Tipuri de comunicare

Extras din referat

Preocuparile intense privind comunicarea ce s-au manifestat cu
precadere in ultimele decenii ale secolului nostru, lanseaza, intre
altele si ideea existentei mai multor tipuri de comunicare umana,
fiecare dintre acestea definindu-se odata cu analizarea anumitor
elemente ce le confera specificitate. Astfel se face diferentierea intre
comunicarea intrapersonala (intracomunicarea), comunicarea
interpersonala (intercomunicarea), comunicarea in grup si
comunicarea la distanta.
3.1 Comunicarea intrapersonala
Comunicarea intrapersonala este considerata ca fiind acel
proces de comunicare la nivelul sinelui prin care un mesaj este
"comentat", argumentat de persoana care l-a perceput, care ii si
raspunde, "vorbind" cu sine insasi. Acest proces are in vedere
specificul individual al participantilor la actul comunicarii,
concentrandu-se asupra acelor atribute ce tind sa influenteze
capacitatea de comunicare a individului, acei factori situationali ce
produc raspunsul acestuia la stimuli, la realitatea inconjuratoare. Un
determinant esential in acest sens il reprezinta "perceptia", actul prin
care se ia in considerare lumea inconjuratoare, ceea ce devine
cunoscut sau nu individului, ceea ce acesta "este" in ultima instanta.
In contextul comunicarii perceptia presupune trei etape necesare:
acces, constientizare si interpretare; dupa aceea se poate decide
raspunsul. Anumite caracteristici individuale (factori) ca nevoi,
asteptari, cunostinte anterioare, sentimente, valori, cat si
dezvoltarea fizica senzoriala pot influenta capacitatea de perceptie a
individului; dar si acesti factori sunt, la randul lor, influentati de
perceptiile individului de-a lungul timpului/la un moment dat.
(Abraham Maslow, Motivation and Personality, 1954). Deci
perceptia individului se realizeaza in concordanta cu propria sa
imagine asupra realitatii, determinata de anumiti factori, a caror
cunoastere ne poate ajuta la intelegerea comportamentului
perceptual al acestuia si in consecinta la o comunicare mai eficienta.
Dar, dupa cum s-a aratat, pe langa factorii interni mentionati,
perceperea decurgand din insasi caracteristicile faptului perceput
poate fi influentata si de alti factori precum intensitatea, miscarea,
dimensiunea, asezarea, repetarea, contrastul, apropierea in timp si
spatiu etc.
Exista de asemenea si factori contextuali ce pot influenta
capacitatea de perceptie a individului; acestia includ cultura in care
functioneaza individul, sistemul social, relatiile intre indivizi cat si
statutul individului. Conditiile fizice ale contextului trebuie de
asemenea luate in considerare. Imaginea despre sine este de
asemenea considerata de cercetatorii in domeniu, ca G. Murphy,
(Personality: A Biosocial Approach to Origin and Structure, 1947)
sau anterior C. H. Colley (Human Nature and the Social Order,
1922), ca una dintre cele mai importante influente asupra perceptiei
si ca urmare a comportamentului individului. Acesta actioneaza si
comunica cu scopul de a intretine aceasta imagine sau de a o realiza
dupa dorinta sa, asumandu-si diferite roluri sociale sau profesionale
ce ii ofera posibilitatea de a deveni ceea ce doreste. Intelegand
aceasta imagine, putem intelege mai bine si natura comunicativa a
individului. Ca rezultat al individualitatii sale subiectul este motivat
sa vada lucrurile asa cum si le doreste. In lipsa motivatiei sau a
competentei lucrurile sunt percepute distorsionat; asemenea
distorsiuni sunt: stereotipia, efectul de "nimb" (supradimensionarea
unei unice "calitati", de regula percepute ca urmare a primei luari de
contact cu interlocutorul), polarizarea prin apelare la extreme sau
apararea perceptuala, care pot fi depasite fie printr-un efort sustinut
sau abilitati sociale pozitive, fie prin dorinta individului de a
schimba modul de a se considera pe sine si pe ceilalti.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tipuri de Comunicare.pdf

Imagini din acest referat

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!