Rolul Imaginarului Politic in Conflictele Interetnice din Europa Postcomunista

Extras din referat Cum descarc?

Responsabilitatea sociala-politica a studiilor despre etnicitate este un aspect tot mai mult accentuat in literatura de specialitate, apreciindu-se ca aceste studii pot deveni complice ale ideologiilor nationaliste/ etnicizante, sau, din contra, pot contribui la constituirea unei atitudini critice fata de ele. Dincolo de recunoasterea acestei responsabilitati este, desigur, importanta gasirea metodelor si perspectivelor de abordare, care asigura tratarea non-esentialista a fenomenelor ce tin de domeniul relatiilor si identitatilor etnice.Terminologia utilizata in cercetarile romanesti si internationale, avand in vedere numeroasele discutii academice ce au avut loc in ultimii ani in domeniul etnicitatii, al statului-natiune si al relatiilor ,,inter-etnice"si reprezinta o prima problema. 
Procesul european -- proces constand in proiectarea si edificarea unei Europe unite apte de a depasi stadiul "Europei-Piata" spre a deveni o "Europa -- Putere" - trebuie privit ca rezultat al unei deplasari cu sens dublu. Pe de o parte este vorba despre miscarea Vestului european catre Estul continentului -- realitate numita "extinderea UE" - iar pe de alta parte avem in vedere miscarea universului de o complexa si adesea conflictuala diversitate al Europei Centrale si Orientale catre Occident -- realitate care ar putea fi numita "expansiunea dezordinii orientale" .
Cele doua Europe (orientala si occidentala) isi au izvoare culturale comune in literatura elina, religia iudaica si dreptul roman. Fluviile plecate dintr-un loc unic s-au despartit, insa, spre a iriga teritorii spirituale si istorii diferite, ajungand sa se verse in doua mari insemnand doua modele de viata distincte.
Europa Occidentala a parvenit la o identitate caracterizata prin pluralism politic, participare sociala, respect al diversitatii, concurenta libera si loiala, suprematia legii si primordialitatea drepturilor omului. (Aceste valori sunt frecvent sintetizate ca find democratia pluralista/participativa, statul de drept si drepturile omului, la care credem ca trebuie adaugata si ceea ce am numi "democratia economica", respectiv caracterul sacru al proprietatii private si formarea libera a preturilor pe piata. Ele includ, evident, egalitatea sanselor si laicitatea statului.)
Europa Centrala si Orientala este caracterizata, inca, prin insecuritate -- existentiala si cultural-identitara, individuala si colectiva, nationala si internationala -- si prin saracie. Adica exact ace1easi realitati care au facut din Europa Occidentala, la finele celui de al doilea razboi mondial, o adevarata "Uniune a Fricii" transformata apoi intr-un proiect politic realizat prin mijloace economice - "Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului" - spre a deveni o "Uniune de Valori" intrupata in Uniunea Europeana de astazi. Insecuritatea si disparitatile economico-sociale, dar si lipsa unei societati civile dezvoltate si, mai ales, a unei clase de mijloc puternice, au imprimat popoarelor si statelor din jumatatea estica a continentului mentalitati si atitudini circumscriind modele de viata cartacterizate printr-o combinatie ciudata de individualism si colectivism, printr-o slabiciune cronica a spiritului rational si pozitiv.
Individualismul isi are originile in experienta rezistentei pasive impotriva totalitarismului si explica o redusa participare sociala, fiecare incercand sa se "salveze" pe sine prin practicarea unui joc de suma nula. El nu a ajuns in faza spiritului de intreprindere si a excelentei competitionale, ci se manifesta prin energia consumata in acumularea primitiva de capital.
Colectivismul este o expresie inertiala a experientei sociale comuniste si se manifesta prin lipsa spiritului de initiativa si teama asumarii de riscuri, ca si prin tendinta de a transfera intreaga raspundere si intreaga grije pentru rezolvarea problemelor comunitatii, catre stat. Colectivismul este tot atat de departe de comunitarismul occidental si de solidaritatea sociala, precum este si individualismul. El este responsabil pentru mentinerea centralismului in admnistratie si modesta evolutie a principiului subsidiaritatii, precum si pentru ineficienta economica consecutiva unor cereri de protectie sociala fara legatura cu productivitatea muncii. In fine, lacunele spiritului rational si pozitiv face din Europa Centrala si Orientala locul unei religiozitati necunonoscute astazi in Occident (uneori chiar ordinea de stat este marcata de clericalism), al practicarii unui nationalism de secol XIX -- retoric in forma si retrograd in continut - ca si al recurgerii la confruntare violenta ca forma de rezolvare a unor conflicte etnice (cultural-identitare) si religioase. Asa se face ca pentru cetatenii tarilor respective increderea in Biserica si Armata trece inaintea increderii in institutiile specifice democratiei dintr-un stat laic. Iredentismul, razboaiele religioase si gandirea solutiilor la problemele politico-economice in termeni etnici -- ca, de altfel, si celelalte trasaturi evocate anterior - sunt parte a identitatii acestei bucati de Europa (inclusiv cat priveste statele din Grupul de la Visegrad) ele fiind cu atat mai accentuate cu cat ne deplasam mai la Est. De aici nu ar trebui, insa, sa se ajunga la concluzia superioritatii absolute a Europei occidentale. Aceasta, in primul rand, intrucat in materie de identitate este periculos a se judeca in termenii morali de "bine" si de "rau", ori in cei, tot subiectivi, de "superior" si "inferior", ci trebuie sa se rationeze in context ontologic si pragmatic, fiind vorba despre optiuni referitoare la modul de a exista si de adecvarea la provocarile si oportunitatile oferite de mediul inconjurator. 
In al doilea rand, pentru ca est europenii aduc in patrimoniul identitar comun atuuri certe deduse dintr-o istorie relativ mai vitrega, precum un nivel ridicat de adaptabilitate (flexibilitate), imaginatie mai dezvoltata, un spirit de sacrificiu cu mult mai accentuat -- consecinta a obisnuintei cu lipsa de confort si a religiozitatii sporite -, un mai mare devotament pentru familie, o rata oarecum mai accentuata a natalitatii (importanta mai cu seama in conditiile in care scaderea de populatie in Occident va genera un tot mai acut deficit de forta de munca educata susceptibil, in lipsa aportului est-european, a atrage migratie din spatii culturale mai departate de standardele europene), o mai mare rezistenta la efort si o disponibilitate sporita pentru munca, in special cea grea -- chiar daca travaliul lor nu este si foarte disciplinat


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Imaginarului Politic in Conflictele Interetnice din Europa Postcomunista.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!