Particularități ale textului publicistic cu referire la editorial

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

Introducere pag.1
Stilul publicistic-prezentare generala pag.2
Editorialul-prezentare generala pag.4
Editorial ziarul "Gandul" pag.5
Editorial revista "Marie Claire" pag.9
Concluzia pag.11
Bibliografie pag.12

Extras din referat:

Publicitatea reprezinta, fara nicio indoiala, o realitate complexa a societatii contemporane. Jucand fie un rol economic legat de modelarea comportamentelor economice ale consumatrilor, fie, mai nou, unul social, legat de promovarea intereselor de ansamblu ale societatii umane, aceasta isi expunandu-si modul particular de exprimare si se prezinta, in acelasi timp, ca forma distincta a comunicarii umane.

Ca suport promotional de masa, presa scrisa prezinta un atu puternic: vizualizare si argumentatie -prin ilustratii si text (permanenta cuvantului scris da o forta mai mare comunicarii).

In materialul de fata intentionez sa analizez texte din presa scrisa, aducand argumente morfologice, sintactice, stilistice, pe baza a mai multor texte din domeniul respectiv.

Materialul cuprinde informatii referitoare la stilul publicistic, tehnici de redactare specifice acestuia, modele de texte reprezentative si analiza acestora din punctul de vedere al redactarii.

Stilul publicistic-prezentare generala

Stilul publicistic prezinta intr-o sinteza determinata si mereu adaptata la contextul social cotidian: noutate terminologica si constructii dense, uneori eliptice, discontinue, care pot alterna cu expresia evocatoare poetica, cu formula colocviala de adresare si cu exactitatea stiintifica.

Textul publicistic reprezinta expresia lingvistica a celui mai eficient mijloc de comunicare in masa si se situeaza echidistant intre cele doua forme de manifestare a limbii nationale:scrisa si orala.

Textul publicistic este si cel mai accesibil marelui public, pentru simplul motiv ca articolul de ziar poate fi "pe limba tuturor".

Scopul textului este, in primul rand, de a oferi informatie. Precizarea se explica prin faptul ca articolul de ziar mai poate oferi si comentarii, analize, opinii personale, puncte de vedere individuale, parerile altora, s.a.

Textul publicistic prezinta, cu precadere, doua tipuri de variante stilistice:

a.varianta colocviala, familiara, usor accesibila pentru R, ca o consecinta a concentrarii atentiei E in exclusivitate asupra R; E se simte aproape de R sau vrea sa simuleze apropierea, tonul este prietenos, afectat, componenta afectiva predomina textul. Textul este accesibil la nivel lexical si nu are o sintaxa complicata.

b.varianta elevata, ca o consecinta a exigentelor situarii in actualitatea evenimentelor social-politice si cultural-stiintifice cotidiene, ceea ce implica recurgerea la neologisme; tonul este formal, distant, politicos, domina amprenta informationala in text. R este strict informat si nu razbate nicio urma afectiva a E la transmiterea mesajului.

Tinand cont de natura referentului, de functiile predominante ale limbajului, de raporturile dintre E si R am propus urmatoarea clasificare:

*texte indisciplinare (situate la granita cu alte stiluri functionale: cronica, grupaj de informatii cu caracter stiintific, pamfletul, parodia)

*interviuri

*reportaje

*anunturi publicitare

*reclame

*informatii curente cotidiene (schimbarea rutei mijloacelor de transport, pretul diferitelor produse, campanii de vaccinare, obiective cultural-artistice nou aparute pe fundamental social, disparitii, aniversari, s.a )

*articole de scandal (viata si activitatea VIP-urilor ori a cetatenilor de rand)

*anchete sociale

*editoriale

*evocari (ale personalitatilor social-politice sau culturale, portrete artistice, comemorari)

*communicate de presa

*corespondenta deschisa(scrisori deschide catre diferite personalitati social-politice, scrisori ale cititorilor catre redactie, ori ale redactiei catre cititori)

*revendicari, sau artoicole de protest, luari de pozitie pe plan socio-politic sau cultural fata de o situatie nemultumitoare: apel, cuvantare, comentariu, manifest, declaratie.

Toate tipurile de texte publicistice se caracterizeaza prin:

-grad sporit de accesiblitate

-transparenta

-deschidere catre R

-potentarea componentei perlocutionare a limbajului (determinare, pe cale persuasive a unui anumit act comportamental partea lui R)

Pentru a-si indeplini functia mediatizanta, stilul publicistic intrebuinteaza toate mijloacele de contactare emotionala a publicului: lexic figurat, comparatii sugestive, epitete inedite, expresii si locutiuni colocviale, perifraza, intonatia exclamativa si interogatii, digresiuni, inversiuni, enumeratia si repetitia, o minunata combinare a stilurilor vorbirii (stil direct, stil indirect, stil indirect liber, stil confesiv).

Bibliografie:

*Balanescu, Olga. Redactare de texte. Editura Ariadna'98, Bucuresti, 1998, cap.V Textul publicistic (99-133)

*Balanescu, Olga. Tehnici discursive publicistice si publicitare. Editura Ariadna'98, Bucuresti, 2006, Partea I (9-111)

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Particularitati ale textului publicistic cu referire la editorial.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
3 033 cuvinte
Nr caractere:
19 338 caractere
Marime:
20.62KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
publicitate, promovare
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!