Cuprins
- INTRODUCERE 3
- CAPITOLUL I. Noțiuni conceptuale despre cultura organizațională 4
- I.1. Definirea culturii organizaționale 4
- I.2. Elementele culturii organizaţionale 6
- CAPITOLUL II.Influenţa culturii asupra instrumentelor 8
- II.1.Controlul intern în cultura organizațională a instituției 8
- II.2.Organizarea și realizarea contolului de gestiune în funcție de cultura întreprinderii 10
- CAPITOLUL III. Dimensiunile influenţei culturii asupra controlului de gestiune 12
- III.1. Dimensiuni ale culturii organizaționale 12
- III.2. Dimensiuni ale culturii organizaționale în controlul de gestiune 14
- CONCLUZII 18
- BIBLIOGRAFIE 20
Extras din referat
INTRODUCERE
Problematica controlului de gestiune este una actuală. Controlul a fost si este prezent in toate laturile realităţii economico-sociale. Prin control, managerii isi asigură informarea dinamică, reală, preventivă, care ridică valoarea concluziilor si calitatea deciziilor. Ca urmare, acesta a devenit un „limbaj comun tuturor managerilor”, fără el funcţionarea optimă a intreprinderilor fiind de neconceput.
La nivelul unei întreprinderi, există o serie de factori care influențează deciziile și acțiunile cum sunt educația, cultura națională, religia, experiența profesională, trăsăturile de personalitate etc., factori care determină existența unui control “invizibil”. Acest tip de control face ca persoanele să aibă comportamente diferite față de aceeași situație de gestiune, să accepte sau să respingă un anumit mod de conducere, să adere la anumite obiective ale administrației firmei sau să le considere inacceptabile.
În primul capitol am prezentat noțiuni conceptuale despre cultura organizațională; definirea culturii organizaționale și elementele culturii organizaționale.
Capitolul II. Influenţa culturii asupra instrumentelor cuprinde descrierea
controlului intern în cultura organizațională a instituției și sintetizarea organizării și realizării contolului de gestiune în funcție de cultura întreprinderii.
Capitolul al III-lea cuprinde prezentare dimensiunilor influenţelor culturii asupra controlului de gestiune.
CAPITOLUL I. Noțiuni conceptuale despre cultura organizațională
I.1. Definirea culturii organizaționale
Cultura organizaţională este o noţiune apărută destul de recent în cadrul disciplinei managementului (după 1970), însumând o serie de concepte cunoscute până atunci ca: “stil de management”, “organizare informală”, “climat organizaţional” sau “dezvoltare organizaţională”.
Figura 1 – Proprietățile culturale ale organizației
Sursă: Ștefan Stanciu, Mihaela Alexandra Ionescu - ”Cultură organizațională”
Potrivit lui T. J. Peters (1982), cultura organizațională răspunde satisfacerii unor nevoi umane primordiale cum ar fi nevoia de semnificare, de control, de feedback pozitiv, nevoia de stabilitate și de siguranțã sau nevoi ideologice care structurează scopul, direcția, sensul organizației și acțiunea în conformitate cu aceasta.
L. White exacerbeazã latura materialã a culturii, pledând în favoarea ideii că structura socială și ideologia se întemeiază pe economic și pot fi accesibile doar cu referire la acesta.
W. Whitely și G.W. England au trecut în revistã 164 de definiții ale culturii; ei au ajuns la definiția sintetică potrivit căreia o cultură însumează cunoștințele, credințele, arta, legile, normele morale sau obiceiurile care au rolul de a diferenția grupurile unele de altele.
Dupã R. Griffin (1990), cultura este constelația de valori a unei organizații, este suport în elucidarea scopului organizației și în stabilirea modului de acțiune și a priorităților.
În opinia lui R. Pascale (1985) cultura organizațională rezidă în aplicarea unui model intern (care este condiționat de cultură în genere, valori economice sau sociale – n.n.) care determină comportamentul, valorile și schemele de gândire, de acțiune și de vorbire, într-o organizație.
Bibliografie
Cărți
1. Abrudan, D. (2009). Excelenţa în Managementul resurselor umane. Timişoara: Editura Eurobit;
2. Adriana Bădescu , Codruţa Mirci, Gabriela Bögre ”Managementului Resurselor Umane – manualul profesionistului ”, Timişoara : Brumar, 2008;
3. Babita M., si altii, Contabilitate si control de gestiune, Ed. Economica, Bucuresti, 1999;
4. CĂLIN, Oprea (coordonator) ”Contabilitate de gestiune”, Editor Tribuna Economică, 2000;
5. Ionascu I., si altii, Control de gestiune, Ed. Economica, Bucuresti, 2006;
6. Nadia Albu, Cătălin Albu, Instrumente de management al performanţei, vol. I, Contabilitate de gestiune, Editura Economică, 2003, op. cit. ;
7. Stanciu, Ş., & Ionescu, M. A. (2005). Cultură şi comportament organizaţional. Bucureşti: Editura. Comunicare.ro;
8. State, O. – Cultura organizaţiei şi managementul, Ed. ASE, Bucureşti, 2004;
9. Ștefan Stanciu, Mihaela Alexandra Ionescu - ”Cultură organizațională”;
Pagini web
10. http://academiacomerciala.ro/cursuri/Contabilitate%20si%20Informatica%20de%20Gestiune/An%20III/Sem.%20II%20-%20Control%20de%20gestiune/Control %20de%20Gestiune.pdf
Preview document
Conținut arhivă zip
- Influenta factorilor culturali asupra instrumentelor de control de gestiune.docx