Codul etic national al profesionistilor contabili din Romania stabileste norme de conduita pentru profesionistii contabili si formuleaza principiile fundamentale care trebuie respectate de catre profesionistii contabili din tara noastra in vederea realizarii obiectivelor comune, fie ca actioneaza in diferite entitati si ramuri ale economiei nationale ca liber-profesionisti fie ca angajati in vederea realizarii obiectivelor comune. Profesionistii contabili trebuie sa aiba o serie de calitati esentiale pentru a putea asigura apararea onoarei si independentei Corpului si pentru a conferi lucrarilor membrilor sai autoritate. Aceste calitati sunt: - stiinta, competenta si constiinta; - independenta de spirit si dezinteres material; - moralitate, probitate si demnitate. In situatia unei misiuni de audit este in interes public ca membrii echipelor de audit, ai firmelor, sau cand este aplicabil firmelor de grup sa fie independenti de clientii de audit. Independenta implica: a) Independenta de spirit (de drept) b) Independenta in aparenta (de fapt) a) Prima coordonata presupune acea stare de spirit care permite emiterea unei opinii fara a fi afectat de influente care compromit judecata profesionala si care permite individului sa actioneze cu integritate, sa-si exercite obiectivitatea si scepticismul profesional. b) A doua coordonata face referire la evitarea faptelor si situatiilor care sunt atat de importante incat o terta parte informata si rezonabila, care cunoaste toate informatiile relevante, inclusiv masurile de protectie aplicate, ar concluziona in mod rezonabil ca integritatea, obiectivitatea sau scepticismul profesional al firmei sau al unui membru al echipei de certificare au fost compromise. Natura misiunilor de certificare poate fi diferita si, prin urmare, pot exista diferite tipuri de amenintari care sa necesite aplicarea unor anumite masuri de protectie. Pe langa identificarea relatiilor dintre firma, firmele din grup, membrii echipei misiunii si clientul misiunii, trebuie evaluat daca relatiile dintre persoanele din afara echipei misiunii si clientul misiunii genereaza o amenintare la adresa independentei. Natura amenintarilor la independenta si masurile de protectie aplicabile necesare pentru a elimina amenintarile sau pentru a le ameliora difera in functie de caracteristicile misiunii individuale de audit: daca este o misiune de audit a situatiilor financiare sau un alt tip de misiune de certificare. Pentru clientii auditului situatiilor financiare, se cere ca membrii echipei de certificare, firma si firmele din retea sa fie independenti fata de clientul auditului situatiilor financiare. De luat in seama este faptul ca amenintarile la independenta sunt create de catre relatii cu angajatii clientului aflati in pozitia de a exercita influenta directa si semnificativa asupra subiectului in cauza (pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie). Astfel, sunt interzise relatiile dintre membrii echipei de certificare si directori, functionari si angajati ai clientului care se afla in pozitia de a exercita influenta directa si semnificativa asupra informatiei din aspectul cheie (situatiile financiare). Independenta in misiunile de certificare presupune o serie de particularitati in functie de diverse situatii: - intr-o misiune de certificare bazata pe declaratii in care clientul nu este un client al auditului situatiilor financiare, li se cere membrilor echipei de certificare si firmei sa fie independenti de clientul certificarii; - in majoritatea misiunilor de certificare bazate pe declaratii, care nu sunt misiuni de audit al situatiilor financiare, partea responsabila raspunde pentru subiectul in cauza si pentru informatiile din acesta; - in misiunile de certificare bazate pe declaratii care nu sunt misiuni de auditare a situatiilor financiare, atunci cand partea responsabila este responsabila pentru informatia din subiectul in cauza, dar nu si pentru subiectul in cauza, membrilor misiunii de certificare si celor din firma li se cere sa fie independenti fata de partile responsabile pentru informatia din subiectul in cauza (clientul certificarii); - intr-o misiune de certificare de raportare directa membrilor echipei de certificare si firmei li se cere sa fie independenti de clientul certificarii (partea responsabila pentru subiectul in cauza); - in cazul unui client de audit al situatiilor financiare care este o entitate cotata, firma si orice firma din retea sunt solicitate sa analizeze interesele si relatiile care implica entitatile afiliate clientului.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).