Paradigmele comunicării

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Comunicare
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1952
Mărime: 11.99KB (arhivat)
Publicat de: Zita Badea
Puncte necesare: 0

Extras din referat

În articolul „Theories of Nonverbal Behaviour: A Critical Review of Proxemics Reserch” Dair L. Gillespie şi Ann Leffler (1983, 121) descriu cele patru paradigme ale comportamentului uman, drept edificatoare pentru comunicarea nonverbală. Cele patru paradigme sunt:, paradigma etologică/sociobiologică, paradigma socială/enculturaţiei, paradigma stărilor interne şi paradigma resurselor contextuale/situaţionale. Paradigma etologică revendică determinarea genetică a comportamentelor. Modelul enculturaţiei elaborat de Eduard Hall prevede caracterul arbitrar al determinariii comportamentului întipărit în toţi membrii societăţii prin socializare. Paradigma stărilor interne releva faptul că, fie înăscute sau dobândite, comportamentele nonverbale oscilează de la un individ la altul, în funcţie de însuşirile lor predominante sau de starea psihică. Modelul resurselor situaţionale are în centru caracterul dobândit al comportamentului nonverbal, dar care variază de la o cultură la alta, în funcţe de stările interne, de statusul celor implicaţi şi de constrângerile situaţiei. Astfel, accesul diferenţiat la resurse produce comportamente nonvebale diferite, în timp ce accesul egal produce comportamentul nonverbal simetric.

Preocupat de cercetarea spaţiului social ca bio-comportare, Eduard Hall a investigat existenţa unor coduri nescrise, în interiorul unor culturi, dar respectate de către toţi. Potrivit lui Hall proxemica investighează modul în care individul structurează inconştient spaţiul, distanţele interpersonale în tranzacţiile cotidiene.

Modelul etologic, bazat pe teoria lui Darwin, conchide că toate aspectele comportamentului uman provin din aranjamente genetice. Accentul este pus pe mecanismele înăscute şi pe uniformitatea genetică. Paradigma etologică este focusată pe comportamentul spaţial. Exită două mari tradiţii în studiile etologice. Prima subliniează faptul că invaziile teritoriale sunt un indicator al propietăţii spaţiale, iar cea de-a doua evidenţiază covariaţia rangului şi proprietatăţii spaţiale. Scopul primului postulat este de a arăta că indivizii expun sfera privată sau comportament teritorial. Sfera privată este un domeniu personal protejat care se manifestă prin retragere de bunăvoie a unei persoane din faţa alteia. Acest coportamennt este influenţat şi dobândit în funcţe de pattern-urile culturale. Comportamentul teritorial este manifestat în situaţii de invazie a spaţiului personal. „Teritoriul” personal este un fel de prelungire a propriului eu, dar există şi teritorii ale unui grup.

Potrivit lui Sommer (1969), spaţiul personal, este o zonă cu limite invizibile înconjurând corpul unei persoane şi în care ceilalţi nu ar trebui să patrundă. Violarea normelor spaţiului personal poate detremina reacţii precum shimbări de poziţie, interpunerea unor bariere simbolice, reacţii verbale sau fugă. De asemenea, intensitatea reacţiei unei persoane la invadarea spaţiului personal poate fi afectată, de exemplu, de sentimentele teritorialităţii, de relaţia dominaţie-supunere dintre invadator şi persoana ţintă, şi de atribuirea intenţiilor sexuale ale invadatorului.

Circumstanţele unei interacţiuni reprezintă un factor important în a determina reacţia unui individ la invadarea spaţiului sau personal. Un astfel de factor contextual ar putea fi densitatea situaţiei în care o intruziunea spaţiului persoanal poate apărea. Când densitatea este redusă cea mai plauzubilă cauză a intruziunii aparţine intrusului. de aceea persoana al cărei spaţiu este invadat tinde să se simtă ameninţată. Totuşi, când densitatea este mare, (cu sensul de aglomeraţie precum în lift) intruziunea poate fii percepută ca rezutând ori din intenţia invadatorului, dar mai ales din densitatea obişnuită a situaţiei. De aceea, în conditii de aglomeratie, cineva este mai putin sigur ca intruziunea este intenţionată de intrus şi ar fi astfel mai putin probabil să raspundă negativ unei intruziuni.

Investigaţiile etologice asupra invaziilor şi teritorialităţii au relevant faptul că oamenii folosesc reguli ale delimitării spaţiale, iar în cazul în care acestea nu sunt respectate de către actori generează stress. Totuşi nu s-a putut demonstra că determinarea genetică a comportamentelor.

Preview document

Paradigmele comunicării - Pagina 1
Paradigmele comunicării - Pagina 2
Paradigmele comunicării - Pagina 3
Paradigmele comunicării - Pagina 4
Paradigmele comunicării - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Paradigmele Comunicarii.doc

Alții au mai descărcat și

Campania de Promovare pe Internet

Introducere Îmi voi prezenta punctul de vedere şi totodată motivaţia alegerii temei, luând drept subiect restrâns promovarea în vânzări, pentru...

Comunicarea prin Internet

1.Rezumatul referatului In acest referat despre Comunicarea prin internet sunt prezentate aspecte despre comunicarea prin intermediul...

Comunicarea în managementul organizațional

Vasile S.Dâncu – Comunicarea în managemnetul organizațional, Ed.Gewalt, Cluj-Napoca, 2000 Cartea lui Vasile Dâncu se prezintă ca un ghid de...

Comunicarea în Cadrul Grupului

Oamenii traiesc organizati în grupuri deoarece sunt fiinte sociale. Un grup social reprezinta un ansamblu de indivizi între care exista relatii...

Relațiile de comunicare în mediul universitar

Procesul de interinfluenţare a atitudinilor persoanelor care interacţionează nu este imediat, ci implică un mecanism mediator: comunicarea....

Comunicarea - Abordări teoretice

Comunicarea este una dintre cele mai vechi acţiuni, find folosită atât de către fiinţele umane cât şi de celelalte vieţuitoare. Ea se află într-o...

Comunicare verbală și non-verbală

COMUNICAREA NONVERBALA Intr-un sens foarte larg acest termen desemneaza orice proces prin care o informatie este transmisa de la un element la...

Te-ar putea interesa și

Publicitatea și Promovarea prin Internet

1.1 Reteaua Internet Internet-ul reprezinta mai mult decât o retea uriasa ce uneste milioane de calculatoare. El constituie o retea de retele si...

Mass-media și cultura de masă - comunicare și democrație în noul spațiu public

INTRODUCERE Argument pentru comunicare într-o societate de masă În 1967, în „Power, Politics, People”, C. Wright Mills abordează ceea ce numeşte...

Comunicare interculturală

Definirea conceptuală Comunicarea interculturală înseamnă interacţiunea directă între oameni de diferite culturi. Comunicarea interculturală...

Tipologia și paradigmele comunicării în managementul european

INTRODUCERE Comunicarea a fost percepută ca element fundamental al existenței umane încă din antichitate. Epoca modernă a reprezentat explozia...

Strategii de comunicare și relații publice

Capitolul I Conceptul de comunicare organizaţională „La început a fost Cuvântul ” In 1, 1 Reprezentanţii Şcolii de la Palo Alto au postulat...

Semiotică

Pentru cei care se iniţiază în cunoaşterea teoretică este necesară abordarea raportului dintre cunoaşterea comună şi cunoaşterea ştiinţifică....

Sociologia Comunicării și a Opiniei Publice

Scopul general al acestui curs este sa ofere studentilor posibilitatea dobândirii unei întelegeri critice si comprehensive a fenomenelor si...

Paradigmele comunicării anul IV

Comunicarea intrapersonala se refera la dialogul cu sine si se suprapune cu monologul interior. Comunicarea interpersonala - in interiorul...

Ai nevoie de altceva?