Recenzie - Introducere in Creativitatea Publicitara - Sorin Preda

Sorin Preda este prozator, publicist si profesor de jurnalism. A absolvit in 1974 Facultatea de Limba si Literatura Romana a Universitatii din Bucuresti si este doctor in stiintele comunicarii. A publicat volumele " Povestiri terminate inainte de a incepe " ( 1981), " Partial color " ( 1985), " Plus minus o zi " ( 1988) si " Morometii : Ultimul capitol" ( 2010) si este prezent in antologiile si volumele colective " Desant '83" ( 1983 si 2000), " Competitia continua. Generatia '80 in texte teoretice " ( 1994 si 1999) si " Antologie de proza scurta optzecista" (2000). Este autorul volumelor " Tehnici de redactare in presa scrisa " ( 2006 ) si " Jurnalismul cultural de opinie " ( 2006 ).
In aceasta lucrare sunt prezentate foarte atent multe principii teoretice imbinate foarte bine si cu exemple practice. Sunt prezentate reclame si campanii publicitare din Romania, Franta si America. De asemenea, autorul ne prezinta foarte concret caracteristicile unui mesaj publicitar eficient pentru a reusi vanzarea produsului sau serviciului care este promovat si toate elementele necesare pentru creearea unui mesaj cu un puternic impact..
Cartea cuprinde 5 mari capitole, fiecare din ele avand alte multe subcapitole. Cele 5 capitole sunt ordonate astfel : " Ideea - singurul minereu necotat la Bursa "; " Sintaxa creativitatii publicitare " ; " Creativitatea sau provocarea de idei noi "; " Pragmatica ideilor publicitare " si " Retorica publicitara. Intre discursul creativ si creatia discursului ".
Capitolul 1 - "Ideea - singurul minereu necotat la Bursa"
Primul capitol este dedicat in mod deosebit, nu productiei, ci se refera la creativitatea reclamelor, la ideile pentru acestea si la cum sunt asezate cuvintele. Autorul prezinta numeroase reclame foarte reusite, atat din spatiul romanesc, cat si din Franta si America. Acesta imbina principii teoretice cu exemple practice. Titlul este semnificativ, deoarece acest capitol reflecta inteligenta si creativitatea, spiritul si modul jucaus prin care au fost create unele dintre cele mai reusit reclame din lume.Sorin Preda considera ca pentru a impune un produs, trebuie sa arati cum se distinge fata de celelalte produse asemanatoare, nu dooar sa scoti in evidenta calitatea lui de baza.
In perioada in care a inceput era reclamelor televizate pentru produsele foarte cunoscute ( pornind de la produsul Alka-Seltzer - o tableta de aspirina combinata cu bicarbonat ), atunci s-a introdus pe piata publicitara si spotul epic plin de umor. De asemenea, in publicitate, exista si firme care incalca una dintre cele mai puternice reguli ( " Fii pozitiv si optimist!") si au curajul de a folosi diferite tipuri de umor cum ar fi umorul negru sau umorul rautacios. Autorul este de parere ca aluzia si umorul subtire creeaza un drum nou in publicitate. Nu trebuie sa prezinti un produs cat mai spectaculos, ci trebuie sa atragi consumatorul de partea ta. Autorul considera ca nu trebuie sa laudam produsul, ci sa facem clientii mandri. Sub semnul metaforelor, a inteligentei si a elegantei mult firme au reusit sa se pastreze lidere pe piata publicitara. In cazul promovarii masinilor Citroen, s-a folosit eleganta si simplitatea, astfel incat aparitia unei femei la volan defineste masina nu ineaparat cu o metoda de deplasare, ci ca un mijloc de evaziune. Autorul este de parere ca atunci cand vrei sa captezi atentia tinerilor este necesar sa stii sa le vorbesti pe limba lor, asa ca este necesar sa ii castigi si sa ii seduci, asa ca unui adult ii este foarte greu sa ajunga la captarea tinerilor. In cazul sucului Coca Cola, secretul sta in micile detalii. Pe langa calitatea produsului si sticla unica, impactului, personalitatea si misterul constau in eticheta simpla dar cu o lovitura de imagine foarte puternica. Seguela considera ca publicitatea obliga, insa trebuie sa tinem cont de anumite conditii - sa fii primul, sa iei prin surprindere si sa nu pierzi prospetimea si modul de a gandi invers.

• Recenzie - Introducere in Creativitatea Publicitara - Sorin Preda.docx

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.