Liturghia in Teologia lui Pseudo-Dionisie Areopagitul

Extras din referat Cum descarc?

Tratatul Despre numirile dumnezeiesti, ca si cele doua tratate despre ierarhii, incep cu cuvintele: ,,Prezbiterul Dionisie catre impreuna-prezbiterul Timotei" , Timotei fiind considerat a fi unul si acelasi cu insusi destinatarul celor doua epistole pauline (I Timotei,
II Timotei). Cele zece epistole sunt, de asemenea, adresate unor persoane din aceeasi perioada istorica: Sf. Ioan, Gaius, Sosipatru, Policarp din Smirna, Tit (acelasi cu destinatarul unei alte epistole pauline). In unele pasaje din Despre numirile dumnezeiesti, Pseudo-Dionisie pretinde ca ar fi fost invatat de catre insusi Apostolul Pavel, in alta parte, ca ar fi fost, impreuna cu apostolii Iacov si Petru, sa vada trupul Fecioarei Maria, imediat dupa moartea acesteia. In Epistola VII Pseudo-Dionisie spune ca, aflandu-se la Heliopolis in timpul crucificarii lui Iisus Hristos, a vazut o eclipsa de soare. Toate aceste lucruri au constituit, pentru cateva secole, temeiul de necontestat al confirmarii ca Dionisie nu e altul decat cel mentionat in Faptele Apostolilor Cap.17,34. 
Cu trecerea anilor aceasta teorie sau traditie, mai bine spus, a fost demontata. Scrierile asa zisului Dionisie au fost datate ca fiind de sfarsitul sec. V si inceputul sec. VI, iar Dionisie Areopagitul a devenit ,,Pseudo-Dionisie". 
II
In scrierile sale autorul nu se abate nici in stanga nici in dreapta in ceea ce priveste pseudonimul adoptat, iar noi nu putem face nici o speculatie, insa luat separat numele ,,Dionisie Areopagitul" e extrem de sugestiv: Dionisie e primul convertit de Sf. Pavel in Atena, patria filosofiei si a lui Platon . In Atena, Platon inca nu murise iar in sec.V succesorul acestuia era redutabilul Proclus. ,,Cel mai constrangator argument pentru plasarea lui Dionisie Areopagitul la rascrucea secolelor V si VI era adanca afinitate pe care o vom constata intre viziunea lui Dionisie si filosofia lui Proclus" Mergand mai departe vom intelege de ce neoplatonismul era o afinitate de-a lui Dionisie. 
,,Pentru Plotin (sec. I-II) multiplicitatea universului pretindea o explicatie si isi afla explicarea daca putea fi dedusa dintr-o unitate primordiala, pe care Plotin o numeste Unul. Toate deriva din aceasta unitate primordiala, toate fiintele isi datoreaza existenta unei decaderi din unitatea originala, altfel spus, sunt un efect al revarsarii din realitatea omnipotenta si ultima a lui Unu [...] aceasta iesire in afara din Unu printr-o iradiere denumita progresiv ... ,,emanatie" se intalneste cu o miscare de aspiratie spre unitate din partea tuturor celor existente ... o astfel de intoarcere este o miscare spirituala spre o interioritate tot mai profunda, o miscare de adunare in sine, cultivata si exprimata in contemplatie." 
,,Pentru Plotin, fundamentala e dorinta de a pune in legatura Unul si multiplul, cea mai profunda problema in filosofia sa fiind cea a faptului ca orice miscare ce purcede din Unu duce nemijlocit la multiplicitate. Insa Plotin cauta sa deghizeze caracterul abrupt al acestei miscari prin diferite procedee de mediere ... tocmai aceasta problema de mediere este pivotul filosofiei la Proclus. Si pentru ca a pune in legatura doua lucruri inseamna a invoca un al treilea care le mediaza, filosofia lui abunda in triade. Aceste triade leaga laolalta toate lucrurile. Realitatea insasi are o structura triadica ... realitatea dispusa in niveluri ce se mediaza si se leaga reciproc, ia forma ,,ierarhiilor" (termenul ii apartine lui Dionisie, dar ideea se afla si la Proclus) "
,,Ca si la Proclus, viziunea lui Dionisie asupra realitatii e plina de triade, incepand cu Treimea insasi, trecand prin cetele ingeresti randuite trei cate trei, coborand la cele trei slujiri ale episcopilor, preotilor si diaconilor din comunitatea crestina." 
Acuma se pune problema la relatia dintre crestinism si neoplatonism in gandirea sfantului insa un lucru e sigur scrierile sale sunt explicit crestine dar pe de alta parte nu se poate nega faptul ca conceptele sale deriva din neoplatonism.
III
In cele ce urmeaza voi incerca o explicare a conceptului de ierarhie la Pseudo-Dionisie.
,,Ierarhie" apare pt. prima data la Dionisie si pare a fi plasmuit de el , cuv. hierachia e compus din doua cuvinte grecesti insemnand ,,sacru" si ,,origine". Iata cum defineste Sf. Dionisie ierarhia ,,Ierarhia este dupa mine, o sfintita randuiala si stiinta si lucrare asemanatoare, pe cate e cu putinta modelului dumnezeiesc si inaltata spre imitarea lui Dumnezeu prin luminarile date ei de la Dumnezeu pe masura ei(...)scopul ierarhiei este asemanarea si unirea cu Dumnezeu pe cat e cu putinta, avandu-l pe El drept calauzitor in sfanta stiinta si lucrare" . ,,Asadar termenul ierarhie inseamna mai mult decat simplu rang , el se refera deopotriva la ceea ce face posibila aceasta oranduire sacra: cunoasterea si lucrarea" 
,,Ierarhiile mijlocesc cunoasterea, sunt vehicule ale revelatiei. Dionisie concepe aceasta revelatie ca pe o lumina, o lumina izvorand din Dumnezeirea suprema si iradiind intreaga ordine creata. Dar nu este o lumina ce straluceste asupra ordinii create, ci mai degraba prin ea: cei ce se afla cel mai aproape de Dumnezeu sunt luminati, si stralucirea lor, derivata in ultima instanta din stralucirea lui Dumnezeu, iradiaza lumina divina mai departe si mai departe, pana in cele mai indepartate zone ale ordinii create ... ierarhiile sunt un vehicul al teofaniei, sunt o teofanie, lumina divina iradiaza din Dumnezeire si patrunde intreaga ordine creata ... transmiterea luminii divine depinde de cei ce o primesc, de atentia si statornicia lor nesovaitoare. Lumina nu doar straluceste ci este primita si transmisa."


Fisiere in arhiva (1):

  • Liturghia in Teologia lui Pseudo-Dionisie Areopagitul.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!