Impactul Impozitelor Directe si Indirecte asupra Agentilor Economici

Extras din referat Cum descarc?

1. Repere generale privind presiunea fiscala
Presiunea fiscala evidentiaza gradul in care impozitele "apasa" pe umerii contribuabililor. Aceasta poate fi evidentiata concret prin intermediul ratei fiscalitatii. Evidentiind rata fiscalitatii la nivel de agent economic, aceasta poate fi determinata ca raport procentul intre totalul prelevarilor obligatorii catre stat (impozite, taxe, alte contributii obligatorii) si cifra de afaceri (valoarea adaugata) obtinuta de acesta in cadrul unui interval de timp (Tulai Constantin & Serbu Cristina, 2005: 102).
Impozitele indirecte sunt acele impozite care se stabilesc, se aseaza asupra vanzarii bunurilor sau prestarii unor servicii. Ele nu se stabilesc direct si normativ asupra contribuabililor. Platitorii impozitelor indirecte sunt toti cei care consuma bunuri din categoria celor impuse, indiferent de veniturile, averea, profesia sau situatia personala a acestora. Impozitele indirecte sunt prevazute in cote proportionale asupra valorii marfurilor vandute si a serviciilor prestate ori in sume fixe pe unitatea de masura. Acest tip de impozit nu asigura o repartitie echilibrata a sarcinilor fiscale.Acestea sunt:T.V.A.-ul, accize, vama, fond de mediu.
Independent de marimea veniturilor realizate de cumparator, cota de aplicare a impozitului este unica. Insa, raportat la intregul venit, cheltuit si economisit, de care dispune consumatorul, impozitul indirect capata un caracter regresiv. 
Impozitele si taxele indirecte sunt acele venituri fiscale in cazul carora exista o neconcordanta intre platitorul acestora la bugetul public si suportatorul lor real. 
Aceasta incidenta indirecta rezulta din faptul ca impozitele si taxele indirecte sunt instituite asupra tranzactiilor de genul vanzarilor de marfuri si prestarilor de servicii, fiind incluse in preturile marfurilor si in tarifele serviciilor.
O asemenea situatie se releva si in cazul bugetului public al Romaniei din ultimii ani, in sensul ca taxele si impozitele indirecte au detinut o podere de peste 50% in venituri fiscale.
In tarile dezvoltate, de regula, aportul impozitelor indirecte la formarea veniturilor fiscale ale statului este mai mic decat cel al impozitelor directe. In tarile in curs de dezvoltare, de regula, ponderea impozitelor indirecte o devanseaza pe aceea a impozitelor directe, in totalul veniturilor fiscale ale statului. (Anghelache Gabriela & Belean Pavel, 2005: 165 ).
Impozitele directe, fiind individualizate, reprezinta forma cea mai veche de impunere. Ele s-au practicat si in oranduirile precapitaliste, insa o extindere si o diversificare mai mare au cunoscut abia in capitalism. 
2. Repercursiunile taxei pe valoarea adaugata 
asupra agentilor economici
Impactul TVA asupra economiei mondiale a avut loc pentru prima data in Franta la in anul 1954. Franta generalizeaza aplicarea TVA in anul 1968. Astazi, in peste 70 de tari TVA isi gaseste un loc foarte important in cadrul sistemului fiscal.
Introducerea TVA in Romania a avut loc in conditiile trecerii la economia de piata (impozitul pe circulatia marfurilor ce functiona in economie ca un impozit indirect nu-si mai avea justificarea). Introducerea TVA in locul impozitului pe circulatia marfurilor a fost primul pas facut pe linia reformei fiscale in Romania. In acest sens, au fost necesare o serie de masuri pregatitoare. Astfel, numarul cotelor de impozit pe circulatia marfurilor aferente bunurilor si serviciilor a fost redus la 5 (3%, 5%, 7%, 10%, 15%), iar anumite produse si articole de lux au intrat sub incidenta accizelor (Anghelache Gabriela & Belean Pavel, 2005: 178 ). 
Dupa emiterea unor acte normative pregatitoare, TVA a fost introdusa in Romania prin OG nr 3/1992, cu incepere de la 1 ianuarie 1993 (ulterior introducerea a fost amanata pentru 1 iulie acelasi an). In continuare, reglementarile referitoare la TVA au fost modificate si completate printr-o lunga serie de acte normative. TVA reprezinta un impozit indirect care, spre deosebire de impozitul pe circulatia marfurilor, se aplica pe intreg circuitul economic pana la utilizatorul final, insa numai la valoarea adaugata in fiecare faza a acestui circuit.
Din punct de vedere contabil, taxa pe valoarea adaugata este neutra pentru intreprindere, daca operatiunile desfasurate intra in sfera de aplicare, iar deductibilitatea este de 100%. Aceasta neutralitate este efectiva in ceea ce priveste contul de rezultate, iar dispozitiile Planului de Conturi General obliga intreprinderea sa inregistreze cumpararile si vanzarile la valoarea lor neta, fara a fi inglobat TVA.
Se apreciaza ca TVA implica doua categorii de raporturi fata de rentabilitatea intreprinderii. 
3. Repercursiunile impozitului forfetar 
asupra agentilor economici
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, prin care se instituie impozitul pe profit minim, intre 2.200 lei si 43.000 lei, determinat in functie de veniturile societatilor comerciale, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Impozitelor Directe si Indirecte asupra Agentilor Economici.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!