Comunicarea, ca schimb de idei, opinii si informatii prin intermediul cuvintelor, gesturilor si atitudinilor este fundamentul coordonarii activitatilor umane. Daca scrisul si vorbitul in sine, sunt actiuni relativ simple, intelegerea lor corecta reprezinta dificultatea principala a comunicarii. Aceasta dificultate este generata de diferentele enorme dintre oameni. Fiecare om este un unicat de personalitate, pregatire, experienta, aspiratii, elemente care impreuna sau separat influenteaza intelegerea mesajelor. Un cuvant, un gest, o expresie pot avea sensuri diferite pentru persoane diferite. "E mai usor sa cunosti un om in general, decat sa cunosti un om luat aparte" afirma La Rochefoucauld. Intelegerea corecta reprezinta pentru manager o problema esentiala caci munca lui se bazeaza pe comunicarea cu persoane de care nu-1 leaga neaparat prietenia, simpatia, rudenia. Explicatia neintelegerilor, dezacordurilor si chiar conflictelor se gasesc in comunicare, in barierele pe care oamenii - managerii sau executantii - le ridica, mai mult sau mai putin intentionat in calea comunicarii. Aceste bariere pot fi generale - indiferente la statutul de manager sau executant - si specifice procesului de management. Cauze generale ale obstacolelor Printre cauzele cele mai generale care pot bloca sau ingreuna comunicarea organizationala putem remarca: 1. Diferentele de personalitate. Definita drept "configuratia unica in care se cristalizeaza, in cursul evolutiei individului, totalitatea sistemelor de adaptare raspunzatoare de conduita sa" /8/ personalitatea este considerata de specialisti rezultanta a patru factori: - constitutia si temperamentul subiectului; - mediul fizic (climat, hrana); - mediul social (tara, familie, educatie); - obiceiurile si deprinderile castigate sub efectul influentelor precedente (mod de viata, igiena, alimentatie etc.). Este important de retinut ca oamenii nu se nasc cu personalitatea integrala. Ea este dezvoltata pe masura vietii sub influenta mostenirilor genetice, a mediului si a experientei individuale. Ajunsa la maturitatea psihologica, personalitatea se definitiveaza, integrandu-si diferitele componente. Unicatele de personalitate genereaza modalitati diferite de comunicare. 2. Diferentele de perceptie. Receptia si interpretarea mesajelor sunt diferite, afectate de personalitatea, structura fizica si mentala, mediul in care evolueaza fiecare individ. Perceptia este procesul prin care indivizii selecteaza si interpreteaza senzorial stimuli si informatii in conditii consecvente cu propriile repere si imaginea generala despre lume si viata. Omul este alimentat continuu cu informatii. Unele sunt ignorate, altele acceptate si interpretate conform conceptelor si experientelor proprii. Experientele influenteaza capacitatea de a intui si interpreta corect intamplarile prezente si viitoare. Exista o mare probabilitate ca receptand sau interpretand informatia, oamenii sa vada sau sa auda exact ceea ce s-a preconizat prin mesaj; in acelasi timp, situatiile de evaluare gresita a mesajelor nu pot fi eliminate. Ca atare, una din cele mai importante bariere in calea obiectivitatii interpretarii mesajelor o constituie propria perceptie. Oamenii tind sa respinga informatiile care le ameninta reperele si conceptia despre lume, obiceiurile si sensibilitatile. Informatiile sunt filtrate si acceptate sau respinse in functie de persoana de la care provin, modul si situatia in care sunt transmise. O observatie de la o persoana apropiata - ruda sau prieten - privind o eroare in exprimare, in vestimentatie sau comportament poate fi acceptata in timp ce aceeasi observatie primita din partea unui strain poate fi interpretata ca o jignire sau ca o amenintare. Pentru manager, perceptia diferita a celor din jur constituie un obstacol care poate fi diminuat sau eliminat prin efortul de a cunoaste si intelege oamenii astfel incat sa poata fi depasite situatiile in care comunicarea este deformata. Un instrument util in calea descifrarii personalitatii si perceptiei umane a fost creat de doi psihologi americani - Joseph Luft si Harry Ingham - in anul 1969 prin modelul cunoasterii reciproce denumit si "fereastra lui Johari".
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).