Filocalia din Istoria Isihasmului Romanesc

Extras din referat Cum descarc?

Despre Paisie s-a scris foarte mult si in ruseste si in romaneste. Dar credem ca o latura, asupra careia ar trebui sa se insiste mai mult, ar fi incadrarea lucrarii duhovnicesti si organizatorice a lui in ambianta roma!neasca in care a trait, aratindu-se, pe linga ceea ce a dat el monahismului romanesc, si ceea ce a primit el, cu mult mai mult, de la acesta.
Ceea ce ni se pare ca a adus el in monahismul roma!nesc, nu e preocuparea de rugaciunea lui Iisus -- caci, aceasta s-a mentinut mereu intre miile de sihastri din muntii tarilor romane --, ci o introducere a acestei ru!gaciuni in viata de obste si prin aceasta o inviorare a spiritualitatii isihaste in ea si prin ea o inviorare a vietii de obste. Paisie a venit din Sfintul Munte, cu o obste romano-rusa preocupata de aceasta rugaciune, si la aceasta s-au adaugat si unii calugari din Moldova. Dar inca Vasile de la Poiana Marului afirma cu insistenta ca rugaciunea inimii nu e numai pentru sihastri, ci si pen!tru cei din viata de obste. Dar oare nu e aceasta o in!fluenta a unui mod de practicare a acestei rugaciuni pe pamintul romanesc, care a luat o si mai mare dezvol!tare in minastirea Cernica ? insa marea majoritate a sihastrilor din tarile romane au ramas si mai departe in viata lor isihasta superioara.
Un al doilea lucru adus de Paisie a fost stimulentul dat celor din jurul lui pentru o traducere a scrierilor filocalice din limba greaca, traduceri dintre care cele mai multe erau mai curind o revizuire a unor traduceri mai vechi in lumina textelor grecesti, revizuire facuta ade!sea, cind era vorba de vechile traduceri slavone, nu nu!mai dupa texte grecesti, ci si dupa traduceri romanesti. Paisie insusi a luat parte la aceasta munca de tradu!cere Propriu-zis, contributia lui a fost nu atit una de innoire sau de adincire a vietii duhovnicesti, ci mai mult una de ordin cultural, de multiplicare, de revizuire si de difuzare a scrierilor duhovnicesti.
in orice caz, din intilnirea intre traditia romaneasca sihastreasca de mare adincime si introducerea ei in ca!drul obstii mari prin Paisie, a rasarit echilibrata viata duhovniceasca din minastirile Cernica si Caldarusani. Restauratorul Cernicai si initiatorul marelui elan de via!ta duhovniceasca imprimata acesteia, a fost transilva!neanul Gheorghe, care a insotit pe Paisie 24 de ani in Athos si in Moldova si se declara ucenicul lui 
Dar staretul Gheorghe aduce in viata duhovniceasca insuflata de el Cernicai citeva trasaturi deosebite, care se resimt poate de niste caracteristici ale sufletului ro!manesc si intr-o mai mare masura de necesitatile locale. El accentueaza, mai mult decit Paisie, latura prac!tica a vietii duhovnicesti. Aceasta, nu numai pen!tru a ajuta pe monahi sa-si dobindeasca in mod mai sigur desavirsirea nepatimirii, ci si pentru a-i face folo!sitori obstii minastiresti si chiar altor oameni care au nevoie de ajutor. in acest sens Sfintul Calinic, floarea cea mai aleasa a spiritualitatii cernicane, uneste in pro!filul lui duhovnicesc, in mod uimitor, rugaciunea si in-frinarea cea mai severa, pe de o parte, cu ascultarea cea mai deplina in obste si cu grija de saraci, iar pe de alta parte, cu activitatea de ctitor si ziditor de biserici. El cere in Povatuirile lui scrise, in primul rind, implinirea poruncilor lui Dumnezeu si fapte de smerenie, de ascul!tare, dar mai spune si ca <<rugaciunea lui Iisus sa o avem neincetat in gura, in minte si inima>> Am putea spune ca avem aci o <<spiritualitate integrala>>.
Infrinarea, ascultarea si smerenia nu sint numai nis!te valori ale desavirsirii individuale, ci si valori creatoare de buna comuniune si fratietate. Calugarii trebuie sa fie si in privinta aceasta soli cu fapta ai imparatiei lui Dumnezeu, imparatie a comuniunii desavirsite. Si mai ales in aceasta se verifica forta reala a amintitelor va!lori. Daca sihastrii individuali sau sihastriile, ca mici grupuri, promoveaza mai mult concentrarea mintii in unirea cu Dumnezeu, prin Cernica, spiritualitatea filo-calica isi actualiza forta ei de coeziune frateasca intre oamenii duhovnicesti.


Fisiere in arhiva (1):

  • Filocalia din Istoria Isihasmului Romanesc.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!