Prin persuasiune intelegem actiunea de a convinge intr-un mod sau altul pe cineva sa faca sau sa aleaga un lucru. Persoana care ia decizia o face de multe ori pe baza altor tipuri de argumente decat cele logice sau cele logico-corecte, fiind convinsa de ,,necesitatea" sau ,,importanta" aparenta a actiunii sau lucrului respectiv. In acest sens putem spune ca reclamele sunt persuasive. Ni se spune zilnic, in fel si chip, ca ne trebuie un telefon mobil, un anume detergent, un anume medicament, produs cosmetic, o caseta s.a.m.d., dar nu ni se demonstreaza cu argumente acest fapt. Prin manipulare intelegem actiunea de a influenta prin mijloace specifice opinia publica, astfel incat persoanele manipulate sa aiba impresia ca actioneaza conform ideilor si intereselor proprii. In realitate insa ele preiau o parere (argumentare, idee, evaluare) care nu le apartine, ci le-a fost indusa prin diferite mijloace. Iata cateva exemple: - Ziaristul care face un comentariu este foarte cunoscut. I se preia punctul de vedere pentru ca este faimos, sau este de la un ziar sau de la o revista de prestigiu. Este la moda. Aceasta situatie poarta numele de efect de prestigiu al mass-mediei. - Ni se spune ca majoritatea oamenilor cred lucrul respectiv. Noi nu vrem sa fim mai prejos; nu avem taria unei opinii separate (dorinta apartenentei la grup ne impiedica). Este vorba de forta opiniei majoritare.
Coman, Claudiu, Setaru, Vasile, Comunicarea intre informare si manipulare, Bucuresti, Ed. Beck, 2005; Guegun, Nicolas, Roman Marius trad., Psihologia manipularii si a supunerii, Iasi, Ed. Polirom, 2007; Dave Lakhani - Persuasiunea. Arta de a obtine ceea ce vrei, Ed. Amaltea, 2009 Radu Herjeu - Tehnici de propaganda, manipulare si persuasiune in televiziune http://www.leadercommunications.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=33 - legile manipularii http://www.stopcalomnia.ro/product.php/Formele_si_modurile_de_manipulare_prin_televiziune_-_partea_5/14/ http://www.aber.ac.uk/media/index.php - The media and Communications Studies Site www.nlpmania.ro; www.negociatorul.ro
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).