INTRODUCERE Pe parcursul celor doua capitole ale acestei lucrari intitulate ,,Viata si opera Sfantului Dionisie Exiguul", vom analiza parcursul vietii lui Dionisie Exiguul, si a lucrarii sale de traducere a operelor din limba greaca in limba latina. Scopul acestei lucrari este acela de a prezenta importanta pe care Dionisie Exiguul, a avut-o in transpunerea teologiei patristice, din Rasaritul crestin in Biserica Apuseana din Roma. Un alt scop al lucrarii de fata este acela de a prezenta personalitatea ecumenica a Sfantului Dionisie Exiguul, care a facut o sinteza in viata si in opera sa a Rasaritului cu Apusul. O personalitate ce merita mereu adusa in discutiile ecumenice interconfesionale crestine. CAPITOLUL I VIATA SFANTULUI DIONISIE EXIGUUL Se pare ca Dionisie Exiguul (adica cel ,,mic" sau cel ,,smerit"), s-a nascut in jurul anului 470, in regiunea Scythia Minor (provincie a Imperiului Roman, pe teritoriul Dobrogei de azi). Acolo ar fi fost crescut de calugarii unei manastiri de pe malul Marii Negre. Sursele care confirma originea lui Dionisie in Scythia Minor, se gasesc chiar in unele consemnari ale lui. Astfel in prefata unei traduceri in limba latina din limba greaca, a unei lucrari apartinand lui Chiril al Ierusalimului, Dionisie numeste Scythia Minor, drept fiind patria sa. Intr-o alta traducere la acelasi Parinte, Dionisie isi arata recunostinta fata de un episcop pe nume Petru, cel mai probabil epicop de Tomis. Asemenea lui Ioan Cassian (originar tot din Scythia Minor), Dionisie Exiguul a plecat din provincia nord-dunareana spre Palestina. Se stabileste initial langa Antiohia in Siria, la o manastire din Ierapole. Aici a fost insotit de multi alti calugari cu care a plecat din Schythia Minor. Aceasta zona avea un puternic suport pentru monofizitism, combatut de Sinodul IV Ecumenic din anul 451, de la Calcedon. Filoxene de Mabbug este principala personalitate teologica din aceasta zona, care promova monofizitismul. Datorita acestui fapt Dionisie Exiguul este nevoit sa plece din Siria si sa vina in Constantinopol. La Constantinopol, Dionisie intra in obstea unor manastiri ca cea a Achimitilor sau la Studion. Aici dobandeste o importanta experienta monahala. In acest context lucrurile erau foarte tulburi, din punct de vedere politic si religios. Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon din anul 451, a condamnat erezia lui Eutihie, monofizitismul, care a prins radacini in zona orientala a Imperiului Bizantin. In perioada urmatoare se vor incerca concesii si formule de compromis pentru impacarea celor doua tabere. Acest lucru a destabilizat si religios, si politic Imperiul. In acest context se vor remarca calugarii din Scythia Minor, in frunte cu liderul lor Ioan Maxentiu. Ei vor proclama formula doctrinara ,,Unus de Trinitate carne passus est" (Unul din Treime care a patimit in trup). Unul dintre acesti calugari sciti era bineinteles si Dionisie Exiguul. El pleaca din Constantinopol si vine la Roma in anul 496. La Roma, Dionisie Exiguul se stabileste la Manastirea Sfanta Anastasia. Contextul politic in care se afla Roma si de altfel, intreaga Penisnsula Italica, nu erau deloc favorabile. Italia se afla sub ocupatia ostrogotilor (o populatie de origine germanica), sub regele Theodoric (493-526). Acest rege totusi a fost tolerant fata de religia crestina si fata de intreaga cultura greco-romana, pe care de altfel a si sustinut-o. Nici contextul religios nu era unul prea prielnic. Intre Constantinopol si Roma se crease o schisma, numita schisma acachiana, fiind provocata de Acachie, patriarh de Constantionopol, care semnase in anul 482, documentul numit Henotikon, al imparatului bizantin Zenon. Acest document confuz, care incerca unele concesii intre calcedonieni si necalcedonieni, a fost contestat de papa Simplicius, episcopul Romei. Impacarea dintre cele doua Biserici, se produce sub imparatul Justin I (518-527), al Imperiului Bizantin. In acest timp la Roma s-a simtit nevoia de teologi calificati care sa traduca opere si documente din limba greaca in limba latina. Astfel eruditul Dionisie Exiguul a fost cooptat in cancelaria papala, sub papa Ghelasie I (492-496). Aici Dionisie organizeaza arhivele pontificale. Dionisie Exiguul fusese recomandat papei Ghelasie I, de apocrisiarhul papal atunci cand se afla la Constantinopol. Dionisie Exiguul a activat la Roma sub zece pontifi, dar cea mai intensa activitate a avut-o sub papa Hormisdas I (514-523). Acesta leaga o prietenie foarte stransa si cu cronicarul roman Cassiodor , care a spus despre Dionisie: ,, este scyth de neam, dar cu obiceiuri intru totul romane". Cassiodor care a lucrat in administratia regelui Teodoric, s-a retras din viata publica in anul 540. Pe mosia sa din Calabria in sud-estul Italiei, acesta contruieste o manastire, in cadrul careia organizeaza o academie. Aici Dionisie Exiguul va preda dialetica. Dionisie va muri pe la anii 544-545.
1. Pr. Dr. Ionita Apostolache, Teologi daco-romani de seama in cetatea eterna, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2018. 2. Pr. Dr. Constantin I. Bajau, Patrologie, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2018. 3. Pr. Prof. Dr. Mircea Pacurariu, Cultura Teologica Romaneasca; Scurta prezentare istorica, Editura Basilica, Bucuresti, 2011. 4. Receptarea antichitatii greco-latine in culturile europene, Editura Universitaria, Craiova, 2015. 5. Silviu Constantin-Nedelcu, Originea scita a Sfantului Dionisie Exiguul, in Revista Lumina, an XVIII (2013), nr. 2 (aprilie-iunie), New York.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).