Persuasiunea si Cenzura in Comunicare

Cuprins referat Cum descarc?

1.Persuasiunea si manipularea opiniilor si comportamentelor 3
Persuasiunea: teorii, strategii, tehnici 3
Persuasiune si Propaganda in Romania Comunista 4
2.Cenzura si efectele ei 6
Cenzura in Romania Comunista 6
Cenzura in prezent 9
3.Concluzie 9
4.Bibliografie: 10


Extras din referat Cum descarc?

1.Persuasiunea si manipularea opiniilor si comportamentelor
,,A persuada"(fr.persuader,it.,lat.persuadere) este sinonimul livresc al cuvantului ,,a convinge". Persuadarea inseamna actiunea de a convinge pe cineva sa gandeasca intr-un anumit mod sau sa se comporte intr-un fel anumit, precum si rezultatul acestei actiuni. ,,Persuasiunea" desemneaza aptitudinea de a persuada. Conform modelului extins al persuasiunii, intentionalitatea marcheza granita dintre persuasiunea pura/propriu-zisa si persuasiunea borderline(,,la limita"). Libertatea de alegere este caracteristica definitorie a persuasiunii. Prin aceasta, persuasiunea se deosebeste de actiunile coercitive(constrangatoare) ce urmaresc schimbarea atitudinilor si comportamentelor, fara a fi insa intr-o opozitie polara . Insa ,,orice actiune presupune autopersuadarea-arareori suntem persuadati daca nu luam parte efectiv la acest proces".
Persuasiunea: teorii, strategii, tehnici 
Primul mare cercetator al persuasiunii a fost Aristotel. In conceptia sa, retorica sau arta de a influenta prin cuvant se bazeaza pe ethos,pathos si logos, pe topoi si pe utilizarea entimemelor. Primul element al teoriei il reprezinta ethosul sau credibilitatea care joaca un rol central in procesele de persuadare. Pathosul presupune apelul la emotii si la vointa, fiind echivalentul ,,stimulilor psihologici". Logosul se refera la intelect, la ratiune, la prelucrarea informatiei de catre oamenii care alcatuiesc publicul tinta. Este suficient sa aruncam o privire asupra reclamelor comerciale pentru a descoperi etimenele- silogismele din care lipseste fie una din premise fie, concluzia (exemplul cu crema.). Practicienii marketingului si ai advertisingului sunt specialisti in utilizarea etimenelor, insa le folosim cu totii in viata de zi cu zi in incercarea de a influenta comportamentele celor din jurul nostru.
Septimiu Chelcea face o clasificare a teoriilor persusiunii dupa cum urmeaza: teorii psihosociologice ale schimbarii atitudinale: in aceasta categorie se includ teoriile care explica schimbarea atitudinilor prin transmiterea de mesaje, dat fiind faptul ca persuasiunea inseamna intre altele, redirectionarea, consolidarea sau dupa caz, diminuarea intensitatii atitudinilor. Atitudinile pot fi modificate si altfel decat cu ajutorul mesajelor, de exemplu prin experinta directa cu obiectul atitudinii sau ca efect al ,,simplei expuneri"(Zajonc,R.B.). Dintre acestea am ales spre exemplificare teoria ,,contextualitatea situatiei": Povestea ,,orbului de pe podul Brooklyn" este exemplara in acest sens: ,,pe podul Brooklyn, intr-o dimineata de primavara, un orb cerseste. Pe genunchii sai se afla un carton pe care scrie:orb din nastere. Multimea trece indifereanta prin fata lui. Un necunoscut se opreste. Ia cartonul, il intoarce, mazgaleste cateva cuvinte pe el si pleaca. Imediat dupa aceea, miracol! Fiecare trecator intoarce capul si multi,induiosati,se opresc si arunca un banut in cutie. Cele cateva cuvinte au fost de ajuns. Ele spun simplu :Este primavara,iar eu nu pot sa o vad"(Mucchielli, A.).
A doua categorie de teorii este reprezentata de teorii ale limbajului in persuasiune. In aceasta categorie intra acele teorii care se axeaza pe dimensiunea functionala a simbolurilor lingvistice. Se accepta ca limbajul are trei dimensiuni: dimensiunea functionala care ne orienteaza centrul de interes, dimensiunea semantica care are in vedere atat denotatia, dar mai ales conotatia termenilor si dimensiunea tematica care releva potentialitatea cuvintelor de a produce senzatii. Am ales spre exemplificare strategia de persuasiune numita ,,apelul la umor". In domeniul persuasiunii s-a demonstrat ca persoanele cu umor au mai multa putere de influentare,comunica mai eficient, sunt mai atractive. De asemenea numeroase studii au demonstrat ca umorul este utilizat in publicitatea TV in proportii mai mici sau mai mari:15-20 % pana la 40%. Umorul este definit ca fiind ,,orice mesaj-transmis prin actiune,vorbire,scris,muzica sau imagine cu intentia de a produce zambetul sau rasul."
Dar umorul nu a fost vazut intotdeauna cu ochi buni tocmai din cauza functiei de destindere pe care o poate indeplini uneori, dar si din cauza faptului ca prin umor se poate distrage atentia, aceasta fiind o tehnica mai subtila de diversiune. Platon ,de exemplu nota ca rasul este nedemn pentru oamenii liberi, pentru noblili si pentru societate. Doar sclavilor , nebunilor, prostilor si bufonilor li se ingaduie sa rada. Dar sa ne intoarcem putin la un alt mare filosof. Cand am prezentat teoria aristotelica a persusiunii, am mantionat ca, uneori , in mesajele persuasive se face apel la silogisme din care lipseste premisa majora. De multe ori, ,,ignorarea structurii de adancime a rationamentelor are ca rezultat umorul" (Larson, Ch.U). De exemplu, avem urmatorul rationament care conduce la concluzia ca ,,Sifonul dauneaza sanatatii"(Power Point). Asadar, utilizarea umorului este o tehnica de persuasiune des intalnita , iar in advertising este considerata ,,o baza motivationala pentru persuasiune". Autorul anterior citat remarca faptul ca cele mai multe glume etnice au la baza acest procedeu si ca agentii persuasivi eficienti isi cultiva simtul umorului, comunicarea persuasiva sporind astfel in eficacitate si mesajul fiind mai lesne memorat.
Persuasiune si Propaganda in Romania Comunista
(fr.propagande,rus.propaganda,lat.propaganda=a raspandi) 
,,Propaganda este incercarea sistematica si constienta de influentare a perceptiilor, de manipulare a cognitiilor si de orientare a comportamentelor spre un raspuns care sa sustina scopul dorit de propagandist"(Jowett,G.S. si O'Donnell,V.). In sine, propaganda nu este nici buna, nici rea. Ea capata conotatie negativa in functie de modelele la care se recurge, de scopurile pe care agentul persuasiv le urmareste, precum si de contextul social in care se desfasoara. Harold D. Lasswell a afirmat ca ,,atat reclama cat si publicitatea apartin domeniului propagandei". Luarea in considerare a scopului actiunii de influentare diferentiaza propaganda de persusiune-cel putin in conceptia lui Roger W. Brow, care specifica: efortul persuasiv este propaganda, ,,cand cineva considera ca actiunea care este scopul efortului persuasiv, este avantajoasa pentru persuador, dar nu si pentru cel care suporta efortul respectiv".Orice proces de propaganda presupune persuasiunea, dar nu orice proces de persuadare presupune propaganda.


Fisiere in arhiva (1):

  • Persuasiunea si Cenzura in Comunicare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!