Purificarea Preotiei Levitice - Malahia 3,1-7

Extras din referat Cum descarc?

SIGLE SI ABREVIERI
1. ABREVIERI TEHNICE
ARC - Arhiepiscopia Romano Catolica
cf. - confrunta
drd. - doctorand
ed. - editura
loc. cit. - locul citat
op. cit. - opera citata
p. - pagina
pp. - paginile
pr. - preot
prof. - profesor
v. - verset
V.T. - Vechiul Testament
2. ABREVIERI BIBLICE
Vechiul testament
Am. - Amos
Ag. - Agheu
1 Cr - Prima carte a Cronicilor
Dt. - Deuteronom
Ex. - Exod
Ez. - Ezechiel 
Gen. - Geneza
Ier. - Ieremia
Ios. - Iosua
Jdc. - Cartea Judecatorilor
Lev. - Levitic
Mal. - Malahia
Os. - Osea
Prov. - Cartea Proverbelor
Ps. - Psalmii
2 Reg. - A doua carte a Regilor
1 Sam. - 1 Samuel
Noul Testament
2 Cor - A doua epistola catre Corinteni a Sfantului Apostol Paul
Evr - Epistola catre Evrei 
Gal - Epistola catre Galateni a Sfantului Apostol Paul
In - Sfanta Evanghelie dupa Ioan
Lc - Sfanta Evanghelie dupa Luca
Mt - Sfanta Evanghelie dupa Matei
1 Pt. - Epistola I a lui Petru
Rom - Epistola catre Romani a Sfantului Apostol Paul
3. ABREVIERI MAGISTERIALE
E - traditia Elohista
J - traditia Iahvista
INTRODUCERE
Cartea profetului Malahia incheie seria cartilor profetice. Numele sau, care este un pseudonim, vine de la mentiunea facuta in 3,1, in care cuvantul ,,male oki" in ebraica, in greaca ,,Mala dias", in latina ,,Prophetia Maladiae", iar in romana Malahia sau Malachia si inseamna ,,mesagerul meu, trimisul meu". Se pare ca acest profet e de fapt un anonim, deoarece numele lui e unul artificial , creat de la mentiunea precizata mai sus (3,1) pentru a suplini absenta de la inceputul sulului a numelui autorului. Anonimatul nu se impiedica sa descoperim dincolo de mesajul sau o adevarata personalitate profetica.
Datorita numelui acest profet este asemanat cu precursorul lui Mesia. Din mentiunile facute in carte, se poate deduce ca Malahia si-a desfasurat misiunea profetica intre anii 480 - 460 i.C.
Savantii mai vechi considerau numele autorului drept un nume propriu, o abreviatie a lui ,,Malakiyahu" sau ,,Malakiya" (asemenea lui ,,Abi" pentru ,,Abiya") .
Emanuele Testa sustine ca traducerea corecta este ,,Iahwe este ingerul (trimisul) meu" nume pe care nici un evreu nu ar fi indraznit sa-l dea fiului sau, iar pe de alta parte, acest nume nu se mai intalneste in onomastica ebraica.
Profetul nu se multumeste sa-si mustre compatriotii, ci sta de vorba cu ei, le asculta obiectiile si reuseste sa-i convinga de necredinta ce-i domina, fara a-si stirbi cumva autoritatea profetica. Cu forta conferita de aceasta autoritate, el vesteste ca rasplata divina va veni, pe cat de curand, pe atat de sigur.
Malahia era un aparator fervatos al iubirii lui Dumnezeu care, in mod gratuit, si-a ales poporul (1,2 - 5). In numele acestei iubiri, profetul vrea ca poporul sa-i ofere lui Dumnezeu o cinstire ireprosabila si sincera, in ciuda indoielilor ce-l macinau. Nucleul mesajului profetic este cel de la 1,11 ,,Caci de la rasaritul soarelui pana la apus mare este numele meu intre neamuri (,,Goy'n") si pretutindeni se arde tamaie in cinstea numelui meu si se aduce jertfa curata (,,Mchoh Tehorah"), caci mare este numele meu intre neamuri, zice Domnul Ostirilor" (,,Tebaoth"). Din acest pasaj rezulta ca ,,Goyimi" cinstesc mai mult numele Domnului ca evreii, ard tamaie in cinstea lui si se aduce o jertfa curata, dar reflecta si o conceptie universalista, si este totusi un mesaj mesianic minim .
Profetul Malahia indeamna poporul la purificare si convertire pentru ca se apropie ziua venirii Domnului, care va reinstaura dreptatea legii in Israel, caci el este stapanul istoriei si calauzeste toate spre binele poporului sau .
I. PURIFICAREA SI PURITATEA IN VECHIUL TESTAMENT
Este exprimat cel mai adesea in ebraica prin ,,thr" (curat, pur) si ,,tn' " (necurat, impur) . Aceste doua ratiuni corelative, folosite mai cu seama in literatura sacerdotala, sunt esentialmente rituale. Puritatea si impuritatea care afecteaza deopotriva locurile, lucrurile, animale, oamenii nu definesc prin sine vreo calificare morala, ci o stare de puritate potrivita sau de impuritate nepotrivita cultului si vietii in comunitatea de cult. 
Inca de la originile sale, Israel a impartasit vechiul fond de datini privitor la puritate si impuritate. Intrebuintarile dictionarului bazat pe ,,thr" - ,,tm' " dau marturie asupra unor conceptii si a unor practici in vechime. Povestirea J despre potop deosebeste animalele curate de cele necurate (Gen. 7,28). E cunoaste necuratia idolilor (Gen. 35,2). Profetul mustra ca pe o necuratie cultul inchinat unor zei falsi (Os. 5,3; Ier. 2,7. 23), aratand ca pedeapsa pentru aceasta va fi surghiunul intr-o tara necurata (Am. 7,17) unde se mananca bucate necurate (Os. 9,3 - 4). Deuteronomul ofera imprastiate, anumite reguli de curatie privitoare la mesele obisnuite (Os. 12,15), pamant sfant (Os. 21,22), animale curate si necurate (Os. 14,4 - 20). Necuratia persoanei este rar pomenita, iar pricinile ei prea putin precizate. Totul sugereaza o stare trecatoare care exclude participarea la domeniul sacrului (Dt. 12,15. 22) dar numai Deuteronomul ii precizeaza durata si ritualul de curatire. 
Acest vocabular al cultului e totusi, in unele contexte (Is. 6,5) un inteles vadit moral. Astfel legea sfinteniei, in genere socotita drept opera unor preoti de la Ierusalim contemporani cu reforma lui Iosias, marcheaza o cotitura insemnata, care face din legile purificarii cerinte ale sfinteniei, legate de Sinai si de Moise, la fel cu legile morale. Inainte de credinta toate necuratiile tin de cult. Aceeasi grija pentru purificare il inspira si pe Ezechiel, care, mai hotarat decat Osea si Ieremia, denunta compromisurile facute de Israel fata de falsii zei drept niste necuratii si exprima izbavirea ca pe o purificare.
Aceasta preocupare pentru purificare, care ii inspira si pe proorocii de dupa intoarcerea din exil (Is. 52,11; Ag. 2,10) se adanceste la autorii de dupa exil, care codifica feluritele cazuri de necuratie, precum si riturile de curatie, cu o amanuntime care ajunge la culmea ei in ritualul privitor la apa lustrala.
Dandu-se legi pentru o comunitate de cult (Ex. 25,8) care traieste de acum incolo in mijlocul paganilor, se dorea sa o ocroteasca astfel de orice prihanie. Nu se stie daca aceste reguli minutioase, al caror detaliu il stiau doar preotii (Ez. 44,23), ar fi fost urmate, si ne putem gandi ca ele ajungeau sa condamne imensa majoritate a comunitatii de cult. La o stare aproape neincetata de impuritate rituala. Oricum ar fi, aceste legi asupra curatiei au marcat foarte mult iudaismul. Legate de Sinai ca si legile morale, ele sunt un semn al apartenentei fata de Iahve si al supunerii fata de vointa Lui, iar de i-au ingaduit lui Israel sa-si afirme identitatea in mijlocul paganilor si sa reziste influentei lor.
Purificarea rituala nu este totusi unica preocupare a religiei dupa exil, condusa de Legea lui Moise. Curentul sapiential nu-i ofera de altfel, nici un rol, punand accentul doar asupra virtutii morale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Purificarea Preotiei Levitice - Malahia 3,1-7.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!