1. Categorii de indicatori de performanta financiara la nivelul unitatilor administrativ teritoriale Indicatorii financiari si bugetari constituie instrumente ale procesului complex al analizei financiare - element esential in managementul financiar al administratiei publice locale. Analiza financiara reprezinta asadar un ansamblu de instrumente si tehnici, inclusiv indicatori financiari si prognoze, care permite masurarea situatiei financiare prezente a unei organizatii publice sau private. Pentru a realiza analiza financiara a unei administratii publice locale este necasar ca bugetul acesteia sa fie structurat in asa fel incat sa sublinieze informatiile cele mai importante, intr-un mod structurat si logic, grupand tipurile de venituri si cheltuieli intr-o maniera utila. Structura standard a bugetului folosita in analiza financiara este prezentata in cele ce urmeaza: 1. Venituri operationale (+) a) Veniturile curente (fiscale si nefiscale) proprii ale APL b) Cota defalcata din impozitul pe venit c) Alte transferuri operationale (pentru echilibrare sau cu destinatie speciala) din bugetele centrale 2. Cheltuieli operationale (-) 3. Rezultatul brut operational (excedent/deficit) 4. Serviciul anual al datoriei (-) 5. Rezultatul net operational (excedent/deficit) 6. Venituri pentru investitii (+) a) venituri proprii pentru investitii (venituri de capital sau amortizarea activelor fixe) b) transferuri din bugetele centrale pentru investitii 7. Cheltuieli pentru investitii (-) 8. Rezultatul bugetar primar (excedent/deficit) 9. Imprumuturi primite in anul curent (+) 10. Sold fond de rulment la inceputul anului (+) 11. Rezerve (-) 12. Rezultatul bugetar final (>=0) Veniturile operationale reprezinta totalitatea resurselor financiare de care beneficiaza in mod curent (repetitiv) o administratie locala; Cheltuielile operationale sunt reprezentate de totalitatea cheltuielilor unei administratii publice locale cu furnizirea serviciilor publice, adica toate cheltuielile unei administratii locale, cu exceptia celor de capital si a celor cu serviciul datoriei; Veniturile curente (autonome) sunt o parte a veniturilor operationale care depind intr-o masura importanta de administratia locala respectiva si au un grad de predictibilitate ridicat: veniturile proprii fiscale si nefiscale, taxele speciale si cota defalcata din impozitul pe venit. Indicatorii de performanta sunt grupati in patru categorii relevante pentru evaluarea performantei financiare: I. Indicatori ai veniturilor sau care reflecta capacitatea de a genera venituri sunt acei indicatori care arata existenta unui nivel corespunzator al veniturilor si masura in care administratia public locala are controlul asupra veniturilor locale; II. Indicatori ai cheltuielilor sau care reflecta rigiditatea acestora - defines gradul de flexibilitate pe care il detin autoritatile locale in alocarea resurselor pentru diferite scopuri (destinatii). Aceasta analiza face distinctia intre cheltuielile discretionare ale administratiei publice locale (pe care aceasta poate decide sa le faca sau nu) si cheltuielile nediscretionare (obligatorii) pe care o administratie public locala nu poate decide sa nu le faca. III. Indicatori ai capacitatii de investire, de contractare a datoriei si a structurii acesteia sunt acei indicatori care definesc masura in care autoritatile locale acorda importanta cheltuielilor de capital si capacitatea acestora de a atrage finantare pe termen lung pentru finantarea investitiilor. IV. Indicatori ai rezultatului operational sau care reflecta capacitatea managementului financiar - se refera la relatia dintre venituri si cheltuieli si defines gradul in care administratia public locala implementeaza un management performant al resurselor financiare. 2. Descrierea si calcularea indicatorilor de performanta la nivelul bugetului local al orasului Babeni In acest paragraf ne propunem realizarea unei analize a performantelor financiare la nivelul administratiei publice locale, pe exemplul bugetului local al orasului Babeni, pentru intervalul de timp 2005-2007. In acest sens, consideram necesar a realiza initial o trecere in revista a principalelor directii fiscale urmate de administratia locala Babeni in intervalul 2005-2007. Politica fiscala la nivelul administratiei publice locale a orasului Babeni Politica fiscala locala este condusa in stransa legatura cu politica fiscal nationala, iar in ultimii ani si cu amploarea proiectelor publice si responsabilitatile autoritatilor administratiei publice locale. Astfel, autonomia locala omniprezenta dealtfel in terminologia referitoare la sectorul public, poate ramane doar la stadiul de concept, atata timp cat autoritatile locale nu dispun de resursele materiale, de competentele legale si de autonomia financiara de care au nevoie pentru a-si asuma efectiv responsabilitatile acordate.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).