Aspecte juridice privind publicitatea imobiliară

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

CAPITOLUL 1. CONSIDERATII GENERALE PRIVIND PUBLICITATEA IMOBILIARA
1.1. Activitatea de publicitate imobiliara
1.2. Organizarea si conducerea activitatii de publicitate imobiliara
1.2.1. Preliminarii
1.2.2. Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara - prezentare generala
1.2.3. Birourile teritoriale
1.2.4. Oficiile teritoriale
1.3. Obiectul publicitatii imobiliare
1.3.1. Preliminarii
1.3.2. Notiunea de imobil in conceptia Legii nr. 7/1996
1.4. Sisteme de publicitate imobiliara in dreptul romanesc
1.4.1. Sistemul de publicitate a registrelor de transcriptiuni si inscriptiuni
1.4.2. Sistemul cartilor funciare, reglementat de Decretul - Lege nr. 115/1938
1.4.3. Sistemul cartilor de publicitate imobiliara, reglementat prin Decretul nr. 242/1947
1.4.4. Sistemul cartilor de evidenta funciara, reglementat prin Decretul nr. 163/1946
1.4.5. Sistemul de publicitate reglementat de Legea nr. 7/1996, republicata
1.5. Principiile cartii funciare
1.6. Structura cartii funciare
CAPITOLUL 2. PROCEDURA DE INSCRIERE IN CARTEA FUNCIARA
2.1. Inscrierile in cartea funciara
2.2. Incheierea de carte funciara
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE

Extras din referat:

Publicitatea imobiliara reprezinta un ansamblu de mijloace prevazute de lege, prin care se asigura evidenta, siguranta, opozabilitatea in raport cu tertii a actelor juridice prin care se constituie, se transmit ori se sting drepturi reale imobiliare. Prin normele dreptului civil este reglementata nu numai nasterea, modificarea sau stingerea raporturilor juridice civile, ci si protectia, ocrotirea si garantarea drepturilor subiective civile. Prin sistemul de publicitate imobiliara se urmareste protejarea securitatii dinamice a circuitului civil cu privire la bunurile imobile.

Literatura juridica a definit securitatea statica ca fiind ocrotirea drepturilor existente in prezent asupra unui bun, iar securitatea dinamica a fost definita ca fiind ocrotirea drepturilor ce se dobandesc in viitor cu privire la acel bun. Potrivit principiilor consensualismului si autonomiei de vointa a partilor, transmiterea dreptului real se produce prin simpla exprimare a consimtamantului partilor, prin realizarea acordului de vointa al acestora, fara a fi necesara indeplinirea unei formalitati suplimentare ori remiterea materiala a bunului. Chiar daca actul juridic nu produce efecte fata de terti - in sensul ca, pe de o parte, drepturile rezultate din actul juridic nu se nasc in patrimoniul acestora, iar pe de alta parte tertii nu pot fi obligati printr-un act juridic la a carui incheiere nu au participat - totusi acestia vor avea obligatia de a respecta existenta lor ca realitate sociala si juridica a situatiilor juridice create prin vointa partilor care au participat la incheierea actului juridic, personal sau prin reprezentant.

Prin publicitatea imobiliara se urmareste, in primul rand, sa se asigure certitudinea constituirii si transmisiunii drepturilor reale imobiliare, prin aducerea la cunostinta persoanelor interesate a situatiei juridice a bunurilor asupra carora poarta drepturile reale; pe aceasta cale, se evita transmisiunile succesive, care urmaresc fraudarea intereselor tertilor. In al doilea rand, se urmareste realizarea unei evidente ample a bunurilor imobile, evidenta tehnica, economica si juridica, care sa permita utilizarea si exploatarea eficienta si identificarea acestor bunuri. In al treilea rand, se permite organelor statului sa exercite o cunoastere permanenta a tuturor elementelor necesare constituirii sistemului de impozitare si taxare, pentru a evidentia permanent situatia juridica a imobilelor. In al patrulea rand, prin acest sistem sunt ocrotite drepturile persoanelor care ar dori sa dobandeasca bunuri imobile, intrucat aceste persoane pot verifica si se pot informa permanent cu privire la situatia juridica reala a imobilelor pe care sunt interesate sa le dobandeasca.

Functia esentiala a sistemelor de publicitate imobiliara este aceea de informare a tertilor, astfel incat orice persoana interesata sa poata avea posibilitatea de a lua cunostinta despre un act sau fapt juridic, despre o situatie sau o stare ori despre o modificare sau schimbarea unei realitati juridice.

In sens tehnico-juridic1, publicitatea imobiliara este definita ca fiind totalitatea modalitatilor prin care anumite acte, fapte sau alte operatii ori situatii juridice sunt aduse la cunostiinta publicului ori, dupa caz, sunt savarsite in locuri publice, cu sau fara participarea acestuia, in scopul satisfacerii unor interese publice sau private. in alti termeni, publicitatea este un sistem tehnico-juridic de aducere la cunostinta publicului a unor situatii juridice subiective sau obiective in scopul ocrotirii unor interese generale sau private, dupa caz.

Bibliografie:

I. Acte normative

1. Constitutia Romaniei din 1991 revizuita in 2003 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr 767/2003, partea I

2. Codul civil

3. Codul de procedura civila

4. Decretul-Lege nr 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare

5. Legea nr 7/1996 a cadastrului si publicitatii imobiliare publicata in Monitorul Oficial nr 61/1996, republicata in Monitorul Oficial nr 201/2006

6. Ordinul nr. 633/2006 pentru aprobarea Regulamentul de organizare si functionare a birourilor de cadastru si publicitate imobiliara publicat in Monitorul Oficial nr. 1049/2006.

II. Literatura de specialitate

1. loan ALBU - Curs de drept funciar, Ed. Litografia si Tipografia invatamantului, Bucuresti, 1957

2. Daniel Marius COSMA - Cartea funciara, Ed. Hamangiu, 2007

3. Cristina CUCU - Legislatia cadastrului si a publicitatii imobiliare, Ed. C.H. Beck, 2007

4. Radu I. MOTICA; Anton TRAILESCU - Drept funciar si publicitate imobiliara. Noile carti funciare, Ed. AII Beck, Bucuresti , 2001

5. Marian NICOLAE - Tratat de publicitate imobiliara, Voi. II, Ed. Universul Juridic, 2006.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Aspecte Juridice privind Publicitatea Imobiliara.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
35 pagini
Imagini extrase:
35 imagini
Nr cuvinte:
8 244 cuvinte
Nr caractere:
45 782 caractere
Marime:
37.35KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Drept Civil
Tag-uri:
fapt juridic, locuri publice
Predat:
la facultate
Materie:
Drept Civil
Sus!