Scoala de la Palo Alto

Extras din referat Cum descarc?

Scoala de la Palo Alto
Sub aceasta denumire regasim un grup de cercetatori de origini stiintifice diferite, care la un moment dat au lucrat la Palo Alto (oras situat la sud de San Francisco). Principalele directii de cercetare ale acestui grup au privit o teorie a comunicarii, o metodologie de schimbare si o practica terapeutica, toate marcate de demersul sistemic. 
Initiatorul grupului a fost Gregory Bateson (n. 1904), care lucrase la spitalul de psihiatrie de la Veterans Administration (Palo Alto), dupa ce facuse studii de zoologie si colaborase cu antropologii Margaret Mead si Leo Fortune. In anul 1942, Bateson descopera necesitate de a reconsidera cercetarile sale, tinand seama de retroactiune (feed-back), deoarece pana atunci comunicarea fusese analizata din perspectiva dinamicii fortelor si a raporturilor de cauzalitate dintr-o interactiune. Prin urmare, el va aborda comunicarea ca pe un sistem de mesaje ce functioneaza sub forma de <bucle>, in care energia de raspuns este oferita de receptor, si nu de impactul elementului declansator ( de unde notiunea de feed-back). Cu alte cuvinte, va adera la principiile demersului sistemic, luand drept cadru metodologic inter-relatiile din interiorul unei retele, in care actioneaza mecanisme circulare de reglare. Se abandona, in acest mod, conceptia liniara, si oarecum determinista, a succesiunii actiunilor si reactiunilor intre obiecte izolate.
1.Teoria comunicarii
Maniera in care Scoala de la Palo Alto a abordat comunicarea a fost in acelasi timp deductiva si inductiva. Pe de o parte, s-au aplecat asupra unui anumit numar de modele teoretice si concepte imprumutate din demersul sistemic (derivat din cibernetica), dar si din lingvistica si logica. Pe de alta parte, s-au straduit sa confrunte, in fiecare etapa de cercetare, observatia precisa si analiza comunicarii reale, studiul pornind cel mai adesea de la inregistrari filmate. Se poate spune ca au dorit sa depaseasca opozitia dintre subiectivitatea demersului clinic si reductionismul metodei experimentale (clinicienii sesizeaza intuitiv o situatie globala de interaactiune, dar nu sunt intotdeauna capabili sa-i dea o formalizare; in experiment, se izoleaza cateva variabile, nu se accede la o viziune de ansamblu a situatiilor reale).
Teoria comunicarii, asa cum a fost ea elaborata de Scoala de la Palo Alto, se aplica in acelasi timp pentru a lua in considerare procesele complexe ce se manifesta intr-o interactiune, si a face o formalizare riguroasa. In linii, generale, se bazeaza pe trei ipoteze:
1. Esenta comunicarii consta in procesele relationale si interactionale. Intr-o asemenea conceptie conteaza mai putin elementele luate separat (indivizii in cazul comunicarii umane) decat raporturile ce se instaureaza intre aceste elemente.
2. Orice comportament uman are o valoare comunicativa. Altfel spus, toate relatiile pot fi percepute ca un vast sistem de comunicare. Observand succesiunea mesajelor plasate in contextul lor orizontal (secventa mesajelor ce preced si a celor ce urmeaza) si in contextul lor vertical (relatia dintre interactanti si sistemul in care ea se insereaza) este posibil sa identificam o logica a comunicarii, adica un ansamblu coerent de reguli si concepte.
3. Tulburarile psihice de personalitate, care ar trebui sa-i preocupe pe psihiatri si psihologi sunt perturbari de comunicare intre individul purtator de simptome si anturajul sau. Exista deci o patologie a comunicarii, ale carei mecanisme ne permit sa intelegem cele mai multe dintre asa-numitele maladii mentale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Scoala de la Palo Alto.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!