Omul - preot săvârșitor al liturghiei cosmice

Extras din referat Cum descarc?

In perspectiva ortodoxa, Dumnezeu a creat lumea dintr-un motiv si cu un scop. Acest scop da sens si valoare lumii . Motivul creatiei, dupa Sfintii Parinti este bunatatea lui Dumnezeu, si nu o necesitate interna sau externa a Acestuia. Iar scopul creatiei este partasia si a altor fiinte de iubirea Lui intratrinitara , preamarirea lui Dumnezeu si fericirea acestor creaturi. In spiritualitatea ortodoxa aceasta realitate a creatiei a primit numele de indumnezeire. Asadar creatia a fost menita la indumnezeire prin cununa sa, omul. Sensul aducerii la existenta a lumii si omului este indumnezeirea.
Importanta intelegerii cosmosului ca element de legatura intre om si Dumnezeu este cu atat mai mare cu cat omul nu doar se foloseste de creatie, ci este si responsabil pentru aceasta. Omul, trimis de Dumnezeu pe pamant, este fiu al lumii, el se naste din pamant si se intoarce in el. Acest fapt il incarca pe om cu o responsabilitate maxima, metamorfoza lui ca indumnezeire este legata nu numai de relatia cu semenii sai ca persoane, ci ea se realizeaza in relatie cu lumea ca intreg. Existenta animalelor, plantelor si mineralelor este potentata si primeste sens prin indumnezeirea omului. De eforturile lui spirituale, depinde inserarea lor in Imparatia lui Dumnezeu. Acest proces spiritual al omului a determinat pe teologi sa vorbeasca de o "creatie continua a lumii "- nu trebuie rezervat termenul de creatie numai activitatii lui Dumnezeu. Omul colaborand cu Dumnezeu devine si el participant la creatie, actiune care este complementara creatiei divine. 
Indumnezeirea lumii nu presupune o formare a unei constiinte personale in Dumnezeu, ci inseamna ca aceasta prin om devine stravezie reflectand tot mai deplin divinitatea. Este o vocatie secundara sau un efect al vocatiei omului de a realiza cu sine intreaga existenta, de a duce cu sine la asemanarea cu Dumnezeu toata creatia. Cu alte cuvinte omul a fost creat ca preot al cosmosului. El aduce intreaga lume creata ofranda de jertfa spre lauda lui Dumnezeu chemand prin aceasta liturghie cosmica vesnica Sa iubire asupra lumii .
Indumnezeirea ca destin al intregii creatii este o lucrare rationala. Se implineste prin capacitatea cunoscatoare si rationala a omului, dar si prin faptul ca lumea este o existenta rationala. Rationalitatea creatiei are un rol fundamental in acest demers desavarsitor. Omul si ratiunile lucrurilor se intorc impreuna cu omul la izvorul si prototipul lor, Ratiunea cea Una, creatia devenind prin aceasta casa si imparatie a lui Dumnezeu. Avand un destin comun, odata cu omul si lumea isi atinge scopul si menirea ei, unitatea interioara a fiecarei parti cu intregul in forma unei forte vii ce are in sine viata si iubire.
Menirea lumii este de a fi cuvant in stabilirea unui "dialog progresiv in iubire" intre om si Dumnezeu. Natura creata se dovedeste a fi "cuvant" prin rationalitatea sa plasticizata care o sustine si care se cere a fi la nesfarsit modelata de o constiinta rationala si creatoare. Asadar, lumea exista pentru om fiind creata pentru a fi umanizata, pentru a fi actualizata in virtualitatile sale ca mijloc de comunicare si maturizare spirituala a acestuia .
In ea, omul constituit ca un mister teologic viu este chemat sa fie slujitor si preot, sfintitor al ei, spre realizarea imparatiei lui Dumnezeu prin si intru ea. Nu numai omul, ci si creatia incorporata in el, are ca scop si destin suprema transfigurare si indumnezeire. Omul nu se poate intelege in afara naturii cosmice ceea ce inseamna ca nici natura nu-si implineste rostul ei fara om, nici omul nu se poate desavarsi fara sa reflecteze si sa lucreze asupra naturii . Constiinta rationala eterna, el realizeaza prin deplina comuniune cu Spiritul Creator, transformarea in trepte a lumii pana la totala ei coplesire de spirit .
Omul este preot al creatiei. Constient ca in si prin el se reuneste si se intoarce creatia la Creator, omul se ajuta de lume ca drum spre Dumnezeu, ca pregatire pentru intelegerea lui Dumnezeu. Aceasta este ofranda ca dar ce o primeste de la Dumnezeu si pe care ca un slujitor demn si recunoscator o aduce inapoi ca jertfa spre sfintire aceluiasi Dumnezeu. Nu lumea il duce pe om la Dumnezeu, ci omul duce lumea la Dumnezeu, el trebuind sa depaseasca lumea si relativitatea ei .


Fisiere in arhiva (1):

  • Omul - Preot Savarsitor al Liturghiei Cosmice.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!