Considerații Generale asupra Ministerului Public

Referat
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Drept Civil
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 23 în total
Cuvinte : 8330
Mărime: 33.56KB (arhivat)
Publicat de: Iosif Militaru
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Consideraţii generale asupra Ministerului Public

1.1. Apariţia şi evoluţia atribuţiilor procurorului.

Iniţial, funcţia procurorilor a fost aceea de a reprezenta interesele regelui în faţa instanţelor judecătoreşti.

În secolul al XIII-lea a luat fiinţă Curtea de justiţie a regilor Franţei, instanţă în faţa căreia regele îşi apăra, prin avocaţi şi procuratori speciali (procureurs du roi) interesele sale personale şi pe acelea ale coroanei. Pentru prima dată atribuţiile acestor magistraţi au fost precizate prin Ordonanţa lui Filip al IV-lea cel Frumos, din anul 1302.

În ţările capitaliste, procurorii funcţionau în cadrul unui organ al statului care poartă şi în prezent denumirea de Minister Public. Pentru fiecare instanţă era constituit câte un Parchet, alcătuit din procurorii care îşi desfăşurau activitatea pe lângă acel tribunal sau curte .

În ţara noastră, această instituţie a fost cunoscută mult mai târziu. Primele reglementări în această privinţă au fost cuprinse în: Regulamentul Organic din 1832 şi în Regulamentul asupra îndatoririlor procurorilor tribunalelor şi divanurilor în pricinile civile şi criminale. Printr-o lege din anul 1862 această instituţie a fost introdusă şi în Moldova.

Reglementările menţionate acordau procurorului posibilitatea de a asista la judecarea proceselor civile, spre a veghea la respectarea legii.

Codul de procedură civilă din anul 1865 a consacrat două forme de participare a procurorului în procesul civil: ca parte principală şi ca parte alăturată. Acest important act normativ acorda procurorului prerogative restrânse în procesul civil. Astfel, ca parte principală procurorul avea posibilitatea de a promova acţiuni civile numai în cazurile determinate de lege. De asemenea, legea nu-i recunoştea procurorului un drept general de a interveni în procesul civil . Rolul limitat al procurorului în procesul civil se evidenţiază şi prin aceea că legea prevedea obligativitatea participării acestuia doar în cauzele în care erau interesaţi minori sau interzişi. Caracterul formal al reglementarii procesuale menţionate rezultă cu multă evidenţă şi din prevederile art. 85 c. pr. civ. Potrivit acestei dispoziţii procedurale, atunci când procurorul avea rolul de parte alăturată el putea fi înlocuit, dacă nu era de faţă, cu un judecător sau avocat din sală.

Modificările ulterioare ale Codului de procedură civilă nu au reuşit să amplifice atribuţiile procurorului în procesul civil.

După ce a ajuns Partidul Socialist la putere, în ţara noastră, s-au luat o serie de măsuri în scopul realizării unui drept nou, în concordanţă cu interesele generale ale societăţii româneşti. Asemenea măsuri au vizat atât organizarea procuraturii, cât şi activitatea procurorului în procesul civil. Astfel, în anul 1948, prin Decretul nr. 2 din 12 aprilie, a fost desfiinţat vechiul Parchet, acesta fiind înlocuit cu Procuratura, un organ de stat de tip nou.

Prin Legea nr. 6/1952 a fost organizată procuratura Republicii Populare Române. Acest act normativ a învestit procuratura cu atribuţii largi în domeniul litigiilor civile. Astfel, cu acest prilej i s-a recunoscut procurorului dreptul de a pune concluzii în orice proces civil, dacă apreciază că acest lucru este necesar (art. 5 lit. d). Dreptul procuraturii de a pune concluzii în cauzele civile a devenit astfel nelimitat, exercitarea acestuia neputând fi cenzurată de către instanţă, doar procurorul fiind în măsură a aprecia dacă este sau nu necesar a pune concluzii într-o cauză civilă sau alta.

În evoluţia formelor de participare ale procuraturii în procesul civil, o importanţă deosebită prezintă prevederile art. 9, lit. d din legea nr. 6 din 1952, care statua că „Procuratura foloseşte căile de atac prevăzute de lege în contra ordonanţelor, încheierilor şedinţelor şi a altor acte judiciare nelegale sau netemeinice”.

Preview document

Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 1
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 2
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 3
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 4
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 5
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 6
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 7
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 8
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 9
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 10
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 11
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 12
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 13
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 14
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 15
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 16
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 17
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 18
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 19
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 20
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 21
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 22
Considerații Generale asupra Ministerului Public - Pagina 23

Conținut arhivă zip

  • Consideratii Generale asupra Ministerului Public.doc

Alții au mai descărcat și

Succesiunea

Proprietatea este dreptul unei persoane de a folosi si a dispune de un lucru în mod exclusiv si absolut, însa în limitele determinate de lege....

Vicii de consimțământ - dolul

DOLUL (VICLENIA) 1. Definiţie Dolul este viciul de consimtamant care consta in inducerea in eroare a unei persoane, prin mijloace viclene,...

Proprietatea Periodică

Proprietatea, în sens economic, este, raportul de însusire de către om a bunurilor materiale, care constituie o conditie a oricărei productii de...

Drept civil - definiții

Dreptul – ca si statul, este o categorie istorica ce a aparut pe o anumita treapta de dezvoltare a societatii umane, si anume in oranduirea...

Vicii de consimțământ

Vicii de consim: imprejurari care afecteaza catacterul constient si liber a vointei incorporate intr-un act juridic in asa mas incat constituie...

Principiile Efectelor Nulității

EFECTELE NULITATII Efectele nulitatii sunt consecintele juridice ale aplicarii sanctiunii nulitatii. Generic, efectul nulitatii consta în...

Drept Penal

CONSTITUTIONALITATEA DISPOZITIILOR CUPRINSE ÎN CODUL PENAL PRIVITOARE LA INFRACTIUNEA DE OFENSA ADUSA AUTORITATII – art. 238 – Infractiunea de...

Te-ar putea interesa și

Suspendarea Actelor Administrative

Introducere Prin drept administrativ se înţelege un grup de norme juridice care, datorită particularităţilor pe care le reprezintă, formează o...

Proiect de Specialitate Privind Organizarea și Funcționarea unei Instituții Publice

Cap.I. Locul și rolul instituției publice în cadrul sectorului public 1.1. Scurt istoric privind înființarea instituției publice Istoricul...

Procurorul în Procesul Civil

Capitolul I Noţiuni generale privind Ministerul Public 1.1 Apariţia şi dezvoltarea instituţiei Pe teritoriul actual al României a aparut şi a...

Căile de Atac în Procesul Civil

CAPITOLUL 1 NOŢIUNI GENERALE ASUPRA CĂILOR DE ATAC Procesul civil este activitatea desfăşurată de instanţă, organul de executare şi alte organe...

Structura sistemului bugetar în România

Noţiunea de “public” delimitează acest buget de o serie de “bugete private”cu care bugetul public coexistă. Bugetul public cuprinde toate...

Jurisprudență

Constitutie, dispozitiile acestora urmând a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute în art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce fac...

Controlul în administrația publică

Introducere Controlul asupra administraţiei publice este o necesitate veche de când există lumea; scrierile anticilor relevau lupta împotriva...

Politici de Promovare

1.1. Consideraţii generale asupra politicii de comunicare Politica de comunicare se referă la comunicarea de firmă - ca modalitate anticipativă de...

Ai nevoie de altceva?