Alinierea TVA la Cerintele Uniunii Europene

Cuprins referat Cum descarc?

CUPRINS:
CAPITOLUL I: Situatia sistemul fiscal in Romania
1. Evolutia si situatia actuala a sistemului TVA
1.1. Introducere
1.2. Istoria TVA in Romania
1.2.1. Evolutia politicii fiscale generale
1.2.2. Reforma fiscala din anii 2000 - 2002
1.2.3. Evolutia sistemului TVA
1.3. Caracteristicile sistemului TVA
1.4. Solicitarea unor perioade de tranzitie pentru implementarea prevederilor Directivei a VI-a a Comisiei Europene
CAPITOLUL II: Taxa pe valoarea adaugata in Romania
2.1. Introducerea si evolutia taxei pe valoarea adaugata in diferite colturi ale lumii
2.2. Introducerea taxei pe valoarea adaugata in Romania si principiile care stau la baza ei
2.3. Sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
2.4. Teritorialitatea taxei pe valoarea adaugata
2.5. Operratiuni scutite privind taxa pe valoarea adaugata
2.5.1. Operatiuni scutite de plata taxei pe valoarea adaugata in interiorul tarii
2.5.2. Operatiuni scutite la import
2.5.3. Operatiuni scutite in cazul exporturilor sau alte operatiuni similare si in cazul transportului international
2.5.4. Operatiuni legate de traficul international de bunuri care beneficiaza de scutiri speciale
2.6. Platitorii taxei pe valoarea adaugata
2.7. Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
2.8. Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata
2.9. Cotele de impozitare
2.10. Regimul deducerilor taxei pe valoarea adaugata
2.11. Determinarea taxei pe valoarea adaugata de plata si plata acesteia la buget
2.12. Obligatiile platitorilor taxei pe valoarea adaugata
CAPITOLUL III: Strategia de implementare a normelor Uniunii Europene - Obiective de realizat
3.1. Introducere
3.2. Normele Uniunii Europene privind taxa pe valoarea adaugata
3.3. Caile generale de aliniere a sistemului taxei pe valoarea adaugata din Romania cu normele Uniunii Europene
3.3.1. Prima directie de actiune: usurarea colectarii taxei pe valoarea adaugata
3.3.2. A doua directie de actiune: Imbunatatirea administrarii taxei pe valoarea adaugata
3.3.3. A treia directie de actiune: Realizarea caracterului nediscriminatoriu al taxei pe valoarea adaugata
3.4. Proceduri de contestare si aspecte legate de drepturile cetateanului


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE:
Aceasta lucrare nu analizeaza politica fiscala in ansamblu ci se concentreaza pe examinarea impozitarii indirecte -mai exact a regimului taxei pe valoarea adaugata- in Romania, in contextul demersului de aderare la Uniunea Europeana pana la sfarsitul acestui deceniu.
Romania a cunoscut o scadere considerabila a veniturilor bugetare. In acest sens, Romania pare a fi un caz aparte, avand venituri fiscale si non-fiscale ce variaza in jurul a 30% din PIB, fata de tarile in tranzitie din Europa Centrala si din zona Baltica, unde aceleasi venituri sunt in jur de 40%. In general se poate presupune ca aceste tari (unde reforma este mai avansata) au un sistem fiscal mai bun si o colectare a impozitelor superioara. Motivele care stau la baza acestei situatii isi au radacinile in: calitatea administratiei publice, capacitatea de implementare a regulilor si reglementarilor, gradul de transparenta, inclinarea firmelor de a evita impozitele si de a actiona in economia subterana, intensitatea luptei impotriva coruptiei (cu efect de reducere a evaziunii fiscale) si, in sfarsit, dar nu in cele din urma, structura datoriilor fiscale.
Politica fiscala in Romania a fost revizuita in repetate randuri, avand un caracter sinuos si inconstant si, din cauza incertitudinilor create (numarul mare de exceptii si exceptari) a fost mai putin propice pentru mediul de afaceri - desi, in mod ironic, multe din schimbarile operate si exceptarile acordate se presupunea ca sunt destinate stimularii afacerilor. Politica fiscala a suferit totodata si impactul unei economii marcate de incordare structurala.
Un pas in directia buna a fost facut in 2000, cand politica fiscala a fost consolidata si a devenit mai putin netransparenta (Ordonantele de Guvern din ianuarie si martie privind regimul taxei pe valoarea adaugata). De asemenea, anul 2001 a adus si el unele modificari pozitive in domeniul impozitarii indirecte. Dar o serie bogata de exceptii si exceptari a continuat sa functioneze, fapt ce arata ca au ramas multe de facut pentru ca sistemul fiscal sa fie eficient. In 2002, o alta serie de masuri in domeniul taxei pe valoarea adaugata a fost adoptata; aceste masuri au continuat simplificarea sistemului fiscal si armonizarea lui cu practicile Uniunii Europene. Datele disponibile arata ca veniturile fiscale ar putea fi semnificativ mai ridicate in Romania, ca procesul de colectare al impozitelor poate fi considerabil imbunatatit. 
Ratele impozitelor din Romania sunt in general comparabile cu nivelul mediu din celelalte tari din Europa Centrala si de Est. Singurul impozit care ,,iese din rand" il reprezinta contributia la asigurarile sociale (CAS - 57% din fondul de salarii). Aceasta stare de lucruri arata ce ar trebui sa realizeze politica fiscala. 
Pe de o parte, alinierea structurii fiscale trebuie continuata in mod ferm; aceasta ar duce la largirea bazei de impozitare si la imbunatatirea colectarii impozitelor.
Pe de alta parte, reforma in domeniul asistentei sociale ar fi trebuit efectuata cu timp in urma; cu privire la acest aspect, pasii facuti in ultima perioada de catre Guvern merg in directia buna.
Romania face eforturi pentru a fi in conformitate cu cerintele aderarii. Totusi, este de asemenea clar ca mai sunt multe de facut. Nu in ultimul rand pentru dezvoltarea unei administratii eficiente in colectarea impozitelor. Concluzia lucrarii este ca aceasta este principala cerinta ce trebuie indeplinita fie ca Romania doreste integrarea, fie ca nu.
Principalele probleme se aplica in ambele situatii, iar din lucrare reiese ca :
a) exista o nereusita in colectarea veniturilor cunoscute ca fiind datorate si platibile;
b) administratia este slaba si se pare ca lipseste o strategie coerenta pentru imbunatatirea situatiei;
c) se pare ca se manifesta apatie, confuzie si evitare pe scara larga a obligatiilor fiscale din partea intreprinderilor, dintre care multe sunt sub control de stat;
d) exista dispense si derogari ad-hoc de la cerintele general aplicabile la nivel national, ce sunt in contradictie cu legislatia in domeniul concurentei din Uniunea Europeana;
e) exista o procedura de apel ce impiedica firmele sa aiba parte de o audiere corecta si impartiala;
f) exista, totusi, premize pentru o evolutie pozitiva in viitor, dat fiind ca problemele existente sunt recunoscute, si unele rectificari au fost acceptate si implementate.
Cauzele ce produc marea insuficienta a veniturilor provenite din impozite trebuie rezolvate intr-o maniera decisiva.


Fisiere in arhiva (1):

  • Alinierea TVA la Cerintele Uniunii Europene.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!