Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească

Referat
9.3/10 (3 voturi)
Domeniu: Creștinism
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 80 în total
Cuvinte : 21015
Mărime: 72.33KB (arhivat)
Publicat de: Pavel S.
Puncte necesare: 12
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Danut Manu
UNIVERSITATEA DIN PITEŞTI FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ SFÂNTA MUCENIŢĂ FILOTEEA SECŢIA PASTORALĂ

Cuprins

  1. Capitolul I: Inroducere
  2. Capitolul II: Manuscrise şi tipărituri înainte de Coresi şi influenţa lor asupra tipăriturilor coresiene.
  3. II.1. Primele texte scrise în slavonă pe teritorilul ţării noastre.
  4. II.2. Primele manuscrise ale Ţării Româneşti.
  5. II.3. Manuscrisele moldoveneşti.
  6. II.4. Introducerea tiparului în Ţara Românească şi Transilvania.
  7. II.5. Continuarea manuscriselor şi a tipăriturilor dinainte de Coresi şi influenţa lor asupra tipăriturilor coresiene.
  8. Capitolul III:Originea, viaţa şi activitatea diaconului Coresi.
  9. III.1.Originea diaconului Coresi.
  10. III.2.Viaţa şi activitatea diaconului Coresi
  11. Capitolul IV:Opera diaconului Coresi.
  12. IV.1.Cărţile româneşti.
  13. IV.2.Cartea slabo-română.
  14. IV.3.Cărţile slavoneşti.
  15. Capitolul V:Ucenicii diaconului Coresi. Palia de Orăştie.
  16. Capitolul VI:Însemnătatea tipăriturilor coresiene

Extras din referat

Capitolul I:

INRODUCERE

Am purces la efectuarea acestei lucrări de licenţă în urma cercetării vieţii şi activităţii diaconului Coresi; şi constatând că există numai prezentări fragmentare şi foarte puţine ediţii complete cu referire la Sfinţia Sa diaconul Coredi, am hotărât că sub îndrumarea Părintelui Profesor Doctor Decan Manu Dănuţ să prezint o lucrare cât mai detaliată şi completă despre diaconul Coresi.

“După aceae, că rugămu toţi sfinţi părinţi, oare vladici, oare episcopi, în carora mană va veni acestea cărţi creştineşti, cum nainte să cetească, necitind să nu judece,nece să săduiască, că nu e într-nsele alte nemica, ce numai ce au propoveduit sfinţii apostoli şi sfinţii părinţi.”1).

Acestea ni le spune diaconul Coresi în prefaţa “Întrebări creştineşti”, explicând că operele sale au o valoare autentică deoarece prezintă învăţăturile date de Sfinţii Părinţi şi Sfinţii Apostoli.

Ceea ce a înţeles diaconul Coresi este faptul că românii simţeau nevoia unei limbi literare româneşti, pentru înţelegerea şi aprofundarea credinţei lor, şi prin inteligenţa şi talentul său artistic, el a corectat manuscrisele româneşti, înlocuindu-le cu expresii şi cuvinte ale graiului din Ţara Românească şi sud-estul Transilvaniei, regiuni în care şi-a desfăşurat activitatea.

Diaconul Coresi este un adevărat deschizător de epocă în istoria poporului român “ca unul din cei mai de seamă tipografi pe care I-a avut cultura noastră, contribuind la introducerea limbii româneşti în biserică şi la crearea unei limbi literare unitare”.2).

Capitolul II:

MANUSCRISELE ŞI TIPĂRITURILE ÎNAINTE DE CORESI.

INFLUENŢELE LOR ASUPRA TIPĂRITURILOR CORESIENE.

La începutul formării poporului român, creştinismul avea o formă română, fapt dovedit de vocabularul religios. Lipsit de ierarhie, simplu â, rural, după firea poporului, el s-a dezvoltat mai întâi, nu în zidurile de piatră ale lui Nicodim, ci în acele lăcaşuri de lemn, pe care şi astăzi le mai găsim în Maramureş, înălţându-se sprinten şi elegant spre zările senine.

Până în secolul al X-lea creştinismul poporului român purta un veşmânt bizantin.

Au urmat apoi slavii, care au cucerit poporul roman, imprimând acestuia o scriere slavonească cu litere chirilice. Al.Rosetti arăta că, “în întregimea lui alfabetul chirilic era prea bogat şi prea sărac pentru nevoile limbii române”.1).

Se ştie că Biserica Ortodoxă Română a avut un aport deosebit în promovarea scrierii şi de aceea primele opere ale poporului nostru au un caracter strict religios. Înaintea apariţiei tiparului au existat, fireşte, scrierile de mână sau manuscrisele, pentru diverse nevoi ale timpului.

În continuare vom prezenta care sunt primele manuscrise ale poporului român, pentru a arăta apoi, importanţa acestora pentru apariţia şi dezvoltarea tiparului românesc.

PRIMELE MANUSCRISE ALE POPORULUI ROMÂN:

II.1.PRIMELE TEXTE SCRISE ÎN SLAVONĂ PE

TERITORIUL ŢĂRII NOASTRE.

Primele manuscrise ale poporului român se pare că au fost scrise în slavoşte, cu litere chirilice, acestea fiind “SAVINA KINGA şi CODEX SUPRASLIENSIS.”2). Cea dintâi este o Evanghelie şi este scrisă pe la sfârşitul secolului X, iar cea de-a doua un Minei, scris la câteva decenii după Evanghelie.

Preview document

Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 1
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 2
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 3
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 4
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 5
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 6
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 7
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 8
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 9
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 10
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 11
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 12
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 13
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 14
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 15
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 16
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 17
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 18
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 19
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 20
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 21
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 22
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 23
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 24
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 25
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 26
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 27
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 28
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 29
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 30
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 31
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 32
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 33
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 34
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 35
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 36
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 37
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 38
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 39
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 40
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 41
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 42
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 43
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 44
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 45
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 46
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 47
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 48
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 49
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 50
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 51
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 52
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 53
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 54
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 55
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 56
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 57
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 58
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 59
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 60
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 61
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 62
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 63
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 64
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 65
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 66
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 67
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 68
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 69
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 70
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 71
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 72
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 73
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 74
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 75
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 76
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 77
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 78
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 79
Diaconul Coresi - rolul tipăriturilor sale în cultura românească - Pagina 80

Conținut arhivă zip

  • Diaconul Coresi - Rolul Tipariturilor Sale in Cultura Romaneasca.doc

Alții au mai descărcat și

Profetismul Vechiului Testament

Oamenii si-au dorit dintotdeauna sa cunoasca ce le rezerva viitorul.În acest scop, antichitatea a apelat la tot felul de metode: oracole, ghicitul...

Dialog între creștinism și orient

De-a lungul timpului, religia care este credinta in supranatural, sacru sau divin şi codul moral a luat un imens număr de forme in diverse culturi...

Gnoseologia crestină

Nimic nu este mai dificil decat sa spui Cine este Dumnezeu. Aceasta dificultate nu tine neaparat numai de nivelul intelectual al credinciosului,...

Obiceiuri tradiționale de peste an

La acest final de veac si de mileniu încercam cu totii o anumita "nostalgie a originilor", ca sa folosim o expresie draga lui Mircea Eliade....

Rolul Bisericii

1. Definiţia Bisericii Cuvântul „biserică ” provine din „ecclesia” care înseamnă, în limba greacă, „o adunare” sau „cei chemaţi”. Cu toate...

Bizant sem II

A.A. Vasiliev, Istoria Imperiului Bizantin,Ed.Polirom, Iași, 2010, pp. 551-689 Din punct de vedere cronologic, ultima dinastie bizantină se...

Ai nevoie de altceva?