Contractul de Concesiune

Extras din referat Cum descarc?

Dupa modelul doctrinei, legislatiei si jurisprudentei franceze, in perioada interbelica a aparut si a fost dezvoltata si de o parte a specialistilor romani, teoria contractelor administrative. Ignorata in toata perioada postbelica , teoria a redevenit in actualitate dupa 1990. Sistemul legislativ romanesc consacra in prezent mai multe tipuri de contracte administrative si mai mult, Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ asimileaza actelor administrative, contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect: punerea in valoare a bunurilor proprietate publica; executarea lucrarilor de interes public; prestarea serviciilor publice si achizitiile publice.
Administratia actioneaza in unele cazuri si prin acte contractuale pe care le incheie cu particularii. Astfel sunt contractele de cumparare si vanzare, contractele de inchiriere sau arendare, contractele de locatiune de servicii, imprumuturile, donatiile etc. Aceste contracte sunt supuse in principiu, Codului civil. Unele din contractele incheiate de administratie urmaresc insa satisfacerea unui interes general sau buna si regulata functionare a serviciilor publice, motiv pentru care sunt supuse regimului administrativ.
Contractele incheiate de administratie cu particularii in scopul de a colabora impreuna in vederea satisfacerii unui serviciu public sau a unui interes general, supuse din aceasta cauza regimului administrativ sunt contractele de drept public sau contractele administrative. Asa de exemplu sunt considerate contracte administrative, concesiunea de servicii publice, concesiunea domeniului public, contractul de lucrari publice etc.
Contractul administrativ reprezinta un mod de activitate a administratiei publice, concretizata in incheierea unor acte juridice bilaterale, in care una dintre parti este totdeauna un organ al administratiei publice.
Contractul administrativ poate fi definit ca o conventie incheiata intre administratia publica prin autoritatile si organele sale competente cu un particular in vederea realizarii unui serviciu public, a unor lucrari publice sau folosirii unor bunuri ce apartin domeniului public sau privat al statului ori al autoritatilor administrative teritoriale. 
Ideea concesionarii unui bun public a fost prezenta inca din dreptul roman, insa fundamentele institutiei concesionarii pentru bunurile private se regasesc abia in Evul Mediu. Dupa caderea Imperiului Roman, se incetateneste obiceiul de a transforma folosinta pamantului in ceva perpetuu, bazat pe un contract si in schimbul unei rente, concesionarul avea doar posesiunea si folosinta, iar proprietarul originar putea pastra proprietatea bunului concesionat. Asupra acestor pamanturi guvernau concomitent doua drepturi perpetue ,si anume, dreptul proprietarului originar, care avea domeniul eminent, si dreptul concesionarului, care avea domeniul util. 
Cu timpul, dreptul concesionarului capata forta, pe cand cel al seniorului devine tot mai simbolic, incepand sa fie uitat. Asa se explica de ce concesionarul apare, din punct de vedere al istoriei, treptat, ca singurul proprietar legitim, iar redeventa pe care trebuia sa o plateasca seniorului este o sarcina apasatoare si cei care primeau redeventa incep sa fie priviti ca niste paraziti sociali. In Evul Mediu, concesionarea bunurilor domeniului public era sursa de venituri pentru monarhi, mijloc al luptei politice si modalitate de rasplatire a loialitatii. 
Concesionarea s-a extins astazi, nu se mai concesioneaza doar pamanturi, ci si alte bunuri, inclusiv servicii, care apartin fie statului, fie unitatilor administrativ-teritoriale ori institutiilor publice.
Serviciile publice ocupa un rol important in viata unei comunitati, de aceea se urmareste o cat mai buna administrare si valorificare a acestora.
Actualmente in tara noastra cea mai uzuala modalitate de gestionare a serviciilor publice utilizata este concesionarea.
Reglementarea legala
Dreptul de concesiune este reglementat in primul rand in art. 136 alin. 4 din Constitutie care prevede ca bunurile proprietate publica pot fi concesionate. Urmare a abrogarii Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor prin O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, acest ultim act normativ impreuna cu O.U.G. nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica reprezinta, in prezent, dreptul comun in materia concesiunilor.
Bineinteles ca exista si o serie de alte reglementari referitoare la concesiune, cum ar fi cele cuprinse in Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia sau in Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale.
Conform dispozitiilor legale enuntate mai sus, concesionarea se face printr-un contract de concesiune prin care o autoritate publica, numita concedent, transmite pentru o perioada determinata, celeilalte parti, numita concesionar, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun proprietate publica, pe riscul si pe raspunderea sa, in schimbul unei redevente.


Fisiere in arhiva (1):

  • Contractul de Concesiune.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!