Procesul de interinfluentare a atitudinilor persoanelor care interactioneaza nu este imediat, ci implica un mecanism mediator: comunicarea. Diferite tipuri de efecte interpersonale de ordin perceptiv, simpatetic si functional, sunt vehiculate prin comunicare, care reprezinta forma principala de manifestare a interactiunii psihosociale. fig.nr.1 Schema comunicarii ca intermediar intre procesele psihologice a doi indivizi Comunicarea joaca un rol esential in cadrul vietii sociale, deoarece reprezinta una din formele fundamentale ale interactiunii omului cu cei din jur. Aceasta, reprezentand una din trebuintele spirituale esentiale ale oamenilor este indispensabila desfasurarii eficiente a oricarei actiuni, fara ea viata sociala fiind fada, lipsita de sens, practic imposibila. In privinta definirii notiunii de comunicare, unii autori largesc foarte mult sfera notiunii, intelegand prin comunicare orice schimb ce are loc intre doua sau mai multe persoane sau grupuri, iar alti autori ingusteaza nepermis de mult sfera comunicarii, excluzand formele de comunicare bazate pe mijloace nonverbale. Desi exista unele controverse se admite ca prin comunicare se intelege transmiterea unui mesaj de la emitator la receptor printr-un canal, ea fiind posibila sau reala intre doi sau mai multi indivizi, intre care se produce un schimb de substante, de energie sau de semnificatii. Privita ca un act de punere in relatie a emitatorului cu receptorul, comunicarea se poate defini ca fiind ,, ansamblul proceselor fizice si psihologice prin care se efectueaza operatia punerii in relatie cu una sau mai multe persoane in vederea obtinerii unor anumite obiective." ,, Efectele comunicarii pot fi de natura cognitiva, afectiva sau comportamentala si nu trebuie confundate cu raspunsurile receptorului mesajului. Raspunsul este un mesaj returnat de receptor ca reactie la stimulul expediat de emitator, iar uneori poate preveni chiar de la emitator, ca reactie la propriul mesaj." Oamenii, in societate comunica pentru a socializa, pentru a-si transmite ideile, sentimentele, emotiile si parerile. ,,Comunicarea apare ca efect sau cauza a unei multimi de relatii sociale si structuri internationale." Comunicarea presupune sau stabileste o relatie intre participanti. ,, Orice activitate de comunicare implica o succesiune de evenimente, a carei forma de baza cuprinde : decizia de a transmite o semnficatie, formularea mesajului intentionat intr- un limbaj sau cod, actul de transmitere, receptarea." Comunicarea se poate privi ca o sursa de ordine, unitate si coeziune sau chiar ca o cauza de schimbare, fragmentare sau conflict. Procesul de comunicare urmareste patru scopuri principale : sa fim receptati, sa fim intelesi, sa fim acceptati si sa provocam o schimbare de comportament sau atitudine. Esenta comunicarii este schimbarea, si ea poate fi cauza sau efectul schimbarilor dintr-un sistem social. Comunicarea educationala Pentru a-si transmite mesajul, emitatorul foloseste un ansamblu de semne cu semnificatii verbale sau nonverbale, numit cod, pe care receptorul il identifica cu semnele din repertoriul sau. Atat emitatorul, cat si receptorul poseda repertorii de semne mai mult sau mai putin comune, comunicarea sprijinindu-se, in esenta, pe partea comuna a celor doua.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).