Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Comunicare
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3907
Mărime: 46.75KB (arhivat)
Publicat de: Iustina C.
Puncte necesare: 6
Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava Facultatea de Litere şi Ştiinţe ale Comunicării Specializarea LITERATURA ROMÂNĂ ÎN CONTEXT EUROPEAN MASTER I

Extras din referat

Epoca de rascruce in existenta marelui savant roman, perioada petrecuta in Portugalia, (10 februarie 1941-septembrie 1945) marcheaza o "cumpana a apelor" in viata si opera sa, cand se incheie etapa romaneasca si incepe cea europeana si universala.

Mi-au retinut atentia atit latura politica zugravita de Eliade in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, cit si drama lui personala (cancerul uterin si moartea in chinuri a sotiei sale, Nina Mares, la Lisabona). Mai mult, sensul de criza de identitate intelectuala profunda si prelungita, apoi sensul final al unei renasteri spirituale, care nu era altceva decit o regasire a creativitatii, in exil de data aceasta, pusa sub semnul unei datorii: datoria creatiei culturale, dincolo de politica si impotriva „terorii istoriei“, resimtita cu forta unui imperativ categoric personal, notând, de altfel, la 15 septembrie 1942:

"Tragedia vieţii mele: pentru că eu am jucat pe cultură, pe opera de artă, pe creaţie - şi toate astea sunt zadarnice pe nivel metafizic şi sunt absurde în momentul în care trăim".

Astfel, „plecarea“ Ninei capata, pentru Eliade, spre sfirsitul anului 1944, un „sens soteriologic“: „Nina n-a plecat de linga mine de voia ei, ci Dumnezeu mi-a luat-o pentru a ma face sa gindesc creator, adica pentru a-mi facilita mintuirea. Plecarea Ninei va avea pentru viata care mi-a ramas un sens soteriologic“.

Simona Antofi conturează în studiul sau principalele referinţe ale Jurnalului: evenimentele epocii, geneza scrierilor, prieteni, corespondenţă, zbuciumul personal, tragedia familială, ideile politice, legionarism, războiul antisovietic, accesele de megalomanie, enumeră marile probleme ale tinereţii sale: magia, erotismul, castitatea - "problemele şi tehnicile" folosite de Eliade - virilitate si asceză, făcând specificatia importanta ca ,, acceptată ca manifestare – şi componentă – a eului integral, in libertate, virilitatea este, mai intai, una a spiritului.”

Eliade caută deschiderea spiritului, o înnoire si o alta definitie a omului si, de buna seama, o sansa noua pentru om in raporturile cu istoria. Sansa incepe prin a trai si a da, in literatura, o importanta capitala experientei. De aici vine interesul pentru jurnal ca specie literara si pentru o estetica a romanului care se bizuie pe insumarea faptelor autentice, iar ideea de autenticitate se bizuie pe ideea de experiență, ,, „experienţialism”, adică individuaţie[...]şi „trăirea” simbolurilor, căci „poezia, metafizica şi mistica”

„sunt universal eterne şi valabile” (Eliade 2006: 179); îşi ridică, astfel, in multe din paginile Jurnalului, propriul său mit, cel al creatorului universal. Se contureaza raporturile diaristului Eliade cu societatea, familia, viaţa spirituală, existenţa umană în genere şi viziunea lor asupra literaturii şi a scrierii literare.

Diaristul, pentru a putea respecta pactul autobiografic, de care vorbea Philippe Lejeune, trebuie să respecte nişte clauze (datarea, calendaritatea, fragmentarea,discontinuitatea, fidelitatea), ca într-un adevărat contract. Este de remarcat la Eliade faptul ca respectă spontaneitatea, fragmentarismul, dar toate sunt destinate publicării, contrar regulilor impuse de jurnal;de asemenea, jurnalul este unul mixt, in care partea afectivă este imbinata cu cea profesionala, sociala.

Aceste considerente expuse de Simona Antofi le-am schematizat in cateva concepte-cheie care alcatuiesc structura sinelui eliadesc reflecatat in scriitura intima si se regasesc in Anexa 1. Dincolo, totusi, de ele, lectura unor pasaje din Jurnal lasa impresia ca ,,scriitura intima” este un teren minat, care îi pune prea multe probleme si intrebări care sfarsesc prin a se constitui in elemente de descarcare, eliberare; pare să sufere foarte mult nu numai din cauza războiului pe care trebuie să-l suporte ţara în care a trăit, dar şi pentru că nu se află alături de conaţionalii lui; inutilitatea și neputința amplifica aceasta suferința, exilul îl face sa-si monitorizeze țara de suflet chiar si de la distanta, marcat de teama si tensiunea provocate de ororile razboiului.

Preview document

Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 1
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 2
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 3
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 4
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 5
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 6
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 7
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 8
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 9
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 10
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 11
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 12
Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Jurnalul Portughez al Lui Mircea Eliade.doc

Alții au mai descărcat și

Comunicarea în Cadrul Grupului

Oamenii traiesc organizati în grupuri deoarece sunt fiinte sociale. Un grup social reprezinta un ansamblu de indivizi între care exista relatii...

Comunicare verbală și non-verbală

COMUNICAREA NONVERBALA Intr-un sens foarte larg acest termen desemneaza orice proces prin care o informatie este transmisa de la un element la...

Te-ar putea interesa și

Exilul românesc

CAPITOLUL I EXILUL ROMANESC INTRE1946-1950 1.1.Constituirea exilului romanesc Exilul romanesc anticomunist dupa al doilea razboi mondial, s-a...

Mircea Eliade între sacru și profan

chronologic 1907 - Mircea Eliade s-a nascut pe data de 28 februarie în Bucuresti, România, ca al doilea fiu al capitanului Gheorghe Eliade si al...

Ai nevoie de altceva?