I. Cadrul juridic al cerintelor unice si al mecanismului de reglementare a contabilitatii si raportarii financiare pentru societatile de asigurari in Republica Moldova 3 1.1. Cerintele si mecanismul de reglementare a contabilitatii si raportarii financiare pentru societatile de asigurari 3 1.2. Principiile de baza de tinere a contabilitatii in societatile de asigurari...4 II. Aspectele contabilitatii in societatile de asigurari ..4 2.1. Particularitatile specifice in organizarea contabilitatii din sectorul de asigurari ..4 2.2. Situatiile financiare solicitate la nivelul intreprinderilor de asigurare. Structura bilantului contabil ...5 Concluzii .6 Bibliografie .7
I. Cadrul juridic al cerintelor unice si al mecanismului de reglementare a contabilitatii si raportarii financiare pentru societatile de asigurari in Republica Moldova 1.1. Cerintele si mecanismul de reglementare a contabilitatii si raportarii financiare pentru societatile de asigurari. In contextual economiei de piata asigurarile constituie o ramura de activitate, un sector al serviciilor cu multiple valente. Societatile de asigurari sunt societati comerciale specializate, care indeplinesc rolul de asiguratori si ocupa un segment specific in economia tarii. Activitatea de baza a societatilor de asigurari este prestarea serviciilor de asigurari in baza conditiilor de asigurare, care sunt elaborate conform legislatiei in vigoare de catre asiguratori si coordonate cu Autoritatea de supraveghere a asigurarilor. Societatile de asigurari, in calitate de entitati de interes public, raporteaza Situatiile financiare in baza Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS). Persoanele cu functii de raspundere din cadrul societatii de asigurari au obligatia sa organizeze si sa tina contabilitatea conform Legii contabilitatii, Legii cu privire la asigurari, standardelor contabile, altor acte normative din domeniul contabilitatii si actelor normative elaborate de autoritatea de supraveghere a activitatii de asigurari. SIRF (Standarde Internationale de Raportare Financiara) pot fi aplicate si de entitatile care utilizeaza sistemul contabil complet in partida dubla, conform politicii de contabilitate aprobate. Conform conditiilor de asigurare pe tipurile de asigurari facultative si legii pe tipurile de asigurari obligatorii, cu acordul partilor, se intocmeste contractul de asigurare, care serveste ca baza juridica in tranzactiile legate de operatiile de asigurari. Baza normativa intre asigurator si asigurat o constituie contractul de asigurare, care se incheie in forma si in modul stabilit de legislatia civila in vigoare. Tratamentul contabil al contractelor de asigurare actualmente este prevazut in IFRS 4 ,,Contracte de asigurare". Standardul dat nu se limiteaza la societatile de asigurari, ci se aplica tuturor emitentilor de contracte de asigurare si, prin urmare, poate avea impact si asupra altor entitati care emit contracte ce intrunesc definitia contractelor de asigurari. Este un standard provizoriu pana la intrarea in vigoare a IFRS 17 ,,Insurance Contracts" elaborat de Consiliului pentru Standardele Internationale de Contabilitate, care este valabil pentru perioadele anuale care incep la 01 ianuarie 2021, dar este posibila si aplicarea anterioara. Politicile contabile ce tin de contractul de asigurare pot fi modificate conform prevederilor IFRS 4 in cazul cand: ,,un asigurator isi poate modifica politicile contabile pentru contractele de asigurare daca si numai daca aceste modificari conduc la situatii financiare mai relevante pentru necesitatile utilizatorilor de luare a deciziilor economice si nu mai putin fiabile, sau mai fiabile si nu mai putin relevante pentru nevoile respective". 1.2. Principiile de baza de tinere a contabilitatii in societatile de asigurari. Contabilitatea in societatile de asigurari se tine conform urmatoarelor principii de baza: - continuitatea activitatii; - contabilitatea de angajamente; - permanenta metodelor; - separarea patrimoniului si datoriilor; - necompensarea; - consecventa prezentarii. Informatia din situatiile financiare trebuie sa corespunda urmatoarelor caracteristici calitative: - inteligibilitatea; - relevanta; - credibilitatea; - comparabilitatea. II. Aspectele contabilitatii in societatile de asigurari 2.1. Particularitatile specifice in organizarea contabilitatii din sectorul de asigurari. Particularitatile specifice in organizarea contabilitatii din sectorul de asigurari sunt influentate de operatiile economice ale acestora si tin de inregistrarile contabile aferente operatiilor din asigurarea directa, coasigurare si din operatiile de reasigurare; operatiilor privind constituirea si utilizarea rezervelor tehnice de asigurare; particularitatile, componenta si modul de prezentare a situatiilor financiare de catre societatea de asigurari. Alte elemente semnificative din situatiile financiare ale unei societati de asigurari, in afara de activele si pasivele aferente asigurarii, pot fi reprezentate de investitii (de exemplu: instrumente financiare, investitii imobiliare), imprumuturi, creante comerciale etc. Contabilitatea cheltuielilor privind platile de asigurare, formarea rezervei de daune si decontarile interne a acestor operatiuni se inregistreaza in contabilitatea societatii de asigurari conform legii contabilitatii, standardelor contabile, politicilor contabile interne, planului de conturi contabile de lucrul a societatii de asigurari si altor acte normative in vigoare din domeniu. Societatea de asigurari conform cerintelor Standardelor Internationale de Raportare Financiara elaboreaza si pune in aplicare propriul Plan de conturi de lucru si politicile contabile.
1. CONTABILITATEA LA SOCIETATILE DE ASIGURARI - INTRE GENERAL SI PARTICULAR Prof.univ.dr. Rodica Cistelecan - Universitatea"Petru Maior"Targu-Mures, rodica.cistelecan@ea.upm.ro Lect.univ.drd. Anamari Beatrice Stefan - Universitatea"Petru Maior"Targu-Mures, beatrice.Stefan@ea.upm.ro Prep.univ.drd. Raluca Meda Sumandea Simionescu - Universitatea"Petru Maior"Targu-Mures, raluca.sumandea@ea.upm.ro 2. CONTABILITATEA SOCIETATILOR DE ASIGURARI POLITICI CONTABILE CONFORM IFRS -Cristina DOLGHI Vladimir DOLGHI Manual Aprobat de Senatul USM Chisinau - 2016 CEP USM 3.POLITICI CONTABILE SI ASPECTE PRACTICE IN CONTABILIZAREA CHELTUIELILOR AFERENTE DAUNELOR SI INDEMNIZATIILOR DE ASIGURARE- Cristina DOLGHI, Doctor in stiinte economice, conferentiar universitar, Departamentul Contabilitate si Informatica economica, Facultatea Stiinte Economice, USM.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).