Procese Decizionale la Nivel de Organizatie

Extras din referat Cum descarc?

Conform definitiei din dictionarul juridic, un proces decizional este descris ca fiind o activitate de gandire logica, realizata intr-un anumit cadru organizatoric si juridic si desfasurata in timp de organele de conducere, cu atragerea unor compartimente si specialisti, in legatura cu pregatirea, elaborarea, realizarea si controlul unei decizii.
Acelasi dictionar juridic ne spune ca procesul decizional este alcatuit din mai multe elemente si anume:
1.decidentul.
2. situatia asupra careia se va lua decizia.
3.obiectivele.
4.multimea variantelor, criteriilor si consecintelor luarii unei decizii.
Pornind de la aceste afirmatii putem spune ca o decizie, luata la orice nivel,reprezinta rezultatul modului in care participantii inteleg realitatea, interpreteaza informatiile primite din diverse surse si modul in care ei le filtreaza informatiile prin prisma propriilor personalitati, valori, credinte, doctrine si ideologii. Acceptand aceste lucruri putem spune ca orice decizie este dependenta de imaginea pe care participantii la procesul de luare a deciziilor si-o fac asupra realitatii sau, mai bine spus, de imaginea pe care si-o construiesc despre aceasta realitate.
De asemenea un factor important care determina luarea unei decizii este reprezentat personalitatea factorului de decizie, deoarece acesta are nevoie de anumite abilitati specifice unui factor de decizie pentru a putea actiona coerent si a lua adeciziile adecvate situatiei cu care se confrunta in mod eficient.
Exista anumite reguli care trebuie respectate in cadrului unui proces de luare a deciziilor,iar impactul acestor reguli este mult mai mare atunci cand avem de-a face cu o decizie de grup sau cand decizia care este rezultatul unui vot.
Luam ca exemplu o decizie de management care trebuie luata in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor (A.G.A) unei societati pe actiuni care se numeste ,,X" si incercam sa vedem daca modelul birocratic al proceselor decizionale are o buna aplicabilitate.
Deoarece bugetul alocat initial campaniilor publicitare menite sa promoveze imaginea societatii atat online cat si offline a fost insuficient, iar rezultatele nu au fost cele scontate, agentia de publicitate a propus societatii sa mareasca bugetul si sa schimbe radical imaginea organizatiei printr-un proces de rebranding.
Acest proces de rebranding implica schimbarea perspectivei organizatiei si o investitie care depaseste cu mult bugetul anual alocat.
Propunerea a ajuns pe masa conducerii si a fost convocata Adunarea Generala a Actionarilor.
Avand in vedere ca in acest caz nu avem de-a face cu un actor unitar ci cu o multitudine de jucatori (actionarii) care se concentreaza asupra unei intregi serii de probleme, urmarind atat interese societatii dar si pe cele personale, exista riscul ca deciziile sa nu fie luate rational.
Rezultatul unor negocieri dintre diferitii actori, aflati la nivele diferite si avand obiective si valori diferite poate sa fie o decizie in favoarea sau in defavoarea organizatiei.
Deoarece astfel de decizii nu se iau rational, ci sunt rezultatul unor negocieri dintre diferitii actori, aflati la nivele diferite si avand obiective si valori diferite, modelul birocratic vine in preintampinare si propune cateva regului care pot conduce la luarea unei decizii corecte. Implicarea in procesul decizional al mai multor indivizi care pot avea o imagine distorsionata asupra realitatii poate conduce procesul decizional spre luarea unei decizii in folosul organizatiei si trebuie urmate anumite reguli.
Se presupune ca deciziile luate de mai multe persoane sunt decizii mai bune, intrucat nivelul de analiza al informatiilor este mai adanc, iar plaja de variante posibile este mai vasta. De asemenea, mai multe informatii si o analiza mai profunda duc la decizii mai bune, dar prea multe informatii pot duce la o ,,paralizie a analizei".
In cazul societatii noastre ,,X", decizia luata trebuie sa fie rezultatul unui vot formal si prin urmare trebuie tinut cont de cateva criterii de baza.
Deoarece adunarea actionarilor este constituita din actinari majoritari si actionari minoritari trebuie tinut cont de numarul voturilor pe care il are fiecare participant.Asadar o importanta mai mare in luarea deciziei o va avea actionarul sau actionarii majoritari.Daca actionarul majoritar o sa fie de acord cu strategia de rebranding, acest lucru va implica o crestere semnificativa a bugetului pentru publicitate, cu siguranta pozitia lui va cantari mai mult decat pozitia unui actionar minoritar. Influenta factorului major de decizie este cu atat mai mare cu cat dorintele si preferintele acestuia primeaza.


Fisiere in arhiva (1):

  • Procese Decizionale la Nivel de Organizatie.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!