a dus la o rapida imbatranire a popoarelor Occidentului. Batranii au devenit o povara pentru cei tineri. In Italia, de pilda, - in celelalte tari occidentale situatia e cam aceeasi -, in 1958 trei tineri munceau ca sa tina un pensionar; la inceputul secolului viitor un tanar va munci ca sa tina doi pensionari. Daca batranii de azi au ucis la vremea lor prin avort copiii considerati povara, tinerii de azi de ce nu si-ar permite sa-i ucida prin eutanasie pe batranii deveniti povara? 
Eutanasia imbraca haina nobila a umanismului si a caritatii. Suferinta provoaca mila, compatimire. Din mila e ucis un caine ranit care se zvarcoleste in dureri. Din mila se da lovitura de gratie unui condamnat la moarte pus la zid si impuscat dar care se mai zbate inca la pamant. Nu e un act de caritate sa pui capat suferintelor intolerabile pe care le indura un bolnav, un batran, un handicapat si a-l elibera, omorandu-l? Cuvantul mila, compasiune, ascunde ipocrizie si interes. Nu e vorba atat de suferintele bolnavului cat mai ales de suferintele celor din jurul bolnavului si uneori de interese meschine cum ar fi mostenirea. Nu e vorba de a-l elibera pe bolnav, ci de a elibera familia si societatea de bolnavul devenit o povara inutila. Aceasta este concluzia care se desprinde clar din definitia care se da astazi eutanasiei: 
"A ucide din mila spre a suprima radical suferinte extreme sau pentru a-i cruta pe copiii anormali, pe incurabili si pe bolnavii mintali de prelungirea, poate pentru multi ani, a unei vieti de suferinta care ar putea, in plus, sa impuna poveri prea grele familiei si societatii".
Oricat de stricta ar fi legea eutanasiei, in privinta ,,apararii" drepturilor bolnavilor, viata, fiind un dar de la Dumnezeu, trebuie aparata si nu distrusa. In locul dreptului de a-si decide propria moarte, ar trebui sa i se dea bolnavului dreptul de a apela la mila lui Dumnezeu, fiindca orice suferinta pentru om este o posibilitate de a-si ispasi pacatele prin pocainta, de ,,a implini lipsurile necazurilor lui Hristos, pentru trupul lui, adica Biserica".Potrivit invataturii crestine, omul are trei mari datorii: fata de Dumnezeu, pe care trebuie sa-L iubeasca cu toata inima lui, cu tot sufletul lui si cu tot cugetul lui; fata de el insusi si fata de aproapele, pe care trebuie sa-l iubeasca ca pe sine insusi (Matei 22,37-39). Dragostea de sine trebuie sa cuprinda intreaga persoana umana - trup si suflet, avand grija - in primul rand - de suflet (fiindca, ce-i va folosi omului daca ar castiga lumea intreaga, iar sufletul il va pierde?" (Matei 16,26), dar avand grija si de sanatatea trupului, pentru a-l putea folosi in slujba lui Dumnezeu si a aproapelui, atat timp cit este randuit de Creator. In caz de boala, ne putem indeparta de Dumnezeu, sau ne putem uni mai strans cu El. In primul rand, trebuie sa cerem ajutor de la Domnul nostru Iisus Hristos, care este ,,Doctor al sufletului si al trupului", pentru ca El a venit sa vindece si sa mantuiasca omul intreg, trup si suflet


Fisiere in arhiva (1):

  • Eutanasia.rtf

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!