Influenta, Persuasiunea si Relatiile Publice

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Prin aceasta lucrare doresc sa prezint rolul si particularitatile influentei sociale in relatiile publice, precum si modul in care acestea ne afecteaza, ne directioneaza si ne determina sa actionam in diferite moduri.
In relatiile publice, influenta si persuasiunea joaca un rol esential si determinant, astfel incat ele reprezinta modul in care relatiile publice ajung sa isi atinga scopul si obiectivele, precum si felul in care acestea sunt receptate de catre publicurile tinta.
Pentru a putea intelege clar care este rolul jucat de ,,influenta si persuasiune" in cadrul relatiilor publice am inceput prin a defini conceptul de ,,relatii publice" cat si sfera de activitatea a acestora.
De asemenea, a fost definita ,,influenta" cat si diferitele forme ale acesteia. In paralel, pentru o mai buna intelegere a aplicabilitatii acestei teme, am incercat sa evidentiez prin exemple practice influenta transpusa in realitate de catre persuasiune, manipulare si propaganda. 
Relatiile publice
Ce sunt relatiile publice ?
,,Foundation for Public Relations Research" a inregistrat un numar de 472 de definitii formulate in perioada 1906-1975, provenind de la primii 65 de lideri din domeniul relatiilor publice. 
Societatea Americana de Relatii Publice (Public Relations Society of America - PRSA), cea mai prestigioasa organizatie din domeniu, a definit relatiile publice prin intermediul unei declaratii oficiale: ,,relatiile publice ajuta societatea noastra complexa si pluralista sa isi indeplineasca deciziile si functiile mai eficient, contribuind la intelegerea reciproca intre grupuri si institutii. Ele servesc la armonizarea politicilor private si publice." Totodata a definit si 14 activitati asociate in general cu relatiile publice: 1) informarea publica (publicity), 2) comunicarea (communication), 3) afacerile publice (public affairs), 4) managementul problemelor (issues management), 5) relatiile guvernamentale (government relations), 6) relatiile publice financiare ( financial public relations), 7) relatiile comunitare (community relations), 8) relatiile cu industria (industry relations), 9) relatiile cu minoritatile (minority relations), 10) publicitatea (advertising), 11) activitatile agentului de presa (press agency), 12) activitatile de promovare (promotion), 13) relatiille cu media (media relations), 14) propaganda (propaganda).1
Influenta
Pentru relationisti este foarte importanta puterea pe care o exercita in mediul in care isi desfasoara activitatea.Pentru ei ,,puterea" si ,,influenta" sunt termeni stransi legati. Puterea este adesea descrisa ca si capacitatea sau potentialul de a realiza anumite lucruri. Influenta este procesul prin care puterea este efectiv utilizata sau realizata.Influenta este definita ca fiind abilitatea de a atinge obiectivele prin modificarea perceptiilor, atitudinilor, convingerilor, opiniilor, deciziilor, declaratiilor si comportamentelor celorlalti.Ea poate fi exercitata de o persoana, un grup, o institutie.2
Exista trei dimensiuni bipolare ale influentei sociale:
o conformism vs. independenta sociala (individul fie se lasa influentat de normele implicite ale grupului, sau actioneaza independent de ele);
o complianta vs. asertivitate (fie individul asculta/accepta sa satisfaca cerintele directe ale grupului sau decide sa raspunda acestora asertiv)
o obedienta / supunere vs. sfidare (fie individul se supune ordinelor, solicitarilor imperative ale unei autoritati sau le sfideaza).
In limbaj influentarea poate lua forme foarte diferite: amenintare, promisiune, ordin, cerere, argumentare, persuasiune, manipulare, seductie etc.
Persuasiunea si manipularea pot fi incadrate in categoria mai larga a influentei sociale(reprezentand cumva diferite grade de manifestare ale acesteia).
Persuasiunea
Persuasiunea este activitate de influentare a atitudinilor si comportamentelor unor persoane, in vederea producerii acelor schimbari care sunt concordante cu scopurile sau interesele agentului initiator (persoane, grupuri, institutie sau organizatie politica, sociala, culturala, comerciala etc).3
Persuasiunea este o activitate de convingere opusa impunerii sau fortarii unei optiuni organizata, astfel incat sa duca la adoptarea personala a schimbarii asteptate.
Coordonata fundamentala a societatii de astazi este comunicarea. Nu exista persuasiune in afara actelor de comunicare.
1. S.C. ReCutlip si colab., 2000, p.5; D.L. Wilcox si colab., 2000, p.6
2. Bryan H. Reber, ,,Finding influence: examining the role of influence in public relations practice", USA ,2005, p.3
3. Corina Radulescu, Comunicare si protocol, pag.297
Schimbul de mesaje este parte componenta a oricarui mod de manifestare a individului contemporan ; transmiterea mesajului este insotita de intentia de a influenta, intr-un fel sau altul, destinatarul, de a-i determina comportamentul, de a-i impune o anumita conduita, intr-o anume situatie. 
Indiferent de scopurile persuasiunii, exista, in principiu, sase pasi de urmat in procesul de persudare - insa nu neaparat fiecare act de persudare urmareste aceasta secventialitate.
Primul pas este prezentarea. O persoana trebuie sa se afle intr-o pozitie in care sa primeasca mesajul persuasiv - adica atat accesibil fizic, cat si receptiv mental. Cel de-al doilea pas in procesul de persuadare il reprezinta participarea, care inseamna ca receptorul trebuie sa fie atent la mesajul persuasiv. In afara de a fi atent la mesaj, receptorul trebuie sa il inteleaga. De aceea al treilea pas il reprezinta comprehensiunea. A patra etapa este acceptarea, in care receptorul accepta mesajul si ajunge sa fie de acord cu punctul de vedere exprimat. Urmatorul pas il reprezinta retinerea informatiei transmise. Ultimul pas il reprezinta actiunea. Specialistul in persuasiune trebuie sa fie capabil sa observe rezultatele persuasiunii in comportamentul receptorului.
Relationistii utilizeaza frecvent tehnici de persuasiune pentru a articula un punct de vedere care difera de cel al membrilor unui public. Exemple ar fii campaniile de relatii publice sau de publicitate, care sunt extrem de vizibile datorita acoperirii mediatice de care au parte.
In persuasiune, factorul esential referitor la schimbarea opiniei il reprezinta informatia sau lipsa ei si, prin aceasta, felul in care aceasta informatie este prezentata sau tinuta secreta. Exista tendinta de a face informatia disponibila oamenilor, spune Schiller, prin intermediul specialistilor in relatiile publice care au puterea de a controla fluxurile informative. Accesul acestora din urma la informatie, precum si modul selectiv in care ei o utilizeaza combina uneltele puterii cu persuasiunea.4
Strategiile persuasive ale relatiilor publice sunt planificate in jurul a trei elemente : mass media, mesajul si sursa.
Orientarea in functie de mass media
Relatiile publice inseamna a decide ce sa spui, cui sa spui, cum sa o faci si cu ajutorul carui canal mediatic sa comunici. Alegerea canalului este esentiala. Trebuie sa fie o sursa de incredere, apta sa ajunga la publicurile prioritare si capabila, tehnologic vorbind, sa poarte mesajul.
Oamenii apeleaza la media diferite pentru diferite tipuri de satisfactii si recompense.
Orientarea in functie de mesaj
In selectarea unei strategii persuasive, trebuie evaluat mesajul in sine. Apelurile persuasive trebuie sa combine latura rationala cu cea emoionala. Conform lui William McGuire , pentru a fi persuasiv, un mesaj trebuie sa prezinte o anumita valoare pentru publicul tinta. De asemenea, el trebuie sa fie compatibil cu motivele publicului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Influenta, Persuasiunea si Relatiile Publice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!