Controlul Activitatii Economice prin Costuri

Extras din referat Cum descarc?

Controlul activitatii economice prin costuri
Instrumentele clasice ale controlului de gestiune sunt extrem de numeroase, mergand de la costuri, standarde, bugete si rapoarte, preturi de cesiune interna, pana la centre de responsabilitate. Unele dintre aceste instrumente au o functie predominant informativa, cum este cazul costurilor, in timp ce altele indeplinesc functia de reglare a comportamentelor. Costul, ca instrument al controlului de gestiune, vizeaza informarea factorilor de decizie (a managerilor). El permite acestora sa-si formeze o opinie de ansamblu asupra intreprinderii si, totodata, sa gestioneze relatiile cu clientii prin intermediul preturilor. Combinata cu alte tipuri de instrumente (bugete, standarde etc.), informatia cost devine un instrument puternic al controlului de gestiune.
Sursa unui astfel de instrument se regaseste in contabilitatea de gestiune.
Avand un caracter informativ, ar parea normal sa judecam acest instrument prin prisma caracteristicilor calitative ale informatiei contabile. 
Printr-o extensie a prevederilor cadrului contabil conceptual principalele caracteristici ale informatiei cost sunt oportunitatea, fiabilitatea si relevanta. Inteligibilitatea a fost exclusa deliberat intrucat informatia cost se adreseaza cel mai des managerilor despre care se presupune ca au cunostinte suficiente pentru a intelege informatia contabila.
In general, caracteristicile calitative ale informatiilor contabile sunt judecate prin prisma modului in care aceste informatii contribuie la procesul decizional. 
Oportunitatea: se refera la termenele la care informatia cost trebuie sa ajunga la cunostinta managerului. In mod cert, o informatie este oportuna daca ea este disponibila la momentul deciziei. 
Fiabilitatea: o informatie este fiabila atunci cand nu contine erori sau elemente care sa conduca la interpretari eronate, astfel incat utilizatorul poate avea incredere in ea.
Relevanta: o informatie este relevanta atunci cand influenteaza deciziile utilizatorilor, facilitand evaluarea de catre acestia a evenimentelor trecute, prezente si viitoare si confirmand sau corectand evaluarile trecute. Cu alte cuvinte, informatia este relevanta daca are valoare predictiva" si valoare retrospectiva. Pentru controlul de gestiune relevanta costurilor este judecata de maniera urmatoare: un cost este relevant daca el este aplicabil unei anumite decizii, in sensul ca are legatura cu orice optiune a managerului. Care costuri sunt relevante in procesul decizional? Raspunsul este foarte simplu. Orice cost care poate fi evitat este relevant din considerente decizionale. Un cost evitabil poate fi definit ca un cost care poate fi eliminat (in intregime sau numai in parte) prin alegerea unei variante sau a alteia in procesul de decizie. Orice cost care este prezent intr-una din variantele decizionale si este absent in totalitate sau numai in parte intr-o alta alternativa este cunoscut ca un cost evitabil. Apriori, toate costurile sunt evitabile (si implicit relevante) exceptand:
- costurile care deja s-au produs;
- costurile viitoare care nu difera de cele trecute.
Costurile care deja s-au produs nu pot fi evitate indiferent de ce varianta de actiune decide managerul sa aleaga. Intrucat nu au relevanta pentru evenimentele viitoare, aceste costuri trebuie eliminate din procesul decizional. Practic, procesul de decizie pe seama costurilor presupune urmatorii pasi:
1. colectarea tuturor costurilor asociate fiecarei alternative decizionale;
2. eliminarea costurilor care deja s-au produs;
3. eliminarea costurilor (informatiilor) care nu difera intre alternative;
4. luarea unei decizii bazata pe informatiile cost ramase.
Informatiile cost ramase contin costurile relevante sau costurile care fac diferenta intre diferitele variante posibile. De aceea, aceste costuri mai sunt numite costuri diferentiale. Dincolo de caracteristicile calitative ale informatiei cost si de necesitatea unui echilibru intre ele, trebuie retinut ca utilizarea unor informatii sau a altora in procesul decizional va depinde in mare masura de natura mediului in care evolueaza intreprinderea. Mediul este extrem de vast, cazand sub influenta unui numar de factori potential infinit. Unii dintre acestia nu prezinta relevanta pentru procesul decizional. Literatura de specialitate retine ca reprezentativi trei factori:
- volumul productiei;
- volumul vanzarilor;
- nivelul tehnologic.
In functie de modul in care evolueaza acesti factori, mediul poate fi etichetat ca mediu stabil sau mediu instabil. Caracteristica esentiala a mediului stabil este o relativa stabilitate a factorilor anteriori, in timp ce variabilitatea lor caracterizeaza un mediu instabil. Pentru analiza costuri complete - costuri partiale, vom retine totusi ca factori reprezentativi pentru stabilitatea mediului numai volumul productiei si volumul vanzarilor.
Intr-un mediu stabil utilizarea costurilor complete este suficienta pentru luarea deciziilor. Manifestarea unui mediu instabil reclama utilizarea costurilor de tip partial. 
Costurile complete: instrument al controlului de gestiune Prin prisma asertiunii anterioare, costurile complete apar potrivite pentru abordarea procesului decizional cel putin la nivelul deciziilor care vizeaza relatia cu piata, atat in aval cat si in amonte. Abordarea costurilor complete de catre profesori Alain Burlaud si Claude Simone se desfasoara pe doua mari axe: una, in care intreprinderea este considerata o cutie neagra, mecanismele sale interne fiind simplificate la maxim si finalmente ignorate, cealalta in care mecanismele interne proprii unei organizatii nu sunt ignorate.
In primul caz, informarea factorului de decizie este asigurata prin intermediul metodei coeficientilor de calcul al costurilor. Decidentul are nevoie de doua informatii esentiale: una care sa-i releve relatia cu piata din aval, permitandu-i stabilirea preturilor de vanzare si a doua care sa permita supravegherea globala a intreprinderii, prin determinarea randamentelor si productivitatii. Sub aspectul simplitatii si a posibilitatilor de furnizare a informatiilor, metoda coeficientilor se dovedeste un instrument foarte util.
Atunci cand organizatia nu mai este considerata o cutie neagra, fiind luate in consideratie si mecanismele interne, poate fi utilizata pentru calculul costului complet metoda centrelor de analiza.


Fisiere in arhiva (1):

  • Controlul Activitatii Economice prin Costuri.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!