Romania - Drama lui Emil Cioran

Extras din referat Cum descarc?

Un popor care n-are instinct politic rateaza in drumul spre natiune. Si ce inseamna instinct politic? Pornirea nereflectata de afirmare, de afirmare ca atare, nepreocupat de stavila valorilor; forta si triumful ca finalitate, in afara de restrictiile eticii; dorinta de primat si de unicitate; cultul pentru organizatie si formele obiective.
Dintre ganditori romani recenti, Emil Cioran este cu siguranta, un nume important in filozofia romana, cartile sale au fost intotdeauna apreciate. Editura Humanitas ofera un exemplu carte de acest tip. In 1936 a fost scrisa cartea "Schimbarea la fata a Romaniei", cu multa pasiune si orgoliu asa cum autorul spune. Cartea este publicata la editura Humanitas, cu multi ani mai tarziu, in 1990 va aparea cartea. 
Emil Cioran s-a nascut la Rasinari in judetul Sibiu. Tatal sau a fost protopop si consilier al Mitropoliei din Sibiu (de aici probabil si legaturile pe care le face cu crestinismul si divinitatea). Despre mama sa, nu poate spune decat ca se tragea dintr-o familie de nobili trasilvaneni. Emil Cioran publica prima carte in 1934, cartea se numea "Pe culmile disperarii", carte care a fost premiata la timpul respectiv. Apoi acesta a mai scris ,,Cartea amagirilor"(1935), ,,Lacrimi de sfinti (1937)". In 1937, Cioran pleaca in Franta cu o bursa a institului Francez din Bucuresti. Mai tarziu se va stabili la Paris. Va publica si aici ,,Precis de decomposition" prima sa carte, ce va fi premiata la randul ei.
Inca de la inceput textului, Emil Cioran incadreaza textul intr-o anume discutie. El ne vorbeste despre istorie, trecut, si de civlizatiile pe care autorul le considera mari. Ba chiar acesta va enumera o lista a tarilor cu o istorie deosebita. Bininteles, in lista sa de tari, va intra Franta, Anglia, Germani, Rusia si alte cateva tari, (putine la numar). Acesta spune cate ceva despre fiecare tara si motivul pentru care considera ca este o tara mare. Toate aceste tari au ceva in comun, au o istorie, si creatii grandioase, originale ce au reusit in timp sa uimeasca, Cioran considera ca aceste tari sunt "sarutate de oameni precum sfintii de ingeri " , de aici apare o prima acuza la nivelul oamenilor ce alcatuiesc poporul, este clar ca acesta, considera ca o vina in faptul ca Romania nu este o civilizatie mare, o au oamenii, care nu au reusit sa scrie istorie, si poate ca toate acuzele sunt indreptatite, oamenii sunt cei care alcatuiesc o tara, deci oamenii sunt cei care sunt resposabili de felul cum arata o tara respectiva. Marele sau regret, asa cum si afirma, este faptul ca s-a nascut intr-o civilizatie mica, lucru care il framanta motiv pentru care incearca sa gaseasca modalitati prin care Romania ar putea intra in randul civilizatiilor majore, cum sa faca saltul asa cum acesta il numeste spre marea istoria. El obseva ca situatia Romaniei care se aseamana cu situatia Rusiei, care a fusese o tara exact ca si Romania pana nu demult, dar care a intrat brusc in istorie si a sarit peste multe etape de dezvoltare, lucru care crede acesta si Romania ar putea sa faca.
In general, intreaga conditie umana, este dramatica, dar daca se mai adauga si destinul particular a acelui nascut intr-o cultura ce a fost mereu considerata inferioara fata de marile valori, ea devine foarte greu de suportat, mai ales cand e dublata de o sete demiurgica, asa cum spunea Emil Cioran "nu este deloc comod sa te fi nascut intr-o tara de a doua mana. Luciditatea devine tragedie. Si daca nu te sugruma o furie mesianica, sufletul se ineaca intr-o mare nemangaiere" Cioran, de-a lungul disertatiei sale isi exprima profund drama de a se fi nascut in Romania; el traind in Franta observa diferentele culturale, si de aici rezulta furia mesianica de care vorbeste. Mesianismul in opinia lui Cioran "inseamna decit lupta si suferinta pentru realizarea unei astfel de idei " Ideia de a nu sta in umbra istorie, de a-si crea cultura.
Constient, Emil Cioran aproba ce spunea si Vladimir Soloviov: "Natiunile nu sunt ceea ce gandesc ele, ci ceea ce cugeta Dumnezeu despre ele tin vesnicie ", Cioran nu-si doreste pentru Romania o salvare de la mediocritate pentru eternitate, ci macar in timp. 
Drama lui Cioran se mai trage si din faptul ca acesta observa ca Romania are toate elementele unei mari culturi, dar cu toate acestea nu este. Are o istorie de peste o mie de ani, insa in tot acest timp nu am realizat nimic special, nu am avut continuitate sau logica. Am dus multe razboaie de-a lungul timpului pentru a ne apara, iar acesta (contrar ideilor care sustin ca acesta ar fi fist un motiv pentru care Romanian nu a progresat) ar fi putut fi un excelent motiv de a ne face cunoscuti in istorie si de a iesi din subistorie, asa cum o numeste Cioran. Am fi putut arata de suntem in stare si am fi sacrificat totul pentru realizarea acestor obiective.
Salvarea Romaniei in opinia lui Emil Cioran, "o reprezinta virtualitatile si posibilitaile ei ascunse. Ceea ce am fost nu este decit un sprijin iluzoriu " Romania va intra in istorie atunci cand oamenii nu vor accepta umilintele trecutului. Cand ne vom da seama ca am stat suficient de mult timp in umbra altor civilizati, este timpul sa iesim la lumina!


Fisiere in arhiva (1):

  • Romania - Drama lui Emil Cioran.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!