Manipularea Mass-Media prin Stiri

Cuprins referat Cum descarc?

1. Manipularea - definitie, forme generale de manipulare.
1.1. Definitia manipularii.
1.2. Forme si moduri de manipulare.
2. Tehnici de manipulare folosite de mass-media.
2.1. Principalele tehnici de manipulare prin presa.
2.2. Controlul mass-media asupra opiniei publice.
2.3. Impactul vizual asupra telespectatorului.


Extras din referat Cum descarc?

1. Manipularea - definitie, forme generale de manipulare.
1.1. Definitia manipularii.
Manipularea este definita ca "actiunea de a determina un actor social (persoana, grup, colectivitate) sa gandeasca si sa actioneze intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsioneaza intentionat adevarul, lasand insa impresia libertatii de gandire si de decizie. Spre deosebire de influenta de tipul convingerii rationale, prin manipulare nu se urmareste intelegerea mai corecta si mai profunda a situatiei, ci inocularea unei intelegeri convenabile, recurgandu-se atat la inducerea in eroare cu argumente falsificate, cat si la apelul la palierele non-rationale. Intentiile reale ale celui care transmite mesajul raman insesizabile primitorului acestuia".
Unii analisti considera ca manipularea, ca substituire a violentei fizice printr-o violenta "simbolica", contribuie la reprimarea eficienta a unor aspiratii pe care nu pot fi satisfacute altfel la nivelul receptorului. Manipularea mass-media se manifesta prin furnizarea unor informatii generale eronate opiniei publice, determinand-o sa comita acte colective sau sa difuzeze judecati dorite de manipulatori.
1.2. Forme si moduri de manipulare.
a) Zvonul
Zvonul este definit ca o afirmatie prezentata drept adevarata fara a exista posibilitatea sa i se verifice corectitudinea. 
Zvonurile sunt puse in circulatie pentru ca au o dubla functie: de a explica si de a atenua anumite tensiuni emotionale. De exemplu, calomnierea unei persoane are ca efect atenuarea urii care i se poarta. Circulatia zvonurilor este dependenta de contextele sociale (credibilitatea institutiilor sociale, sistemul de organizare si circulatie a informatiei formale, tipurile raporturilor de putere), de trasaturile de personalitate ale indivizilor si de nevoile psihosociologice ale indivizilor si grupurilor.
Zvonurile tind sa se ajusteze intereselor individuale, apartenentei sociale - sau rasiale, prejudecatilor personale ale celui care le transmite.
Analistii clasifica zvonurile in trei categorii: cele care iau dorintele drept realitate ( optimiste); cele care exprima o teama si o anxietate; cele care provoaca disensiuni ( ataca persoane din cadrul aceluiasi grup).
Temele recurente ale zvonurilor sunt: otrava ascunsa, complotul impotriva puterii, crizele artificiale, teama de straini, rapirea copiilor, bolile conducatorilor, problemele sentimentale ale acestora, compromiterea financiara sau escrocheriile lor.
b) Intoxicarea
Intoxicarea consta in suprasaturarea surselor cu informatie falsa, in blocarea canalelor de comunicare cu mesaje mincinoase, diversioniste fie pentru a pregati opinia publica pentru o lovitura de proportii, fie pentru a discredita un mesaj corect asteptat. Instrumentele sale de baza sunt zvonurile, barfele si comunicatele tendentioase. Intoxicarea este operatia de "anesteziere" a publicului in scopul acceptarii unei diversiuni majore sau pentru a-l face neincrezator, ostil in fata unui adevar care urmeaza a fi comunicat. 
Prin intermediul televiziunii, intoxicarea poate produce adevarate razboaie ale imaginii, din care iese invingator cel care a investit cel mai mult in propria sa imagine si care a sabotat cel mai bine imaginea celuilalt. Exemplul cel mai apropiat in acest sens il reprezinta modurile in care au fost mediatizate de catre combatanti, conflictele etnice si razboaiele din fosta Iugoslavie. (Televiziunea sarba a produs un clip in care portretele lui Bill Clinton, Madeleine Albright, Tony Blair, Hitler erau mixate pe fondul zvasticii naziste, peste care scria criminali de razboi. La randul lor, aliatii au prezentat dramele refugiatilor albanezi, ca efect al epurarii etnice, in paralel cu rememorarea atrocitatilor comise evreilor in lagarele de concentrare de la Auschwitz).
c) Dezinformarea
Dezinformarea reprezinta orice interventie asupra elementelor de baza ale unui proces comunicational care modifica deliberat mesajele vehiculate, cu scopul de a determina la receptori (numiti tinte in teoria dezinformarii) anumite atitudini, reactii, actiuni dorite de un anumit agent social. Acesta din urma nu trebuie sa fie neaparat dezinformatorul, el poate fi o institutie, o organizatie etc.
Ca realitate nemijlocita, dezinformarea are doua dimensiuni: una neintentionala, si alta intentionala, vizand un anumit segment de opinie. Elemente ale actiunii de dezinformare: comanditarii - cei care concep si proiecteaza continutul actiunii, tintele reale si cele potentiale ale activitatii (factori de decizie - guverne si grupuri de presiune); specialistii sunt cei care planifica secventele tactice ale actiunii si care coordoneaza toate modalitatile de tinere sub control a efectelor concrete ale mesajelor emise; agenti de influenta - se recruteaza din randul acelora care se bucura de prestigiu in grupul lor profesional (liderii de opinie din mediile intelectuale, sefii de asociatii, un personaj apropiat factorilor de decizie).


Fisiere in arhiva (1):

  • Manipularea Mass-Media prin Stiri.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!