Recenzie dupa cartea Opina Publica de Walter Lippmann

Luptand intre umbre si lumina cu timpul si atentia, cenzura si confidentialitatea, contactul si sansa, viteza si claritatea, stereotipuri, interese si valori, unul dintre cei mai proeminenti publicisti ai sec. XX- lea, scriitor, reporter, sociolog, politolog si comentator politic - Walter Lippmann, semneaza o carte-cheie in evolutia studiului asupra parerilor si conceptiilor societatii "Opinia Publica". Walter Lipmann a fost unul dintre primii politologi americani care au constat ca democratia face adesea apel la metodele propagandei, observatii care au fost formulate in eseul "Public Opinion" in 1922, si care a avut si are in continuare ecou in randurile celor care studiaza fenomenul.
Fiecare individ in interactiune cu societatea isi formeaza anumite opinii mai mult sau mai putin stabile in legatura cu aceasta si cu ceea ce se petrece in jurul lui, opinii ce pot fi deosebite sau in concordanta cu ale celorlalti. A defini termenul de ,,opinie publica" este destul de dificil, deoarece acest concept cuprinde o paleta larga de interpretari. Datorita lui W. Lippmann intelegem lumea exterioara si cum isi se creeaza imaginile asupra realitatii ce ne inconjoara. Privind printre filele istoriei, constientizam cat de vag percepeam mediul in care, totusi, traim. Aici ne ciocnim cu cele doua lumi: a realitatii insasi privita din perspectiva imaginii adevarate si a realitatii dominata de imagini false, ridicole, cum ar fi ideea ca Pamantul este plat si dispus pe doi elefanti sau reprezentarile din Scriptura- imbarcarea lui Noe. Imaginea stapaneste si perceperea unei personalitati anume. Astfel oamenii importanti sunt de obicei cunoscuti marelui public numai prin intermediul unei personalitati fictive, deci "nici un om nu este erou pentru valetul sau" (proverb). Personajele centrale, potrivit lui W. Lippmann, sunt personalitati construite, create, oferindu-i individul doua identitati distincte: publica si privata. Regina Victoria a fost initial privita ca o fetita inocenta, modesta cu par blond si obraji roz, pe cand in aparitia sa scenica da dovada de putere, tarie si inteligenta.
Singurul sentiment pe care il poate avea cineva in privinta unui eveniment la care nu participa este sentimentul declansat de imaginea sa mentala referitoare la acesta. Astfel, pana nu cunoastem ceea ce cred altii ca stiu, nu le putem sesiza cu adevarat actiunile. La nivelul vietii sociale, ceea ce se numeste adaptarea omului la mediul are loc prin intermediul fictiunilor, care prezinta anturajul, intr-o masura mai mare sau mai mica, fabricat de catre om. Gama de fictiuni se intinde de la halucinatia absoluta pana la utilizarea perfect constienta a unui model conceptual de catre un om de stiinta sau decizia acestuia ca pentru problema sa particulara acuratetea dincolo de un anume numar de zecimale nu este importanta.
Potrivit jurnalistului politic american, analistul opinie publice trebuie sa identifice si sa admita relatia triunghiulara intre scena actiunii, imaginea umana a scenei date si raspunsul uman la ceea imagine, care actioneaza asupra episodului actiunii. Concluzionam ca totul reprezinta o piesa insuflata actorilor de catre experienta lor proprie, in care subiectul este jucat in viata reala a actorilor, si nu doar in rolurile lor de scena. Frecvent cinematograful si arta teatrala accentueaza drama dubla a motivului interior si a comportamentului extern.

• Recenzie dupa cartea Opina Publica de Walter Lippmann.pdf

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă gratuit acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.