Sistemul de Contabilitate Curent al Republicii Moldova

Extras din referat Cum descarc?

Sistemul de contabilitate curent al Republicii Moldova a intrat in vigoare la 1 ianuarie 1998 in conformitate cu decizia Guvernului asupra Reformei Contabilitatii.
In prezent, Republica Moldova este inaintea altor state CSI in dezvoltarea contabilitatii. Prin activitatile Asociatiei Contabililor si Auditorilor Profesionisti din Republica Moldova, ea a devenit prima tara membru asociativ (country-associative member) a Federatiei Internationale a Contabililor (IFAC) cu sediul la New-York. Acest sistem este bazat pe Standardele Internationale ale Contabilitatii (I.A.S.) si se rasfrange asupra tuturor agentilor economici (inclusiv companiilor straine) care opereaza In tara, indiferent de domeniul de activitate, tipul de proprietate si forma de organizare.
Implementarea in practica oficiala a statisticii moldovenesti a Sistemului Conturilor Nationale, elaborat in baza metodologiei Sistemului Conturilor Nationale a Organizatiei Natiunilor Unite, versiunea 1993 (SCN, ONU-1993) s-a produs in anul 1995 cu calculele in retrospectiva a acestora incepind cu anul 1993.
Standardele Nationale de Contabilitate (SNC) au fost elaborate in baza Standardelor Internationale de Contabilitate (SIC) (abr. eng. - IAS) preponderent in perioada anilor 1996 - 1998, dar ele sunt in mare parte incomplete si invechite comparativ cu SIRF (care incorporeaza in sine si SIC). Respectiv, se cere rationalizarea procesului de elaborare a standardelor, pentru a permite adoptarea cu promptitudine a numeroaselor SIC existente care nu sunt inca reflectate in SNC. Standardele Nationale de Audit au fost elaborate recent si reflecta SIA.
Anual, Sistemul Conturilor Nationale se prezinta prin conturile de: bunuri si servicii, productie, exploatare, distribuire primara, secundara si utilizare a veniturilor, redistribuire a veniturilor in forma naturala, utilizare a venitului disponibil si disponibil ajustat, capital si cel al restului lumii. Conturile se elaboreaza total pe economie, activitati economice si sectoare institutionale.
Standardele Nationale de Contabilitate (SNC) tot se mai afla in tranzitia spre Standardele Internationale de Raportare Financiara (SIRF). Ele n-au fost actualizate din anul 1998 si nu incorporeaza in sine 15 din standardele SIRF/SIC curente si, de aceea, informatia in cadrul SNC tinde sa fie incompleta, daca nu chiar inexacta.
Standarde Internationale de Raportare Financiara - standarde si interpretari, emise de catre Comitetul pentru Standardele Internationale de Contabilitate si care devin valabile pe teritoriul Republicii Moldova dupa acceptarea lor de Guvernul Republicii Moldova; 
Standarde Nationale de Contabilitate pentru Sectorul Public - standarde si interpretari, elaborate si aprobate de Ministerul Finantelor al Republicii Moldova, bazate pe Standardele Internationale de Contabilitate pentru Sectorul Public (S.I.C.S.P.), elaborate de Federatia Internationala a Contabililor si care stabilesc reguli generale obligatorii privind tinerea contabilitatii si raportarea financiara in sectorul public.
Entitatile care aplica sistemul contabil complet in partida dubla, tin contabilitatea si intocmesc rapoartele financiare in baza S.I.R.F. sau S.N.C. conform politicii de contabilitate.
In cazul in care prevederile S.N.C. si ale altor acte normative nu stabilesc unele reglementari prevazute in S.I.R.F., entitatea este incurajata sa aplice prevederile S.I.R.F., pina la acceptarea lor de Guvernul Republicii Moldova. 
Institutiile publice aplica sistemul contabil in partida dubla, tin contabilitatea si intocmesc rapoartele financiare in baza S.N.C.S.P. si normelor aprobate de Ministerul Finantelor
Raportarea financiara si practicile de audit in sectorul corporativ al Moldovei actualmente se afla intr-o perioada de tranzitie de la prevederile axate pe calcularea impozitelor si necesitatile statistice spre convergenta cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (SIRF) si cu Standardele Internationale de Audit (SIA). Acest raport se bazeaza pe experienta internationala recenta a economiilor dezvoltate si a tarilor in curs de aderare la UE, cat si pe amendamentele preconizate la Directivele UE.
Entitatile cu raspundere limitata si nelimitata pot organiza si tine contabilitatea in baza sistemului contabil:
a) in partida simpla - pentru entitatile care nu depasesc limitele a doua din urmatoarele trei criterii pentru perioada de gestiune precedenta:
1) totalul veniturilor din vinzari - cel mult 3 mil. lei, inclusiv;
2) valoarea de bilant a activelor pe termen lung - nu depaseste 1 mil. lei, inclusiv;
3) numarul mediu scriptic al personalului in perioada de gestiune - cel mult 9 persoane; sau
b) simplificat in partida dubla - pentru entatile care nu depasesc limitele a doua din urmatoarele trei criterii pentru perioada de gestiune precedenta:
1) totalul veniturilor din vinzari - cel mult 15 mil. lei, inclusiv;
2) totalul bilantului contabil - nu depaseste 6 mil. lei, inclusiv;
3) numarul mediu scriptic al personalului in perioada de gestiune - cel mult 49 de persoane; 
c) complet in partida dubla - pentru entitatile care nu cad sub incidenta (1) si (2).
d) Entitate de interes public - entitate care are o importanta semnificativa pentru public, datorita domeniului (tipului) de activitate, marimii sau numarului de angajati, clienti si reprezinta o institutie financiara, un fond de investitii, o companie de asigurari, un fond nestatal de pensii, o societate pe actiuni care se coteaza la bursa de valori a Republicii Moldova, precum si alte entitati care detin o pozitie dominanta pe piata, depasind limitele a doua din urmatoarele trei criterii pentru ultimele doua perioade consecutive de gestiune precedenta:
1) totalul veniturilor - 120 mil. lei;
2) totalul bilantului contabil - 60 mil. lei;
3) numarul mediu scriptic al personalului in perioada de gestiune - 500 de persoane;
Entitatea de interes public tine contabilitatea si intocmeste rapoartele financiare conform S.I.R.F.
Organele de reglementare a contabilitatii includ:
a) autoritati statale - Guvernul Republicii Moldova, Ministerul Finantelor, Banca Nationala a Moldovei, Comisia Nationala a Pietei Financiare, organele centrale de specialitate ale administratiei publice, autoritatile administratiei publice locale, Serviciul informational al rapoartelor financiare pe linga Biroul National de Statistica (in continuare - Serviciul informational al rapoartelor financiare) si alte organe autorizate prin lege;


Fisiere in arhiva (1):

  • Sistemul de Contabilitate Curent al Republicii Moldova.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!