Tehnici pentru Depasirea Problemelor in Comunicare

Extras din referat Cum descarc?

I) Tehnica punerii intrebarilor
Atunci cand informatia primita de la o persoana nu este suficienta, veti pune
intrebari pentru a defini problema in alt fel. Intrebarile puse determina directia
conversatiei. Uneori , acestea vor irita persoana respectiva sau, in continuare,
informatia va fi suficienta.
De obicei intrebarile se pun pentru :
- a obtine detalii importante
- a clarifica folosirea termenilor
Intrebarile trebuie astfel formulate, incat sa nu para amenintatoare pentru
interlocutor. Asigurati-va ca aveti un motiv bun pentru a le pune, identificati clar ce doriti sa aflati, folositi coduri non verbale si acceptati responsabilitatea unor intrebari nu prea bine formulate.
Cum sa punem intrebari:
1. Formulati intrebarile clar si concis:
Cu cat intrebarea este mai lunga cu atat este mai greu de urmarit. La intrebarile
scurte se raspunde mult mai usor decat la cele lungi ; 
2.Punand mai multe intrebari odata creati confuzii. Ascultatorii nu vor sti la care
sa raspunda;
3. Lasati o pauza dupa intrebare:
Este nevoie de timp pentru formularea raspunsurilor si pentru a se gandi putin
la ceea ce se va raspunde. Cand o intrebare nu este urmata de un " timp de gandire " ascultatorii tind sa evite sa raspunda, tind sa creada ca nu li se acorda timp pentru a-si formula raspunsul. De asemenea, cei care tind sa raspunda mai repede sunt singurii care raspund la modul general. Daca nu primiti raspunsul nu incercati sa va raspundeti la propria intrebare, ci reformulati-o sau spuneti ceva care sa faca legatura cu o alta problema ce urmeza a fi discutata ;
4. Formulati mai curand intrebari deschise decat intrebari inchise:
Intrebarile deschise incurajeaza raspunsurile si incep cu "ce", "de ce", "cum",
"cand", "unde", "cine" ;
Exemple de intrebari deschise:
"Ce parere ai despre ce s-a spus aici?"
"Ce fel de expresie ai vazut pe fata lui?"
"Cum crezi ca o sa te simti dupa acest seminar?"
"Cand te vei intoarce?"
"Cine isi poate asuma raspunderea in aceasta problema?".
Intrebarile inchise permit numai raspunsuri prin da sau nu si sunt "incarcate",
"dirijate", sau amenintatoare.
Tonul si inflexiunile vocii pot indica faptul ca vorbitorul are deja un raspuns la
intrebare cand de fapt nu este asa.
Exemple de intrebari dirijate sau incarcate:
"Sunteti de acord cu asta, nu?"
sau
"Nu spunem acelasi lucru?"
sau
"N-ar fi cea mai buna solutie sa facem asa?"
Sensul de amenintare al unei intrebari poate fi redat prin tonul si inflexiunile
vocii sau prin alegerea cuvintelor.
Exemple de intrebari cu motivatie personala:
"Gigi, de ce nu l-ai trecut si pe Vasile pe lista?"
sau
"De ce ma dezaprobi asa, Mariana?"
Adresarea unei intrebari unui individ:
"Geta nu mi-ai raspuns la intrebare. Nu stii ce trebuie sa raspunzi?"
sau
"Punem pariu, Virgile, ca nu stii sa raspunzi la intrebare?"
Intrebari ultimatum:
"Te potolesti sau te spun doamnei profesoare?"
5. Puneti intrebarea intr-o maniera pozitiva:
In loc de a formula intrebarea: " De ce nu merge planul acesta?", folositi formula "Ce probleme vom avea de depasit daca adoptam planul acesta?".
In loc de " Ce a mers rau la seminarul acesta?" , intrebati " Ce ar fi trebuit sa
facem in seminarul acesta ca rezultatul sa fi fost mai bun ?" ;
6. Evitati intrebarile care implica existenta unei modalitati total gresite sau a unei modalitati perfecte de a crede sau de a actiona, in zone ca relatiile interumane, atitudini, valori, obiceiuri, credinte si comportamente. Interactiunea umana este
mult prea complexa pentru a tine la "raspunsuri" obisnuite ;
Intrebari cu continut moralizator sau care cer un standard absolut:
"Care este singura cale justa de a ne comporta unii fata de altii?"
sau
"Cum ar putea cineva inteligent crede asa ceva?'"
sau
"Cum se formeaza corect membrii personalului?"
sau
"Care este raspunsul la problemele noastre legate de angajati?"
sau
"Ar trebui sa fie mai atenti, nu?"
7. Ascultati raspunsul verbal si observati-l pe cel non verbal in cazul fiecarei intrebari. Observati-le atent. Ascultati-va pe dumneavoastra insiva: cuvintele, tonul inflexiunile vocii. Cand puneti iintrebarea , fiti constienti de sentimentele personale, tensiunile si postura corpului, de miscarea ochilor si mimica ;
Trebuie simtit climatul din incapere si atmosfera din cadrul relatiilor
interpersonale ca raspuns la intrebari. Cand se formuleaza un raspuns verbal ascultati fara a-l intrerupe, priviti persoana respectiva fara insa a-i pierde din vedere pe ceilalti membri ai grupului. Concentrati-va asupra a ceea ce exprima verbal si non verbal cel care raspunde. Aceasta va poate ajuta sa evitati sa va lasati furati de propriile ganduri in loc sa fiti atenti la raspunsul dat la intrebarea dumneavoastra.
8. Felul in care cel care pune intrebarea confirma primirea raspunsurilor poate
avea un efect favorabil sau nefavorabil asupra dorintei celuilalt de a participa, de a se exprima. Dandu-si seama de acest lucru, cel care pune intrebari incearca sa
confirme primirea raspunsurilor asa incat sa intretina o atmosfera in care toti sa se simta liberi sa se exprime. Incercati sa nu alterati raspunsul cand il reformulati pentru a-l confirma.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tehnici pentru Depasirea Problemelor in Comunicare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!